Apotheosis, The Trojan War, Hunter's Moon, Tales of Symphonia Fix i inne najlepsze modyfikacje
W najnowszym przeglądzie modów omawiamy projekty do takich gier jak Half-Life 2, Fallout 4, Mount & Blade: Warband, XCOM 2, Dragon’s Dogma: Dark Arisen , Shadowrun Returns, Digital Combat Simulator World, Tales of Symphonia, The Dark Mod czy The Elder Scrolls V: Skyrim.
Witajcie w kolejnej odsłonie naszego cyklu omawiającego najciekawsze mody wypuszczone w ostatnich tygodniach.
Gry akcji
Erohin Adventures do Half-Life 2
Zaczynamy od moda Erohin Adventures do Half-Life 2. To krótka przygoda ze scenariuszem pełnym czarnego humoru, która pozwala na wcielenie się w szarego mieszkańca Miasta 17. Opowieść zaczyna się kilka dni po eksplozji w Nova Prospekt.
Całość nastawiona jest na zaprezentowanie zabawnej fabuły, ale jednocześnie pozostaje wierna stylowi studia Valve. Mod może się pochwalić licznymi i bardzo dobrze wykonanymi scenkami przerywnikowymi oraz profesjonalnie brzmiącymi kwestiami audio.
Przygody do The Dark Mod
Warto także zwrócić uwagę na dwie nowe przygody opracowane przez fanów darmowej skradanki The Dark Mod:
- Crucible of Omens: Behind closed doors - gracz wciela się w złodzieja, który niedawno skutecznie ukończył zlecenie wykradzenia dziennika z domu lokalnego szlachcica. Niestety, okazało się, ofiara znajduje się pod ochroną miejskiej gildii złodziei. Jej szef wydaje wyrok na bohatera i wysyła dwóch osiłków, aby go wykonali. Naszym zadaniem jest wymknięcie się im i doczekanie w jednym kawałki chwili, gdy sytuacja się uspokoi.
- Mother Rose – bohater tej przygody po kilku ryzykownych zleceniach zmuszony zostaje do opuszczenia miasta. Kupuje bilet na statek i czekając na jego przybycie wstępuje do portowej karczmy. Tam podsłuchuje rozmowę na temat doktora Jacoba Nearfeathera, który zniknął bez śladu kilka dni wcześniej. Plotki mówią, że jego dom nawiedza teraz duch oferujący sporą nagrodę za odkrycie co się stało. Złodziej postanawia skorzystać z tej oferty.
Hunter's Moon do Doom
Z kolei Hunter's Moon to obszerny mod do Doom, który wprowadza do gry nową kampanię dla pojedynczego gracza, osadzoną w uniwersum serii Quake. Autor przygotował kilkadziesiąt dopracowanych poziomów, wprowadził masę nowych typów przeciwników oraz opatrzył to wszystko licznymi nowymi teksturami i obiektami.
Nie zabrakło także zupełnie nowego zestawu uzbrojenia, a mechanizmy poruszania się i walki zostały przerobione tak, aby przypominały te z Quake III: Arena.
Gry RPG
Apotheosis do The Elder Scrolls V: Skyrim
Ukazało się pierwsze grywalne demo moda Apotheosisdo do The Elder Scrolls V: Skyrim. Projekt został zainspirowany cyklem Dark Souls i finalna wersja na pozwolić przemierzyć szesnaście krain z mitów ludów Tamriel i zmierzyć się szesnastoma bóstwami. Każdy z nich będzie potężnym bossem, dysponujący unikalnymi umiejętnościami. Na razie możemy rozegrać starcie z jednym takim przeciwnikiem.
The Trojan War do Mount & Blade: Warband
Warto także zwrócić uwagę na moda The Trojan War do Mount & Blade: Warband. Zgodnie z tytułem, projekt stanowi totalną konwersję, która wykorzystuje silnik Mount & Blade: Warband do odtworzenia Wojny Trojańskiej. Aby wiernie oddać ten konflikt wprowadzono siedem frakcji, nową mapę odtwarzającą rzeczywistość geograficzno-polityczną antycznej Grecji, dziesiątki jednostek, setki przedmiotów oraz masę nowych elementów graficznych.
Rozbudowano także system dyplomacji oraz mechanikę tworzenia formacji. Ponadto możemy budować i bronić baz oraz werbować wojska w miastach. Nie zabrakło oczywiście możliwości skonstruowania konia trojańskiego i schowania własnych oddziałów w jego wnętrzu.
Mody do Fallout 4
Dopiero w kwietniu doczekamy się oficjalnych narzedzi moderskich do Fallout 4, ale już teraz fani wykazują się wielką kreatywnością. Z najnowszych projektów warte uwagi są:
- Armorsmith Extended - zwiększa swobodę przy doborze stroju i zbroi. Po jego zainstalowaniu każdy typ ubrania może być noszony pod pancerzem. Ponadto kapelusze i inne nakrycia głowy nie kolidują z chustami i maskami gazowymi. Możemy też dodać do wszystkich typów ubrań włókna kuloodporne. Autor kompletnie przerobił i rozbudował również system modyfikowania odzienia, pozwalając je ulepszać w pięciu kategoriach.
- Better Settlers – celem projektu jest ulepszenie wyglądu i wzmocnienie osadników, którzy zamieszkują nasze osady. Autor dodał masę nowych wariantów wyglądu, dzięki czemu postacie się nie powtarzają. W podstawowej wersji gry jest tylko 28 typów osadników, 10 ubrań, a po zainstalowaniu moda liczby te podskakują do odpowiednio 97 i 20. Ponadto podopieczni stali się bardziej wytrzymali na obrażenia i radiację oraz na starcie uzyskują wyraźnie lepszy sprzęt. Dzięki temu nie musimy tracić tak dużo czasu na ich niańczenie.
- Crafting Workbenches - znacząco ulepsza system craftingu. Osiągane jest to przez dodanie trzech nowych stołów warsztatowych, które możemy postawić w naszej osadzie. Za pomocą tych stołów da się produkować wszystkie typy uzbrojenia, amunicji, pancerzy, kombinezonów, ubrań, hełmów, masek oraz innych przedmiotów.
- Homemaker – celem projektu jest rozbudowanie mechanizmów craftingu odpowiedzialnych za konstruowanie i rozwijanie przez gracza własnych osad. Mod wprowadza ponad tysiąc nowych obiektów, począwszy od samochodów, poprzez lodówki, aż po uliczne latarnie. Możemy stawiać m.in. restauracje, bunkry, latarnie, stacje radiowe i magazyny, a wnętrza zapełniać setkami dekoracyjnych przedmiotów. Wprowadzono także zestaw architektoniczny pozwalający na budowanie własnych instytutów naukowych.
- More Where That Came From - Diamond City Radio Edition - ten mod to propozycja dla tych, którym znudziła się stosunkowo mała biblioteka piosenek puszczanych przez stacje radiowe w grze. Projekt rozszerza ich listę o 111 nowych utworów. Wszystkie je dobrano tak, aby pasowały klimatem do Fallouta 4 i stylistycznie nie odbiegały od muzyki wybranej przez deweloperów ze studia Bethesda.
- Old World Radio - Boston - to zestaw nowych stacji radiowych, ze snutymi przez prezenterów opowieściami, których możemy posłuchać podczas przygód. Pomimo faktu, że projekt opracowali fani, jakość przygotowanych przez nich nagrań w niczym nie ustępuje tym z podstawowej wersji.
- Robot Home Defence - pozwala na zapewnienie bazom i osadom ochrony w postaci własnoręcznie skonstruowanych robotów strażniczych. Nasze „zabawki” możemy ze sobą zabierać także na podróże przez pustkowia, jak i stawiać stacje naprawcze dla nich. Ponadto istnieje opcja wydawania im rozkazów, dobierania uzbrojenia i w razie potrzeby błyskawicznego odprawienia, co powoduje, że samodzielnie wracają do domu.
- True Storms: Wasteland Edition – ten projekt kompletnie przebudowuje system burz w grze. Wprowadzono wiele wariantów tych zdarzeń pogodowych oraz upiększono efekty cząsteczkowe i tekstury. Do tego dochodzą liczne nowe efekty dźwiękowe. Wszystko to brzmi prosto, ale w rzeczywistości robi ogromną różnice. Podczas eksploracji silne mgły, burze piaskowe, opady radioaktywnego deszczu i podobne zdarzenia pogodowe stają się niezapomnianymi widowiskami.
- Witcher - Geralt's Prologue Gears - projekt wprowadza do gry modele postaci, ubrania i uzbrojenia wzorowane na postaci Geralta z Wiedźmin 3: Dziki Gon. Autor przygotował dwa typy ciał (żeński i męski), stylizowane na średniowieczne zbroje, maski wilków oraz nową małą kuszę. Wszystko to wykonano z dużym przywiązaniem do detali. Tekstury i inne elementy wyciągnięto wprost z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, na co autor uzyskał pozwolenie od studia CD Projekt RED. Jednocześnie przedmioty lekko przerobiono, tak aby całość pasowała do postapokaliptycznych klimatów Fallouta 4.
Mody do Dragon’s Dogma: Dark Arisen
Pecetowe Dragon’s Dogma: Dark Arisen okazało się zaskakująco dobrą konwersją, co nie znaczy, że nie da się w niej niczego poprawić. Raczej nigdy nie otrzymamy rozbudowanych narzędzi moderskich do tej gry, ale nie przeszkodziło to fanom w opracowaniu kilku godnych uwagi projektów:
- DDDA Japanese VoiceOver Project - ten mod spełnia życzenia fanów, którzy chcieli usłyszeć w grze oryginalne japońskie głosy zamiast angielskiego dubbingu. Autorzy wycięli oryginalne kwestie z konsolowej edycji wydanej w Kraju Kwitnącej Wiśni i przerobili je na format, który pasuje do gry na pecetach. Japońskie głosy są w opinii wielu graczy znacznie lepsze aktorsko, a przy okazji wcale nie tracimy opcji korzystania z angielskich napisów.
- E3FX Reshade – mod, którego celem jest ulepszenie jakości grafiki. Projekt zwiększa kontrast, obniża intensywność kolorów, wprowadza wyostrzanie obrazu oraz efekty HBAO i Bloom. Ponadto czerń jest wyświetlana prawidłowo, a tekstury stają się bardziej wyraźne.
- Gransys Texture Improvement Project - ten mod poprawia jakość tekstur. Autor przerobił większość najgorszych, wyostrzając je albo podmieniając na nowe. Jednocześnie wszystkie ulepszone wersje zostały opracowane tak, aby pozostawały wierne stylowi pierwowzorów i tym samym nie zaburzały klimatu.
Ratowanie pecetowego Tales of Symphonia
Pecetowe Tales of Symphonia to z kolei zupełne przeciwieństwo wyśmienitej konwersji Dragon’s Dogma: Dark Arisen. Na komputerach pierwszy z tych tytułów jest niestabilny, wyświetla obraz w rozdzielczości 720p (bez względu na wybrane ustawienia), niezwykle długo wczytuje dane, nie oferuje wsparcia dla klawiatury i myszki, a także ma blokadę 30 klatek na sekundę i bardzo uciążliwy system zabezpieczeń.
Tales of Symphonia Fix to modyfikacja, która usuwa większość z tych problemów. Pozwala bawić się w 40 klatkach na sekundę i cieszyć się obrazem generowanym natywnie w rozdzielczości wybranej przez użytkownika. Z modem gra nie przycina też już bez powodu w losowo wybranych momentach.
Przywrócono także efekty wizualne, symulujące kreskówkowy styl, które były w wersji konsolowej, a zabrakło ich na PC. Ponadto usunięto zabezpieczenia, które nie pozwalały korzystać z takich narzędzi jak ReShade czy GeDoSaTo. Mocno zmniejszono także częstotliwość błędów, które powodowały zawieszanie się programu na laptopach z ekranami dotykowymi. Listę zmian zamyka dodanie wygładzania krawędzi MSAA oraz systemu zarządzania teksturami, który przyśpiesza wczytywanie różnych menu.
Gry strategiczne
XCOM 2
Szybko rozkręca się społeczność moderska gry XCOM 2, co nie dziwi, gdyż autorzy zadbali o wsparcie dla fanowskich projektów. Na duże ambitne modyfikacje przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać, ale już teraz dostępnych jest sporo mniejszych, ale wciąż godnych uwagi propozycji:
- Free Camera Rotation to prosty, ale bardzo przydatny mod, który odblokowuje pełną kontrolę nad kamerą. Przytrzymując klawisze Q i E możemy swobodnie ją obracać, a T i G odpowiadają za przybliżania i oddalanie, co możemy zrobić w znacznie większym stopniu niż w podstawowej wersji gry.
- Increase default squad size – ta modyfikacja zwiększa standardową liczebność oddziału zabieranego ma misje. W podstawowej wersji gry wynosi ona czterech żołnierzy i może być rozszerzona do sześciu. Z tym modem zaczynamy od razu z sześcioma i możemy rozszerzyć tę liczbę do ośmiu.
- Stop Wasting My Time - projekt przyśpiesza znacząco rozgrywkę poprzez skasowanie niepotrzebnych pauz oraz nieistotnych elementów marnujących nasz czas. W tym celu usunięto kilkusekundowe pauzy po oddaniu strzału, rzuceniu granatu, wykorzystaniu zdolności, zabiciu wroga, schowaniu się za osłoną itp. Zmniejszono także o 80% pauzy związane z reanimacją zwłok oraz usunięto przerwy powiązane z komunikatami audio o ilości tur pozostałych do końca oraz ginących cywilach. Ponadto zwiększono prędkość statku Avenger na mapie strategicznej. Te zmiany brzmią prosto, ale w rzeczywistości wszystko to robi ogromną różnicę.
Ponadto fani zaczęli wypuszczać projekty wprowadzające nowe modele postaci zainspirowane innymi markami, które zostały jednocześnie dopasowane do realiów XCOM 2. Dzięki temu do naszego oddziału mogą dołączyć żołnierze o wyglądzie bohaterów z takich marek jak Wiedźmin, Obcy czy X-Men.
Pozostałe gry
Wings of Osea do Digital Combat Simulator World
Ciekawą premierą okazała się także modyfikacja Wings of Osea do Digital Combat Simulator World. Wprowadza ona do gry obszerną kampanię dla pojedynczego gracza, symulującą wojnę o fikcyjne państewko Yuktobania, znane z cyklu Ace Combat. Twórcy przygotowali masę nowych elementów graficznych oraz sześć długich misji, a rozwój wydarzeń możemy śledzić dzięki licznym nagranym kwestiom audio.
Stare, ale jare
The Gate to modyfikacja do Half-Life, która oferuje obszerną kampanię dla pojedynczego gracza osadzoną w realiach uniwersum Gwiezdnych wrót. Gracz wciela się w członka jednej z ekspedycji wysłanych przez ten artefakt w odległe rejony galaktyki.
The Gate to jeden z najbardziej ambitnych fanowskich projektów kiedykolwiek opracowanych z myślą o Half-Life. Zbudowano go praktycznie wyłącznie z autorskich elementów graficznych. Nowe są tekstury, lokacje, przeciwnicy i uzbrojenie. Ponadto wprowadzono istotne modyfikacje do mechanizmów rozgrywki, w tym w pełni funkcjonalną mechanikę skradankową.
Najlepsze fanowskie kampanie do Shadowrun Returns
Shadowrun Returns nigdy nie dorobiło się społeczności moderskiej aż tak licznej, jak te, którymi mogą pochwalić się gry studia Bethesda. Produkcja zgromadziła za to małą, ale bardzo oddaną grupę fanów, którzy skoncentrowali się na tworzeniu nowych kampanii. Rezultatem tego jest spory zestaw wysokiej jakości modów, z których najlepsze naszym zdaniem to:
- A Stitch In Time - obszerna kampania, w której próbujemy poradzić sobie z problemami sprowadzonymi na dzielnicę Redmond Barrens. Na przejście czeka ponad trzydzieści misji, które w sumie zapewniają około dwadzieścia godzin zabawy. Twórca dodał także spory zestaw nowych zaklęć i kilka typów uzbrojenia. Całość nastawiona jest głównie na walkę, choć oferuje także sporo okazji do kształtowania fabuły za pomocą decyzji i konwersacji.
- Antumbra - mini-kampania dla pojedynczego gracza opracowana z myślą o świeżo wykreowanych postaciach. Fabuła zaczyna się spokojnie - grupa przyjaciół postanawia spędzić noc na mieście. Szybko jednak wpadają w poważne tarapaty, które wrzucą ich w sam środek wojny między potężnymi korporacjami CalFree oraz Tir Tairngire. Projekt rozpoczyna trylogię, której kolejne odsłony, czyli Antumbra 2: Eclipse i Antumbra 3 - Corona, są znacznie większe i trudniejsze. Cykl należy przejść w kolejności, przy każdym kolejnym odcinku wgrywając zapisany stan gry z finału poprzedniego.
- Better Days - kampania pozwalająca na wcielenie się w shadowrunnera, który osiągnął to, co rzadko udaje się ludziom w jego fachu - dożył emerytury. Spokojne dni spędzane w bogatej dzielnicy przerywa nagle atak hakera o ksywce Pan Fajny, który kradnie wszystkie nasze pieniądze. Złodziej jeszcze nie wie, że właśnie popełnił najgorszy błąd w swoim życiu i naszym zadaniem staje się uświadomienie mu, jak bardzo się pomylił.
- Kill-City Detroit - gracz obejmuje dowództwo nad grupą shadowrunnerów próbujących przejąć kontrolę nad tytułową metropolią. Projekt nastawiony jest na walkę z wykorzystaniem maksymalnie ośmioosobowej drużyny. Rozgrywka przypomina gry strategiczne i obraca się wokół odbijania przemocą terytoriów od konkurencyjnych gangów. W sumie musimy w ten sposób zdobyć dziesięć baz.
- Nightmare Harvest - w tej mini-kampanii fabuła koncentruje się na wykonywaniu dobrze opłacalnych i nielegalnych zleceń. Projekt cechuje wysoka nieliniowość, a decyzje oraz konwersacje w istotny sposób kształtują dalszy rozwój historii. Jednocześnie mod jest wymagający. Nie trzyma za rączkę i wymusza samodzielne znajdowanie właściwych ścieżek realizacji zadań.
- The Deep One – akcja tej kampanii zaczyna się rok po wydarzeniach z podstawowej wersji gry. Zarobione tam pieniądze dawno się skończyły i nasza postać zaczyna być coraz bardziej zdesperowana. Wykorzystuje to nowy klient, który oferuje nam serię zleceń mogących ściągnąć nas na samo dno światka przestępczego. Mod starcza na około 9 godzin zabawy. Jego struktura jest sandboksowa i pozwala na swobodne podejmowanie się zadań oraz wybór metod ich realizacji. Do tego całość jest w dużym stopniu nieliniowa i nasze decyzje mogą skierować fabułę na kilka różnych torów.
- The Price of Conviction: Coyotes Crusade - ten mod oferuje nową mini-kampanię stanowiąca kontynuację jednego z wątków pobocznych z podstawowej wersji Shadowrun Returns. Wcielamy się w bohaterkę imieniem Coyote, która kontynuuje zemstę przeciwko korporacjom produkującym uzależniające układy elektroniczne typu BTL. Urządzenia te zapewniają użytkownikom ucieczkę w nierealny świat przyjemności za cenę uszkodzeń mózgu. Projekt kładzie duży nacisk na aspekt fabularny. Praktycznie wszystkie zadania da się zrealizować zarówno przemocą, jak i siłą argumentacji. Do tego całość opracowano tak, aby była zgodna z wydarzeniami z kilku powieści z uniwersum Shadowrun.