autor: Bartosz Krawcewicz
Analitycy z Newzoo podzielili graczy na archetypy – jakim typem gracza jesteś ty?
Firma analityczna Newzoo uważa, że dotychczasowy podział graczy na hardkorowych i casualowych jest przestarzały. Przedsiębiorstwo proponuje nowy sposób klasyfikacji, w którym wyróżnia osiem typów ludzi.
Według firmy analitycznej Newzoo rynek gier w ostatnich latach rozrósł się tak mocno, że dotychczasowe metody podziału graczy straciły sens. Pojęcia „casual” i „hardkorowiec” stały się zbyt ogólnikowe i trudno jednoznacznie stwierdzić, w którym miejscu kończy się jedna grupa, a zaczyna druga.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek gier zmienił się diametralnie, jednak wszyscy nadal korzystają z tego samego podziału, co dekadę temu. To już nie wystarcza. Wszechstronna rozrywka wymaga wszechstronnej segmentacji. Właśnie dlatego poświęciliśmy tyle czasu, wiedzy i pracy na stworzenie nowego sposobu klasyfikowania graczy – mówi Peter Warman, prezes firmy Newzoo.
Przedsiębiorstwo proponuje wprowadzenie nowego podziału – na osiem typów graczy, co ma uwzględniać wszystkie panujące obecnie trendy. Granice pomiędzy poszczególnymi grupami ludzi są w nim wyraźnie zarysowane, wobec czego mógłby on zostać formalnie wykorzystany przez wydawców gier oraz w badaniach prowadzonych przez inne firmy analityczne.
Typy graczy według Newzoo
Firma Newzoo podzieliła graczy na następujące archetypy:
- The Ultimate Gamer (Gracz ostateczny) – gry to jego życiowa pasja, spędza przy nich najwięcej czasu i wydaje na to hobby najwięcej pieniędzy. Według Newzoo, stanowi 13% wszystkich graczy.
- The All-round Enthusiast (Wszechstronny entuzjasta) – typ, którego interesują wszystkie formy interakcji z grami. Sam gra, ale równie chętnie ogląda, jak robią to inne osoby. Stanowi 9% graczy.
- The Cloud Gamer (Gracz w chmurze) – lubi grać w tytuły wysokiej jakości, aczkolwiek nie lubi wydawać dużo pieniędzy na to hobby. Interesują go gry typu free-to-play, a płatne produkcje kupuje na przecenach. Rzadko inwestuje w nowy sprzęt. Stanowi 19% graczy.
- The Conventional Player (Gracz konwencjonalny) – nie przepada za oglądaniem, jak grają inni – woli robić to samemu. Posiada kilka platform. Stanowi 4% graczy.
- The Hardware Enthusiast (Entuzjasta sprzętu komputerowego) – uwielbia nowinki technologiczne i chce, aby na jego sprzęcie gry zawsze działały płynnie na najwyższych detalach. Stanowi 9% graczy.
- The Popcorn Gamer (Gracz popcornowy) – gry nie są jego najważniejszym zainteresowaniem. Woli patrzeć jak grają inni, niż robić to samemu. Stanowi 13% graczy.
- The Backseat Viewer (Obserwator z tylnego siedzenia) – gracz „na emeryturze”, kiedyś grał dużo, obecnie woli oglądać e-sport lub streamerów w internecie. Stanowi 6% graczy.
- The Time Filler (Wypełniacz czasu) – gra tylko w wolnych chwilach, gdy nie ma nic lepszego do roboty. Preferuje gry mobilne. Stanowi 27% graczy.
Z badań przeprowadzonych przez Newzoo na 30 kluczowych rynkach wynika, że wśród mężczyzn dominuje typ gracza w chmurze (21% udziału w rynku), podczas gdy wśród kobiet najpopularniejszy jest typ wypełniacza czasu (36% udziału). Osoby chcące samemu sprawdzić, do której z ośmiu grup należą, mogą to zrobić poprzez quiz przygotowany przez firmę Newzoo (dostępny wyłącznie po angielsku).