2019 rekordowym rokiem dla gier na Kickstarterze
2019 był kolejnym udanym rokiem dla gier w serwisie Kickstarter. Tę kategorię całkowicie zdominowały jednak planszówki i to ich sukcesy są powodem wzrostów.
W serwisie Gamasutra pojawiła się ciekawa analiza zeszłorocznych wyników na Kickstarterze w kategorii gier. Grupa zanotowała solidny wzrost, ale była to zasługa głównie planszówek.
W 2019 r. użytkownicy Kickstartera przekazali 208,3 mln dolarów na zakończone sukcesem zbiórki na gry. Dla porównania w 2018 r. kwota ta wyniosła 192,6 mln, a w 2017 r. - 163,5 mln. Widać więc stałą tendencję wzrostową.
W minionym roku 3 731 gier osiągnęło cel minimalny, podczas gdy porażką zakończyły się zbiórki na 3 312 produkcji. Był to pierwszy raz, gdy liczba crowdfundingowych sukcesów była większa niż niepowodzeń.
Największym przebojem zeszłego roku na Kickstarterze w kategorii gier była planszówka Etherfields autorstwa wrocławskiej firmy Awaken Realms, która zgromadziła 3,8 mln funtów, czyli ponad 5 mln dolarów. Premiera zaplanowana została na marzec tego roku.
Rok 2019 w serwisie Kickstarter:
Kategoria: | Zakończone sukcesem akcje zgromadziły: | Liczba projektów, które osiągnęły sukces: | Liczba projektów, które poniosły porażkę: |
Gry stołowe | 176,3 mln dolarów | 2 712 | 1 332 |
Gry wideo | 16,3 mln dolarów | 380 | 1 048 |
Gry stołowe
Ze wspomnianych 208,3 mln dolarów przekazanych przez użytkowników aż 176,3 mln przypadło na planszówki oraz innego rodzaju gry stołowe, co stanowi wzrost o ok. 11 milionów dolarów w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Sukcesem zakończyło się 2 712 zbiórek, a porażkę poniosły 1 332 projekty. W pierwszej grupie zanotowano wzrost o 376 gier w porównaniu z 2018 rokiem, podczas gdy w drugiej liczba spadła o 24. W sumie w ubiegłym roku powodzeniem zakończyło się 67% zbiórek w kategorii gier stołowych.
Co ciekawe, liczba ufundowanych produkcji rośnie szybciej niż ogólna liczba akcji crowdfundingowych uruchamianych w serwisie, co dobrze rokuje przyszłości Kickstartera.
Gry wideo
Użytkownicy serwisu w zeszłym roku przekazali 16,3 mln dolarów na zakończone sukcesem zbiórki na gry wideo, czyli o niecały milion więcej niż w 2018 r. Cel minimalny przekroczyło 380 produkcji, podczas gdy 1048 projektów poniosło porażkę.
Widać więc wyraźnie, że deweloperom gier wideo ciężej jest osiągnąć sukces na Kickstarterze niż twórcom planszówek. Ciekawy jest za to fakt, że wzrósł udział projektów rozliczających się w euro i dolarach kanadyjskich.
W tej kategorii największym sukcesem ubiegłego roku była pecetowa gra Subverse, czyli hybryda strzelanki oraz turowej strategii z mocnymi elementami erotycznymi. W trakcie zbiórki tytuł zgromadził 1,67 mln funtów, czyli ok. 2,2 mln dolarów.