autor: Michał Harat
Assassin’s Creed: Shadows podniesie standard dostępności w grach wideo. Ubisoft nie przestaje dokładać starań po otrzymaniu nagrody na TGA 2024
Ubisoft przybliżył szczegółowe informacje na temat dostępności AC: Shadows dla osób z niepełnosprawnościami. Opcji dowolnej konfiguracji gry pod swoje potrzeby jest multum.
Przy okazji premiery nowego zwiastuna fabularnego Assassin’s Creed: Shadows Ubisoft zdradził też szczegółowe informacje na temat dostępności swojego nowego tytułu. Po nagrodzie Innovation in Accessibility zdobytej w 2024 roku na The Game Awards – powędrowała ona na konto gry PoP: The Lost Crown – firma kontynuuje pracę nad ułatwieniami dla graczy z wszelkiego rodzaju niepełnosprawnościami.
Pełną listę dostępnych funkcji znajdziecie na oficjalnym blogu twórców. Poniżej wymieniłem natomiast najważniejsze z nich.
- Opcje wizualne: tryby dla daltonistów, narracja ekranowa (menu, HUD), personalizacja interfejsu (zmiana wielkości tekstu, ikon, tła, włączanie i wyłączanie elementów HUD), wyłączanie wstrząsów ekranu.
- Dźwięk: audiodeskrypcja cutscenek, podpisy z opcją zmiany kolorów, wskazaniem źródła dźwięku i emocji mówców, nowe sygnały dźwiękowe ułatwiające nawigację.
- Nawigacja: tryb Guided Mode upraszczający eksplorację, log dialogów dostępny w każdej chwili, sekcja samouczków w Kodeksie.
- Sterowanie: pełna dowolność w zmianie układu przycisków (w tym wybór rodzaju akcji – przytrzymanie, naciśnięcie), wsparcie wielu urządzeń (mysz, klawiatura, pady i ich kombinacje), możliwość odwrócenia osi X/Y i analogów, kamera z blokadą na przeciwniku.
- Rozgrywka: oddzielne poziomy trudności dla skradania się i walki, tryb Melee Attack Mode upraszczający system walki, opcja pominięcia sekwencji Quick Time Events, możliwość włączenia asysty celowania (o czterech poziomach wspomagania) oraz tryb Canon Mode automatycznie podejmujący za nas decyzje fabularne.
Ubisoft podkreśla, że część rozwiązań – jak np. audiodeskrypcja – jest efektem inicjatyw zespołu. Dzięki tym ułatwieniom gra ma być dostępna dla możliwie najszerszego grona odbiorców. Jak zauważył szef działu UX Ubiosftu, Jonathan Bedard:
Niezachwiane zaangażowanie naszych dedykowanych zespołów ds. dostępności w Ukrainie, w połączeniu z entuzjazmem w naszych pozostałych studiach, pozwoliło nam zaproponować nowe, innowacyjne funkcje, takie jak audiodeskrypcje do przerywników filmowych, co w grach wideo wciąż nie jest często spotykane.
Przypomnijmy, że premiera AC: Shadows odbędzie się 20 marca 2025 roku. Tytuł zmierza na PC oraz konsole PS5 i XSX/S.