autor: Michał Jodłowski
3DMark oferuje pierwszy benchmark porównawczy z DirectX 12
Najnowsza wersja 3DMark w edycjach Advanced i Professional oferuje pierwszy na świecie test wydajności, dzięki któremu można porównać różnice między DirectX 12, DirectX 11 i AMD Mantle na swoim komputerze.
Najnowsza wersja 3DMark – popularnego programu benchmarkującego – w edycjach Advanced i Professional oferuje funkcję „API Overhead”, będącą pierwszym na świecie niezależnym testem umożliwiającym porównanie wydajności komputera z systemem operacyjnym wykorzystującym biblioteki DirectX 12, DirectX 11 i AMD Mantle. Ów benchmark sprawdza, ile tzw. „draw calls” (najprościej rzecz ujmując: obiektów pojawiających się na ekranie) jest w stanie przetworzyć dana platforma sprzętowa zanim ilość wyświetlanych klatek na sekundę spadnie poniżej płynnych 30 FPS-ów, umownie uznawanych za dolną granicę satysfakcjonującego gameplayu. Magiczna różnica polega właśnie na tytułowym narzucie [ang. overhead]; biblioteki generujące mniejszy narzut pozwalają szerzej rozwinąć skrzydła procesorowi, tym samym oferując graczom ładniejszą i płynniejszą rozgrywkę.
Aby poczuć namiastkę korzyści płynących z nadchodzącego DirectX 12, należy posiadać system operacyjny Windows 10 w wersji Technical Preview Build 10041 lub nowszej oraz odpowiednie sterowniki graficzne (AMD 1012.1002, Intel 4124, NVIDIA 349.90 bądź późniejsze). Oczywiście niezbędna jest też karta grafiki obsługująca DirectX 12. Dla przypomnienia: są to układy z serii Fermi i nowsze w przypadku firmy NVIDIA oraz te oparte o architekturę GCN od AMD. Na samo DirectX 12 w wydaniu funkcjonalnym, a nie „laboratoryjnym”, przyjdzie nam poczekać do debiutu rynkowego Windows 10, czyli najprawdopodobniej tegorocznego lata.
3DMark w wersji Advanced – jedynej płatnej edycji programu przystępnej dla domowego użytkownika – można nabyć np. na Steamie za 25 euro, czyli nieco ponad 100 złotych według aktualnego kursu tej waluty.