100 tysięcy banów tygodniowo; popularny FPS walczy z prawdziwą plagą cheaterów
Deweloperzy przyznają, że dotychczasowe środki ostrożności nie były wystarczające, choć bany leciały w tysiącach.
Na blogu gry PUBG: Battlegrounds na Steamie członkowie studia KRAFTON opublikowali raport przygotowany przez dział Anti-Cheat. Zawiera on podsumowanie dotychczasowego stanu walki z cheaterami oraz szczegóły planu na jej usprawnienie w przyszłości.
Plaga oszustów w PUBG
Według deweloperów każdego tygodnia w grze PUBG banowanych jest średnio 60-100 tysięcy kont uznanych za wykorzystujące, sprzedające lub udostępniające nielegalne programy ułatwiające rozgrywkę.
Wszystkie zablokowane konta zostały podzielone na dwie kategorie:
- konta ukradzione – według danych przeanalizowanych przez studio KRAFTON aż 85% kont zbanowanych od 2022 roku było stworzonych przed przejściem gry na model free-to-play (styczeń 2022 r.), co ma wskazywać na to, że duża część z nich mogła zostać przejęta i sprzedana przez oszustów kolejnym graczom.
- konta żerujące na systemie Survival Mastery Level – część nielegalnych sprzedawców miała stworzyć specjalne „workshopy” pozwalające na niezwykle szybkie levelowanie nowo stworzonych kont przy pomocy powtarzalnych akcji, możliwych do wykonywania przy pomocy automatycznego macro. Takie konta mają być później sprzedawane, zazwyczaj przyciągając uwagę podejrzanie szybko osiągniętym poziomem 80., który umożliwia rozgrywkę rankingową.
Pomimo zaskakująco dużej liczby dezaktywowanych kont i znajomości taktyk oszustów twórcy są świadomi, że w grze ciągle nietrudno spotkać cheaterów. Członkowie grupy Anti-Cheat w PUBG doszli do wniosku, że jedynie systemowa zmiana podejścia do problemu ma realne szanse mu zapobiec.
Plany na dalszą walkę z cheaterami
Widząc niezadowalający postęp w przeciwdziałaniu oszustwom w PUBG twórcy postanowili porzucić swój dotychczasowy system (obserwowanie powtarzających się wzorów zachowań, monitorowanie przestrzegania zasad, odpowiadanie na zgłoszenia innych graczy) na rzecz modelu opartego na AI.
Efekty tej decyzji mają być już zauważalne:
Aby udoskonalić nasze środki zaradcze, zespół PUBG: BATTLEGROUNDS Anti-Cheat zainicjował opracowanie modelu uczenia maszynowego, który może poznać cechy i wzorce nadużyć systemu Mastery Level.
Wykorzystując ten model, rozszerzyliśmy i udoskonaliliśmy kryteria wykrywania destrukcyjnych graczy w maju i czerwcu tego roku. W rezultacie zaobserwowaliśmy kilka pozytywnych zmian.
Liczba banów nałożonych na konta potencjalnie groźne wzrosła ponad trzykrotnie w porównaniu z okresem przed wprowadzeniem tego modelu. Ponadto wewnętrzny proces monitorowania graczy/kont podejrzanych o oszustwo wykazywał ciągłą poprawę, a liczba monitorowanych dostawców kont spadła. Zaobserwowaliśmy również wzrost cen tych kont.
Metoda ta okazała się być strzałem w dziesiątkę w przypadku kont żerujących na systemie Survival Mastery Level. Twórcy przyznają jednak, że kradzież kont jest ciągle problemem bardziej nieobliczalnym i niebezpiecznym, nad którego rozwiązaniem muszą dalej intensywnie pracować, również opierając się na uczącym się AI.
W grach rywalizacyjnych technologie twórców i oszustów zawsze toczyły nieustanny wyścig, i najprawdopodobniej pozostanie tak dalej. Mimo to każde odkrycie nowego sposobu umilenia graczom ich doświadczenia jest krokiem w dobrą stronę.