autor: Łukasz Malik
Battlefield 3 kontra Modern Warfare 3. Porównujemy sprzedaż obu strzelanin w Polsce!
Modern Warfare 3 to największy hit w historii koncernu Activision, Battlefield 3 sprzedał się nieźle, ale nie może mierzyć się z Call of Duty. Jak porównanie sprzedaży dwóch hitów wypada w Polsce? Zaskakująco!
W globalnym rozrachunku Call of Duty: Modern Warfare 3 zdecydowanie wygrało starcie z Battlefieldem 3. Chociaż nie potwierdzają tego żadne oficjalne dane, sama wersja Xboksowa MW3, osiągnęła taki wynik jak BF3 na wszystkich platformach.
Zobaczmy jak wygląda sprzedaż tych strzelanek na naszym rynku. Firmy Electronic Arts Polska oraz Licomp Empik Multimedia zdecydowały się ujawnić procentowe wyniki z dwóch pierwszych tygodni od premiery poszczególnego tytułu. Uwzględniają one zarówno sprzedaż w tradycyjnych sieciach sprzedaży (mi.n. Empik, Media Markt, Saturn) jak i w sklepach internetowych (łącznie z zamówieniami przedpremierowymi).
Procentowa sprzedaż za dwa pierwsze tygodnie
Procentowe porównanie łącznej sprzedaży za analogiczny okres
Tomasz Tinc, PR Manager w Electronic Arts Polska, tak odnosi się do wyników sprzedaży: „W imieniu własnym oraz studia DICE, chcielibyśmy raz jeszcze podziękować fanom za obdarzenie nas zaufaniem i sięgnięcie po Battlefield 3. Tak duży sukces jest dla nas wszystkich wielkim powodem do radości. Dziękujemy!”
Wg danych które posiadamy po dwóch tygodniach od premiery łącznie do klientów końcowych trafiło prawie 100 000 pudełek ze FPS-ami Electronic Arts i Activision. To naprawdę świetny wynik na polskie warunki. Powszechnie gry które przekroczyły u nas pułap 10 000 sprzedanych egzemplarzy uznawane są za hity. Obydwaj wydawcy mają powody do radości.
Jednak, gdy porównamy łączną sprzedaż Battlefielda 3 i Call of Duty: Modern Warfare 3, możemy zacząć się zastanawiać, dlaczego w Polsce, w przeciwieństwie do globalnych wyników sprzedaży, produkcja Activision osiągnęła dużo słabszy rezultat. Wysnujmy kilka teorii:
Dużo lepsza oferta pre-orderowa Battlefielda 3 – zamówienia przedpremierowe na Edycję Limitowaną w cenie standardowej ruszyły już w maju. Pre-order Modern Warfare 3 ruszył dopiero w sierpniu i nie oferował żadnych dodatków i bonusów.
Bardziej widoczna kampania reklamowa Battlefielda 3 – zauważalna kampania telewizyjna, reklamy podczas startu pre-orderów, otwartej bety.
Pecetowy rodowód BF3 – od samego początku Electronic Arts promowała swoją flagową strzelaninę jako pecetowy tytuł. Nie mogło to przejść bez echa w kraju, w którym komputery osobiste są główną platformą do grania.
Wyższe oceny wersji PC – w przeciwieństwie do konsolowych wersji, średnia ocen BF3 na Metacritic w wersji na PC wynosi 89 a nowego Call of Duty 81. Również w naszym serwisie wyżej oceniliśmy produkcję DICE: 8.5 kontra 8.0 dla MW3.
Przeanalizowaliśmy także dane popularności poszczególnych platform sprzętowych. Wyniki dla obydwu strzelanek są bardzo zbliżone – można się zatem pokusić o stwierdzenie, że stanowią reprezentatywną próbkę statystyczną sprzedaży gier w naszym kraju. Słaby wynik konsoli Microsoftu jest wypadkową pozycji PlayStation oraz większą skalą piractwa na Xboksie 360. Zauważmy, że Battlefield 3 na PlayStation 3 sprzedał się o 3% lepiej od Modern Warfare 3 – być może jest to wynik intensywnej kampanii telewizyjnej BF3 w wersji na konsolę Sony.
Warto jednak podkreślić, że prawdziwym testem dla obydwu FPS-ów będzie okres gwiazdkowy, możemy się spodziewać szeregu promocji i wojny cenowej. Miejmy nadzieję, że zarówno Electronic Arts Polska jak i Licomp Empik Multimedia będą chciały podzielić się wynikami za dłuższy okres.