TikTok pobierany częściej niż Facebook w 2019 roku
Poznaliśmy najczęściej pobierane aplikacje mobilne 2019 roku. Zestawieniu lideruje WhatsApp, ale tuż za nim uplasował się TikTok. Rynek mobilny odnotował wzrosty, w czym duża zasługa gier, na czele z Honor of Kings/Arena of Valor i Pokemon GO.
W minionym roku rynek aplikacji mobilnych został zdominowany przez Facebooka. Kroku jego programom dotrzymywał jedynie TikTok. Z informacji podanych przez firmę badawczą Sensor Tower wynika, że społecznościowa petarda od chińskiego startupa ByteDance w zestawieniu najpopularniejszych programów mobilnych ubiegłego roku ustępowała jedynie WhatsAppowi (podajemy za cnet.com), od 2014 roku należącemu do grupy Marka Zuckerberga. Z uwagi na rozmaite kontrowersje nie wiadomo jednak, czy TikTokowi uda się utrzymać tak wysoką pozycję w kolejnym roku.
W 2019 roku WhatsAppa na swoje telefony ściągnęło ponad 850 milionów osób na całym świecie. Drugiego TikToka pobrało grubo ponad 700 mln użytkowników, a wyniki Facebooka i Facebook Messengera oscylują wokół 700 mln. Pierwszą piątkę zamyka Instagram, również należący do Facebooka – jego wynik to niecałe 450 mln. Co ciekawe, za największy procent pobrań w przypadku topowych aplikacji odpowiadali w minionych dwunastu miesiącach Hindusi. W przypadku oprogramowania firmy ByteDance, obecnie najwartościowszego startupa na świecie, w Indiach odnotowano 45% pierwszych pobrań.
No dobrze, ale o jakich kontrowersjach mowa? Pod koniec ubiegłego roku twórcy TikToka zostali oskarżeni o naruszanie prywatności i bezpieczeństwa użytkowników, a także gromadzenie personalnych informacji na chińskich serwerach. Zachód nie zdecydował się na zablokowanie aplikacji, ale amerykańskie wojska lądowe i marynarka wojenna zbanowały ją na rządowych telefonach. Mleko się rozlało.
Ogromne wzrosty, gry na topie
Firma Sensor Tower przedstawiła również wyniki finansowe rynku mobilnego za 2019 rok. Okazuje się, że na cyfrowe dobra oferowane w App Store oraz Google Play użytkownicy wydali 83,5 miliarda dolarów (z czego 54,2 mld dol. w sklepie Apple i 29,3 mld dol. na platformie firmy Google). Największy udział w tym rezultacie mają gry mobilne, na które przeznaczono w 2019 roku aż 61,7 mld dolarów, co oznacza niemal 13% wzrost wydatków w stosunku do 2018 roku. Najwięcej pieniędzy wygenerowały oczywiście produkcje robiące użytek z mikropłatności, w tym Honor of Kings (u nas znane jako Arena of Valor), Pokemon GO, Fire Emblem Heroes, Garena Free Fire oraz Call of Duty Mobile. Według Sensor Tower, pierwsza z wymienionych produkcja przyniosła w ubiegłym roku chińskiemu wydawcy Tencent niesamowite 1,5 mld dol., z kolei fani Pokemon GO wydali niemal 900 mln dol.