Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 lipca 2010, 10:15

autor: Adrian Werner

Bardzo słaba sprzedaż Alan Wake, Prince of Persia: The Forgotten Sands, Blur oraz Split/Second

Kilka dni temu pisaliśmy o sprzedaży gier na rynku amerykańskim w zeszłym miesiącu. Wtedy jednak poznaliśmy konkretne wyniki tylko pierwszej piątki największych bestsellerów. Teraz otrzymaliśmy dodatkowe liczby i nie są one korzystne dla wielu dużych majowych premier.

Kilka dni temu pisaliśmy o majowej sprzedaży gier na rynku amerykańskim. Wtedy jednak poznaliśmy konkretne wyniki tylko pierwszej piątki największych bestsellerów. Teraz otrzymaliśmy konkretne liczby i nie są one korzystne dla wielu niedawnych premier.

 

Bardzo słaba sprzedaż Alan Wake, Prince of Persia: The Forgotten Sands, Blur oraz Split/Second - ilustracja #1

Alan Wake

 

Zacznijmy od Alan Wake - jednej z najważniejszych pozycji na wydawniczej liście Microsoftu. W tym wypadku liczono nie tylko na dużą sprzedaż, ale również na to, że gra stanie się jednym z powodów, dla których ludzie będą kupowali konsolę tej firmy. Rzeczywistość wyglądała jednak inaczej i w maju Alan Wake znalazł na rynku amerykańskim jedynie 145 tysięcy nabywców. Dla pierwszej lepszej gry nie byłby to wynik tragiczny, jednak tytuł ten nie zalicza się do tej kategorii. Zespół Remedy pracował nad nim przez sześć lat i od jego powodzenia zależy dalsze istnienie tego studia. Powstaje pytanie, czy partnerstwo z Microsoftem było dobrym pomysłem. Pierwotnie gra miała ukazać się na Xboksa 360, PC oraz PlayStation 3. Po podpisaniu umowy z wydawcą prace nad tą ostatnią wersją zostały z oczywistych powodów zarzucone. Z mniejszym zrozumieniem spotkała się tegoroczna decyzja o skasowaniu również edycji pecetowej.

Czy Alan Wake osiągnąłby większy sukces jako tytuł multiplatformowy? Zapewne tak. Jednak z drugiej strony należy zastanowić się, czy jakikolwiek wydawca nie kierowany chęcią promowania własnego sprzętu byłby gotów finansować produkcję przez te wszystkie lata i przymykać oko na kolejne poślizgi. Poza tym, trzeba uczciwie przyznać, że wypuszczanie jakiejkolwiek gry blisko premiery giganta takiego jak Red Dead Redemption do najmądrzejszych posunięć nie należało. Słabe wyniki stawiają pod znakiem zapytania zapowiadaną kontynuację. Pozostaje mieć nadzieję, że w Europie Alan Wake cieszył się większą popularnością i ostateczna łączna sprzedaż wystarczy, by cały projekt okazał się zyskowny. Remedy nigdy nie należało do wyjątkowo płodnych zespołów, ale żal byłoby patrzeć jak studio, które dało światu Maxa Payne’a idzie do piachu.

 

Bardzo słaba sprzedaż Alan Wake, Prince of Persia: The Forgotten Sands, Blur oraz Split/Second - ilustracja #2

Blur

 

Maj był ponadto miesiącem premiery dwóch wyczekiwanych zręcznościowych gier wyścigowych. Z tego duetu lepiej poradziło sobie Split/Second, które zakupiło 86 tys. amerykanów. Wynik ten jest bez wątpienia średni, choć i tak znacznie lepszy niż osiągnięcia konkurencyjnego Blur, który znalazł tragiczne 31 tys. nabywców. W przypadku tej ostatniej produkcji mamy sytuację odwrotną niż przy Alan Wake. Twórcy gry – studio Bizarre Creation wcześniej tworzyło dla Microsoftu cykl ścigałek zatytułowanych Project Gotham Racing. Cieszyły się one sporą popularnością i do dzisiaj sprzedano ponad 7 milionów egzemplarzy tytułów z tej serii.

 

Bardzo słaba sprzedaż Alan Wake, Prince of Persia: The Forgotten Sands, Blur oraz Split/Second - ilustracja #3

Prince of Persia: The Forgotten Sands

 

Niewiele lepiej poradziła sobie najnowsza odsłona cyklu przygód Księcia Persji. Prince of Persia: The Forgotten Sands w maju znalazło mniej niż 100 tys. nabywców, pomimo tego, że gra zadebiutowała na pięciu platformach jednocześnie. Skromny wynik jest dodatkowym zaskoczeniem, jeśli wziąć pod uwagę olbrzymią popularność wypuszczonej w tym samym czasie filmowej adaptacji serii.

Każdy z wielkich przegranych maja był produkcją wysokobudżetową, w której wydawcy pokładali spore nadzieje. Za słabe wyniki Alan Wake, Blur, Split/Second i Prince of Persia: The Forgotten Sands bez wątpienia część winy ponosi premiera Red Dead Redemption . Jednak nie tylko tam trzeba szukać powodów takiego stanu rzeczy. Wypuszczone w tym samym miesiącu UFC Undisputed 2010 znalazło więcej nabywców niż wszystkie wymienione gry razem wzięte. Miejmy nadzieję, że dane z czerwca okażą się dla tych produkcji bardziej korzystne.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej

gry