55. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 55. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Stellaris: Shadows of the Shroud
Strategiczne wrzesień 2025
Dodatek do kosmicznej strategii 4X firmy Paradox Interactive. Stellaris: Shadows of the Shroud modyfikuje psioniczną drogę rozwoju i pozwala na przejście przez enigmatyczny Woal. DLC wprowadza nowe typy rządów, sojusze z patronami i ryzyko całkowitej zagłady.

Deathtrap
Strategiczne 4 lutego 2015
Utrzymana w gotycko-steampunkowym klimacie strategia tower defence, opracowana przez studio Neocore Games, znane z takich tytułów, jak King Arthur czy The Incredible Adventures of Van Helsing. Fabuła gry skupia się na walce z rozmaitymi potworami, które próbują przedostać się do realnego świata, a ostatnią przeszkodą na ich drodze jesteśmy my i kontrolowana przez nas twierdza.

Assault Squad 2: Men of War Origins
Strategiczne 25 sierpnia 2016
Bitewna strategia czasu rzeczywistego, będąca remakiem oryginalnego Men of War z 2009 roku. Oba tytuły opracowały studia Digitalmindsoft i Best Way. Podobnie jak pierwowzór, Assault Squad 2: Men of War Origins jest grą wojenną osadzoną w okresie II wojny światowej. Zamiast klasycznego rozbudowywania bazy czy gromadzenia surowców, cała uwaga skupiona została na aspekcie taktycznym i dowodzeniu oddziałami.

Sid Meier's Civilization VI: Rise and Fall
Strategiczne 8 lutego 2018
Pierwszy duży dodatek do szóstej części legendarnej serii gier strategicznych Sid Meier's Civilization, które pozwalają graczom pokierować własnym imperium na przestrzeni tysięcy lat. W Civilization 6: Rise and Fall pojawiają się m.in. wielkie ery i interwencje kryzysowe.

Space Hulk: Tactics
Strategiczne 9 października 2018
Taktyczna produkcja RPG stworzona przez twórców serii Styx. Tytuł oparto na wydanej w 1989 roku grze stołowej Space Hulk. Podczas zabawy możemy pokierować jednostką kosmicznych marines Blood Angels oraz Genokradami.

Victory at Sea: Pacific
Strategiczne 14 września 2018
Victory at Sea Pacific to opracowana z myślą o pecetach morska strategia czasu rzeczywistego. Pozwala ona rozegrać potyczki morskie na Pacyfiku w czasie II wojny światowej. Gracz bawi się na jednej wielkiej mapie obejmującej cały ocean, kontrolując konflikt zarówno na poziomie operacyjnym, jak i wydając rozkazy pojedynczym statkom w trakcie taktycznych starć.

XCOM 2 Collection
Strategiczne 21 lutego 2018
Zestaw zawierający taktyczną strategię XCOM 2 wraz z dużym rozszerzeniem War of the Chosen oraz kilkoma mniejszymi pakietami DLC. Wszystkie części pakietu XCOM 2 Collection zostały opracowane przez studio Firaxis Games, natomiast konwersję na Androida i iOS przygotowało studio Feral Interactive.

Cities: Skylines - Industries
Strategiczne 23 października 2018
Siódmy duży dodatek do gry Cities: Skylines, w którym autorzy skoncentrowali się na rozbudowie elementów związanych z przemysłem. W Cities: Skylines - Industries gracze mogą tworzyć wyspecjalizowane dzielnice i wznosić w ich obrębie unikalne budynki pokroju magazynów oraz fabryk.

Ultimate Admiral: Age of Sail
Strategiczne 7 kwietnia 2021
Ultimate Admiral: Age of Sail to strategia czasu rzeczywistego osadzona na przełomie XVIII i XIX wieku, w realiach wojen amerykańsko-brytyjskich. Gracz wciela się w admirała floty jednej z dwóch stron konfliktu. Za produkcję odpowiada studio Game-Labs, twórcy serii Ultimate General.

Age of Empires III: The Asian Dynasties
Strategiczne 23 października 2007
Drugie rozszerzenie do trzeciej odsłony cyklu Age of Empires, opracowane przez zespół Big Huge Games – autorów serii Rise of Nations. Tym razem gracze trafiają na Daleki Wschód, otrzymując do dyspozycji trzy nowe cywilizacje: Indie, Chiny oraz Japonię. Trzon dodatku stanowi fabularna kampania, na którą składa się piętnaście scenariuszy (po pięć dla każdej z nowych nacji). Mapy, na jakich toczy się rozgrywka, są zróżnicowane, a niektóre z nich nawiązują do rzeczywistych lokacji lub wydarzeń.

Anomaly: Warzone Earth
Strategiczne 8 kwietnia 2011
Debiutancka produkcja rodzimego 11bit Studios, założonego przez byłych pracowników studia Metropolis Software House. Anomaly: Warzone Earth stanowi połączenie dynamicznej gry akcji z taktyczną strategią czasu rzeczywistego i reprezentuje nieco inne podejście do popularnego gatunku tower defense. Akcja gry toczy się w 2018 roku, kiedy na Ziemi zaczynają się pojawiać tytułowe anomalie, a na ich terenie gromadzą się wielkie maszyny bojowe i eksterminują ludność cywilną.

Blitzkrieg: Pomruk Zagłady
Strategiczne 9 listopada 2004
Rolling Thunder to drugie, oficjalne rozszerzenie popularnej strategii czasu rzeczywistego (RTS) z akcją osadzoną podczas II Wojny Światowej, pt. Blitzkrieg, której rynkowy debiut miał miejsce w połowie 2003 roku. W przeciwieństwie do innych wydawnictw tego typu, omawiany dodatek nie wymaga posiadania zainstalowanej oryginalnej wersji programu i sprzedawany jest jako w pełni samodzielny produkt.

Micro Commandos
Strategiczne 28 czerwca 2002
Zabawna strategia czasu rzeczywistego pochodząca z firmy Monte Cristo, znanej m.in. z takich produkcji jak Economic War, Stardom: Your Quest for Fame, czy Airline Tycoon Evolution.

Stronghold Kingdoms
Strategiczne 17 października 2012
Poboczna odsłona popularnego cyklu Stronghold, stworzonego i rozwijanego niezmiennie przez studio Firefly. Stronghold Kingdoms został zrealizowany w konwencji darmowej gry MMO z mikropłatnościami i tradycyjnie dla serii przenosi graczy w realia mrocznego średniowiecza.

Worms Ultimate Mayhem
Strategiczne 28 września 2011
Kompilacja dwóch klasycznych odsłon popularnej serii strategiczno-zręcznościowej, Worms 3D oraz Worms 4: Mayhem, które ukazały się odpowiednio w 2003 i 2005 roku. Były one dla serii przełomowe, przenosząc odwieczne zmagania tytułowych robali w trzeci wymiar. Twórcy serii z firmy Team 17 nie dokonali zmian w mechanice rozgrywki, skupiając się na odświeżeniu oprawy graficznej i podrasowaniu jej do standardów HD. Poprawiono o także pracę kamery oraz drobne niedociągnięcia w systemie sterowania.

Hegemony Rome: The Rise of Caesar
Strategiczne 15 maja 2014
Kontynuacja strategii RTS Hegemony: Philip of Macedon, stworzonej w 2010 roku przez kanadyjskie studio Longbow Digital Arts. Gra po raz kolejny przenosi nas do czasów starożytnych, skupiając się tym razem na słynnych podbojach Juliusza Cezara. Kampania fabularna dzieli się na cztery rozdziały, których akcja toczy się w latach 58-52 p.n.e. i koncentruje na wojnie Rzymu z Galią, toczonej na obszarze rozciągającym się od wybrzeży Brytanii do Morza Śródziemnego.

The Settlers 7: Paths to a Kingdom - DLC 3
Strategiczne 7 grudnia 2010
The Settlers 7: Paths to a Kingdom - DLC 3 to dodatek do wydanej w 2010 roku strategii czasu rzeczywistego The The Settlers 7: Paths to a Kingdom autorstwa studia Blue Byte. Rozszerzenie wzbogaca rozgrywkę w trybie dla jednego gracza o 2 nowe kampanie i 7 map, zapewniając około 20 godzin zabawy. Twórcy dodatku zdecydowali się wprowadzić kilka modyfikacji w rozgrywce, w tym nowe opcje handlu i rozwoju technologicznego.

Aerie: Duch Lasu
Strategiczne 1 października 2010
Proekologiczna produkcja z gatunku zarządzania czasem. Bohaterka gry – Aerie, z pomocą leśnych duszków rusza na ratunek krainie Shangri-La, którą tajemnicza klęska żywiołowa zamieniła w popiół. Celem misji jest odblokowanie zatamowanych rzek, obudzenie śpiących zwierząt i uzdrowienie zniszczonych roślin, aby na nowo tchnąć życie w umierającą krainę.

TransOcean: The Shipping Company
Strategiczne 23 września 2014
Wydana przez znaną z symulatorów niemiecką firmę Astragon Software gra ekonomiczna, w której wcielamy się w rolę właściciela morskiej firmy transportowej. Naszym głównym celem jest rozwój prowadzonej działalności poprzez realizowanie coraz bardziej lukratywnych kontraktów, sprowadzających się głównie do przewożenia rozmaitych towarów pomiędzy 55 portami, rozsianymi po całym świecie. Zarobione w ten sposób pieniądze inwestujemy w powiększanie naszej skromnej początkowo floty.

King's Bounty: Wojownicy Północy - Lód i Ogień
Strategiczne 30 stycznia 2014
Oficjalny dodatek DLC do gry King’s Bounty: Warriors of the North, którego akcja przenosi nas na niewielką, skutą lodem wyspę, zamieszkaną przez rasę Śnieżnych Elfów. Właśnie im rusza z pomocą książę Olaf, bohater poznany w podstawowej wersji gry. Rozszerzenie niesie ze sobą nowe unikalne przedmioty, nowych wrogów, na czele z nieumarłymi Nekrojaszczurami, oraz niewielkie zmiany w systemie rozwoju.

Pacific General
Strategiczne 30 czerwca 1997
Piąta i ostatnia część strategicznego cyklu 5-Star General, w której powracamy na fronty II wojny światowej i koncentrujemy na zmaganiach prowadzonych przez wojska amerykańskie i japońskie na wodach Oceanu Spokojnego.

Złote Piaski
Strategiczne 2 maja 2010
Społecznościowa strategia ekonomiczna, w której przejmujemy kontrolę nad swoją własną wyspą, położoną gdzieś na Karaibach, a naszym zadaniem jest uczynić z niej kurort doskonały i jednocześnie znakomite źródło dochodu.

Dead Island: Epidemic
Strategiczne prace wstrzymane
Spin-offowa odsłona cyklu Dead Island, zrealizowana w konwencji gry typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Dewelopingiem Dead Island: Epidemic zajęło się szwedzkie studio Stunlock, które wcześniej stworzyło Bloodline Champions. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o rywalizacji trzech 4-osobowych drużyn, które poza zmaganiami między sobą muszą również stawiać czoła hordom zombie. Starcia toczą się m.in. w tropikalnej dżungli i na słonecznej plaży.

Lords of the Realm II
Strategiczne 31 października 1996
Lords of the Realm II jest sequelem wydanej w 1994 roku gry strategicznej studia Impressions Games. Akcja ponownie osadzona została w epoce średniowiecza, a gracz wciela się w rolę feudalnego możnowładcy, który po śmierci króla staje do rywalizacji o koronę. Rozgrywka stanowi połączenie elementów strategii turowej oraz czasu rzeczywistego (RTS).