autor: Bartosz Świątek
Beyond: Two Souls sprzedało się w 2,8 mln egzemplarzy
Beyond: Two Souls znalazło 2,8 mln nabywców na PlayStation 3 i PlayStation 4. Gra najprawdopodobniej przyniosła przyzwoite zyski wydawcy i deweloperowi. Źródłem informacji są dane na profilu producenta wykonawczego gry - Guillaume'a de Fondaumière - w serwisie Linkedin.
Beyond: Two Souls – przedostatnia produkcja studia Quantic Dream, opowiadająca o życiu dziewczyny związanej z potężnym duchem – sprzedała się w 2,8 mln egzemplarzy. Wspomniany wynik udało się osiągnąć na dwóch platformach: gra ukazała się pierwotnie na PlayStation 3, a następnie, po lekkim liftingu graficznym, na PlayStation 4. Tytuł stworzony przez Davida Cage’a cieszył się zdecydowanie większą popularnością na starszej konsoli Sony (wiemy, że do 2015 roku sprzedały się 2 mln egzemplarzy omawianej gry, co oznacza, że zainteresowanie remasterem było w najlepszym wypadku przeszło dwukrotnie mniejsze). Źródłem informacji są dane na profilu producenta wykonawczego gry - Guillaume'a de Fondaumiere - w serwisie Linkedin. Rezultatu Beyond: Two Souls prawdopodobnie nie uda się też znacząco poprawić, bowiem w maju tego roku omawiana produkcja znalazła się w ofercie „darmowych” gier dla abonentów usługi PlayStation Plus (w lipcu w podobny sposób potraktowano Heavy Rain).
Warto odnotować, że Beyond: Two Souls posiadało budżet na poziomie 52 mln dolarów (27 mln wydano na produkcję, zaś kolejne 25 mln na marketing), co oznacza, że Sony prawdopodobnie udało się nieźle zarobić. Nie tak dobrze jednak, jak w przypadku poprzedniego tytułu tego producenta – Heavy Rain sprzedał się w 5,3 mln egzemplarzy przy budżecie mniejszym o 7 mln zielonych (z którego jedynie 19 mln wydano na produkcję, a resztę na promocję gry). Wszystko wskazuje na to, że jeszcze większą popularnością pośród graczy będzie się cieszyła najnowsza gra omawianego studia – Detroit: Become Human znalazło się w rękach miliona graczy w przeciągu zaledwie dwóch tygodni (Heavy Rain potrzebował na to 5 tygodni, a Beyond: Two Souls niemal 3 miesięcy).
Co ciekawe, Quantic Dream podpisuje z Sony kontrakty na każdy tytuł z osobna, przy czym podobno zawsze zawierają one klauzulę, która zakłada, że po osiągnięciu pewnego pułapu zysków, dalsze wpływy ze sprzedaży są dzielone pomiędzy producenta i wydawcę. Studio konsekwentnie utrzymuje się powyżej przysłowiowej „czerwonej kreski”, zarabiając średnio około 10-12 mln euro rocznie. Mimo dość niszowego charakteru gier francuskiego dewelopera (tzw. „interaktywne filmy” z pewnością nie są propozycjami dla każdego), współpraca jest więc korzystna dla obydwu firm i należy się spodziewać, że o ile nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, będzie kontynuowana.
Beyond: Two Souls zadebiutowało na PS3 8 października 2013 roku. Zremasterowana wersja wylądowała na PS4 24 listopada 2015 r. Gra jest dostępna w polskiej wersji językowej (z napisami).