Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 lipca 2020, 15:24

autor: Damian Gacek

Bannerlord - odkryto, skąd się biorą chciwi władcy

Jednym z głównych utrapień w grze Mount & Blade 2: Bannerlord jest kwestia zdobywania lenna. Fani tytułu narzekają na to, że nawet pomimo podbicia zamku czy miasta nie mogą objąć nad nim władzy. Zasady działania mechaniki wyjaśnia jeden z graczy.

W SKRÓCIE

  • Gracz Bannerman Man wyszukał w kodzie gry linijki odpowiadające za wybór kandydatów do przejęcia władzy nad lennem.
  • Na ich podstawie stworzył wzór i tłumaczy jak działa cały proces.
  • Okazuje się, że władcy frakcji mają nieuczciwe bonusy.
  • Problem został zgłoszony deweloperom.

Mount & Blade II: Bannerlord wzbudza równie wielkie zainteresowanie, co kontrowersje. Jedną z zapalnych kwestii w grze jest zdobywanie przez graczy lenna. Bardzo często ciężko wypracowane przez nich zwycięstwa w oblężeniach są niedoceniane przez królów, a prawa do zarządzania ziemiami są oddawane komuś innemu, nierzadko samemu władcy. Dodatkowo gracze często nie znajdują się nawet na liście kandydatów do tytułu. Chciwość królów z Bannerlorda tłumaczy użytkownik forum TaleWorlds o nicku Bannerman Man.

Bannerlord - odkryto, skąd się biorą chciwi władcy - ilustracja #1
Jako władca mam pewne przywileje.

Gracze Bannerlorda wiedzą, że po zdobyciu zamku bądź miasta wybieranych jest 3 lordów, na których można głosować w celu wytypowania tego, który przejmie kontrolę nad lennem. Pomimo że fani domyślali się niektórych zasad rządzących tą mechaniką, dokładny system jej działania nie był znany – do tej pory. Bannerman Man postanowił poszperać nieco w kodzie gry i natrafił na kilka linijek, które przykuły jego uwagę. Na ich podstawie stworzył wzór, który wyjaśnia zasady dotyczące tego, jak typowani są kandydaci.

Jak dostać miasto - wzór

Okazuje się, że szanse na trafienie na listę zależą od współczynnika „merit”, czyli zasługi i składa się na niego wiele zmiennych.

  • Clan tier – to poziom naszego klanu.
  • Total clan strength – siła klanu, wliczane są w to jednostki (łącznie z podległymi oddziałami dowodzonymi przez NPC) oraz garnizony i milicja w już posiadanych lennach, bez karawan oraz grup chłopów.
  • No fief Bonus - dodatek za brak lenna – 30.
  • Capturer Bonus - bonus za zdobycie miasta/zamku, który wynosi 50, jednak jest on liczony tylko wtedy, jeżeli było się przywódcą grupy atakującej. Czyli w przypadku, jeżeli braliśmy udział w oblężeniu i szturmie, a nie przewodziliśmy mu, to ten dodatek wciąż będzie stanowił 0.
  • Ruler bonus – król ma zawsze lepiej, dlatego też na start członek rządzącego klanu otrzymuje bonus 100.
  • Value of captured fief – wartość lenna, która jest obliczana na podstawie dobrobytu w nim samym i w okolicznych wioskach, a także jego kultury i bliskości do danego kraju (dlatego też dla różnych państw to samo lenno może mieć inną wartość).
  • Total value od all clan’s fiefs – całkowita wartość posiadanych przez klan zamków i miast (obliczana jak wyżej).
  • Distance factor – odległość od innych (maksymalnie 2 najbliższych) lenn klanu, w przypadku, jeżeli dany ród nie ma żadnych włości, wtedy ten czynnik przyjmuje wartość 1.

Patrząc na powyższe, nic dziwnego, że to władca najczęściej znajduje się wśród proponowanych do objęcia kontroli nad lennem. Dostaje on bonus za bycie królem, przeważnie ma również najliczniejszy garnizon. Ponadto zaraz po zdobyciu włości trafia ona pod skrzydła rodu rządzącego (jeszcze przed głosowaniem), co sprawia, że w jego przypadku skraca się znacznie dystans pomiędzy najbliższymi osadami kontrolowanymi przez klan. Wydaje się to być mechaniką co najmniej niesprawiedliwą.

Niestety Bannerman Man nie przyglądał się temu, czym kierują się inni lordowie podczas ostatecznego wybierania władcy miasta. Sugeruje jednak, że tutaj również kluczową rolę ma czynnik zasługi, a także, jak można się domyśleć, relacje z innymi klanami.

Praca użytkownika nie poszła jednak na marne. Problem niesprawiedliwego bonusu dla władcy z tytułu odległości włości został dzisiaj skierowany do deweloperów. Kto wie, może odniosą się do niego już w najbliższym patchu. Oczywiście bardziej niecierpliwi mogą uciec się do poszukania odpowiednich modów, jednym z takich jest Less Greedy Rulers, który ma hamować zachłanność władców.

Damian Gacek

Damian Gacek

Absolwent Filologii Angielskiej oraz English in Public Communication. W swoim portfolio ma artykuł naukowy dotyczący tłumaczenia gier wideo. Z GRYOnline.pl współpracuje od 2019 roku, pisząc dla różnych działów. Obecnie zajmuje się głównie poradnikami i okazjonalnie wspiera newsroom. Autor przeglądu Małe ale Wielkie. Elektroniczną rozrywką interesuje się od dziecka. Uwielbia RPG-i oraz strategie, często nurza się również w odmętach produkcji indie. W wolnych chwilach pracuje nad książką oraz uczy się edycji filmów.

więcej