autor: Michał Kułakowski
BioShock 4 z otwartym światem i większą liczbą elementów RPG
Pojawiające się w sieci ogłoszenia o pracę w studiu Cloud Chamber, które zajmuje się najnowszą odsłoną serii BioShock, sugerują, że projekt będzie mógł pochwalić się otwartym światem oraz żyjącym miastem, a także postawi większy nacisk na elementy RPG i podejmowanie decyzji.
Oficjalna zapowiedź czwartej części BioShocka nastąpiła pod koniec ubiegłego roku. 2K Games pieczę nad projektem powierzyło nowemu studiu Cloud Chamber, w którym znaleźli się deweloperzy wcześniejszych odsłon serii. Ken Levine, dotychczasowy dyrektor kreatywny cyklu, pracuje jednak ze swoim zespołem Ghost Story Games nad własną oryginalną produkcją. Przez ostatni rok nie poznaliśmy żadnych większych szczegółów na temat BioShocka 4, dowiedzieliśmy się jedynie, że jego autorzy stawiają na zupełnie nowy świat oraz bohaterów. Naturę gry mogą jednak zdradzać niedawno opublikowane ogłoszenia o pracę w Cloud Chamber.
Deweloper poszukuje w tej chwili kilku osób na kluczowe stanowiska wpływające na kształt projektu. Mowa tu o starszym specjaliście od dubbingu i dialogów w grze, programiście AI oraz wiodącym projektancie systemów rozgrywki. Z opisów znajdujących się w każdym ogłoszeniu uzyskujemy całkiem wyraźny obraz tego, czym ma być BioShock 4.
Według Cloud Chamber, gra jest ambitnym projektem, którego główną zaletą będzie jego strona fabularna wypełniona niezwykle interesującymi i pełnymi charakteru postaciami. Tytuł wzbogacony zostanie też o rozbudowany system dialogów, pozwalający na dokonywanie istotnych decyzji zmieniających bieg historii.
BioShock 4 przeniesie nas do zupełnie nowego świata, który tym razem będzie posiadał otwartą strukturę.
Producent oczekuje od nowych deweloperów doświadczenia w pracy nad wysokobudżetowymi grami RPG oraz znajomości silnika Unreal Engine. Dodatkowo projektant rozgrywki powinien być w stanie pomóc w przygotowaniu otwartego i w pełni dynamicznego sandboksowego świata, w którym w interakcje wchodzą ze sobą przeróżne elementy gry. Mowa tu np. o wirtualnej ekologii oraz ekonomii świata, a także wielu systemach rozwoju postaci oraz jej postępów w fabule.
Zadaniem programisty AI będzie z kolei pokierowanie pracami zespołu, który zbuduje kompleksowe skrypty sztucznej inteligencji dla dużych grup postaci niezależnych, czasami tworzących wrogie wobec siebie frakcje i grupy. Do jego obowiązków należeć ma również, między innymi, stworzenie realistycznie zachowującego się miejskiego tłumu. Cloud Chamber zapewnia przy tym, że planuje wykorzystać do maksimum możliwości, jakie daje AI, także w dziedzinie wzmacniania imersji gracza oraz wzbogacania potencjału narracyjnego gry.