Młodzi ludzie coraz częściej padają ofiarą oszustw w Internecie
Osoby starsze aktywne w Internecie uważane są za szczególnie podatne na działalność sieciowych oszustów. Jednak okazuje się, że nastolatkowie także nie grzeszą roztropnością w tej materii.
- młodzi Amerykanie wcale nie są odporni na działania oszustów internetowych – raport informuje o 156-procentowym wzroście w tej grupie w 2020 roku;
- Polacy też muszą zachować ostrożność – 54,2% zgłoszeń wyłudzeń dotyczy phishingu.
Badanie przeprowadzone przez organizację Social Catfish potwierdza, że mimo dobrego zorientowania w technologii nastolatkowie wcale nie są odporni na działania internetowych oszustów. Według raportu (niestety w obszarze Europy strona jest niedostępna) „State of Internet Scams 2021”, w latach 2017 – 2020 liczba osób w grupie wiekowej do 20 lat, które zostały oszukane w sieci, wzrosła o 156%. Jeszcze bardziej urosły sumy wyłudzeń w tym samym przedziale czasowym. W 2020 roku było to już 71 mln dolarów (301 mln złotych), podczas gdy trzy lata wcześniej cyberprzestępcy ukradli „tylko” 8,3 mln dolarów (32,4 mln złotych) od młodych osób.
Social Catfish zajmuje się weryfikowaniem użytkowników serwisów randkowych i walką z oszustwami matrymonialnymi. Ich raport został oparty na ustaleniach opublikowanych wcześniej przez FBI, Centrum Zwalczania Przestępczości Internetowej (Internet Crime Complaint Center – IC3) i Federalną Komisję Handlu, a także na wynikach własnej ankiety przeprowadzonej wśród 722 członków grupy na portalu Facebook.
Choć tendencja wśród najmłodszych użytkowników Internetu jest niepokojąca, nie należy zapominać, że to osoby powyżej 60 lat wiodą prym w podatności na oszustwa. W raporcie szczególne wrażenie robi suma, która została wyłudzona od tej grupy wiekowej – 966 mln dolarów w 2020 roku (3,77 mld złotych). Wynika to głównie z nadmiernej uprzejmości starszych osób i ich podatności na umiejętnie spreparowane przez oszustów „historie”.
Dlaczego jednak młodzi ludzie także stają się coraz częściej ofiarami wyłudzeń internetowych? Tutaj Social Catfish podaje jako główną przyczynę izolację pandemiczną, która wpłynęła na zwiększenie czasu spędzanego ze smartfonami w ręku i przed ekranami komputerów. Młodzi częściej podają swoje dane osobowe, być może słabiej rozumiejąc zagrożenia z tym związane.
Raport dotyczy USA, ale i Polska nie ma się czym chwalić. Jak podaje Ecommerce Foundation, w naszym kraju w ciągu ostatnich lat znacznie wzrosła liczba oszustw internetowych. O 73% więcej tego typu przestępstw w 2019 roku (względem poprzedniego) oznacza, że problem jest dla nas istotny i musimy zachować szczególną ostrożność. Raport CERT z 2019 roku podaje phishing jako „najpopularniejszy” rodzaj cyberprzestępstwa w Polsce – 54,2% zgłoszeń dotyczyło tego rodzaju ataku.