40. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 40. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Full Spectrum Warrior
Strategiczne 1 kwietnia 2004
Zespołowa taktyczna gra akcji, oparta o specjalny program szkoleniowy piechoty amerykańskiej. Gracz obejmuje funkcje dowódcy (w randze sierżanta) dwóch drużyn piechoty z zadaniem poprowadzenia ich do wykonania szeregu zadań bojowych umiejscowionych w realistycznych lokacjach.

Worms 2: Armageddon
Strategiczne 1 lipca 2009
Specjalna edycja kultowej serii strategiczno-zręcznościowej studia Team 17, stanowiąca kompilację dwóch starszych odsłon cyklu: Worms 2 oraz Worms Armageddon, wydawanych w latach 1997-1999. Gra pod nazwą Worms 2: Armageddon trafiła pierwotnie w ręce graczy konsolowych, skąd w nieco poszerzonej wersji jako Worms: Reloaded została przeniesiona także na popularne pecety. Po umiarkowanym przyjęciu trójwymiarowych odsłon serii, twórcy zdecydowali się powrócić do klasycznej perspektywy 2.

Shadow Vault
Strategiczne 22 grudnia 2004
Shadow Vault to taktyczna strategia turowa z elementami RPG. Fabuła gry przedstawia alternatywną wizję świata, w którym żyjący w latach 40. i 50. ubiegłego stulecia ludzie toczą wojnę z wysłannikami przyszłości, chcącymi zapobiec zniszczeniu ekosystemu Ziemi.

Seven Kingdoms: Conquest
Strategiczne 14 marca 2008
Seven Kingdoms: Conquest jest trzecią odsłoną cyklu strategii czasu rzeczywistego (RTS), rozwijanego przez studio Enlight Software przy współpracy z Infinite Interactive. Fabuła gry przedstawia trwający 6 tys. lat konflikt pomiędzy ludźmi i demonami. Gracz sam decyduje o tym, którą rasę poprowadzi ku zwycięstwu. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami serii twórcy zdecydowali się umniejszyć aspekt gospodarczy na rzecz bardziej widowiskowej i emocjonującej walki.

WarZone 2100
Strategiczne 26 marca 1999
Nietypowa strategia czasu rzeczywistego, którą wyróżnia rozbudowany model projektowania własnych jednostek. Tytuł utrzymany jest w stylistyce science fiction i opowiada o walkach organizacji na zniszczonej po wojnie nuklearnej Ziemi.

Kozacy: Antologia
Strategiczne 31 października 2003
Cossacks Anthology Collector's Edition to specjalne wydanie gry Cossacks: European Wars, w skład którego poza standardową, podstawową edycją tego tytułu wchodzą także dwa dodatki do niego Cossacks: Back To War oraz Cossacks: The Art of War.

Gangland
Strategiczne 4 marca 2004
Gra-hybryda zawierająca w sobie elementy strategii czasu rzeczywistego, cRPG oraz gier akcji/FPS, traktująca o przemocy i zorganizowanej przestępczości. Nasza działalność obejmuje m.in. kradzieże, zastraszanie, pobierane haraczów, szerzenie prostytucji, przemy oraz bicie i mordowanie ludzi.

The Lord of the Rings: Tactics
Strategiczne 8 listopada 2005
The Lord of the Rings: Tactics to gra taktyczna z licznymi elementami RPG, w niektórych aspektach przypominająca Final Fantasy Tactics. Produkcja przenosi graczy do fantastycznego świata Śródziemia.

Panzer General IIID, Operation Panzer
Strategiczne 30 września 1997
Oficjalna kontynuacja legendarnej gry firmy SSI z 1994 roku. Przenosimy się ponownie w czasy II wojny światowej, by wziąć udział w bitwach rozgrywanych w Europie Zachodniej i Wschodniej, Afryce Północnej a także fikcyjnej kampanii w USA.

Empire Earth: Sztuka Podboju
Strategiczne 18 września 2002
Dodatek do znanej strategii czasu rzeczywistego zespołu Stainless Steel Studios - Empire Earth. Zawiera trzy nowe kampanie dla trybu single player, szereg nowych jednostek i budynków oraz nową epokę „Space Age Epoch”.

Supreme Ruler 2020
Strategiczne 17 czerwca 2008
Supreme Ruler 2020 jest kolejną częścią rozbudowanej gry strategicznej opracowanej przez Battlegoat Studios. Podobnie jak poprzedniczka, produkcja pozwala nam przenieść się w niedaleką przyszłość do pogrążonego w chaosie świata.

Worms: Revolution
Strategiczne 10 października 2012
Kolejna odsłona popularnej serii strategiczno-zręcznościowej, nawiązująca do starszych odsłon cyklu, zapoczątkowanego przez studio Team 17 jeszcze w 1995 roku. Wzorem poprzednich części serii, walka odbywa się w ograniczonych czasowo turach, a celem zabawy jest eksterminacja drużyny przeciwnika za pomocą całego arsenału wymyślnych broni i gadżetów. Mimo wykorzystania klasycznej mechaniki, twórcy wprowadzili do rozgrywki kilka całkiem nowych rozwiązań.

Close Combat: The Bloody First
Strategiczne 3 października 2019
Kolejna odsłona cyklu taktycznych RTS-ów, stworzona przez koncern Matrix Games/Slitherine. Gracze przejmują kontrolę nad amerykańską Pierwszą Dywizją Piechoty (znaną pod nazwą Big Red One), biorąc udział w starciach na terenie Tunezji i w górach Sycylii, by ostatecznie trafić na plażę Omaha i uczestniczyć w lądowaniu w Normandii.

Satellite Reign
Strategiczne 28 sierpnia 2015
Inspirowana legendarnym Syndicate Wars cyberpunkowa strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez studio 5 Lives, założone przez jednego z twórców wspomnianego tytułu. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości, w którym światem rządzą potężne korporacje, a za pilnowanie porządku odpowiadają brutalne siły policji. W slumsach miasta pojawia się jednak tajemnicza organizacja, której celem jest wywrócenie do góry nogami panującego porządku.

Ultimate General: Gettysburg
Strategiczne 16 października 2014
Taktyczna strategia czasu rzeczywistego, utrzymana w realiach wojny secesyjnej oraz jej najważniejszej bitwy, jaka rozegrała się pod Gettysburgiem. Za powstanie gry odpowiada niezależne studio Game-Labs pod wodzą Nicka Thomadisa – autora uznanych modyfikacji do serii Total War. Podczas zabawy możemy opowiedzieć się po stronie Konfederatów bądź Unii i wziąć udział w szeregu scenariuszy, próbując odtworzyć faktyczny przebieg bitwy lub zmienić tok historii.

Company of Heroes: Chwała bohaterom
Strategiczne 7 kwietnia 2009
Drugie samodzielne rozszerzenie popularnego wojennego RTS-a studia Relic Entertainment wydanego w naszym kraju pod nazwą Kompania Braci. Wraz z dodatkiem otrzymujemy kolejne trzy kampanie, których akcja toczy się w kluczowych momentach II wojny światowej: Grobla, Bitwa pod Falaise i As Tygrysów. Na uwagę zasługuje zwłaszcza ta, w której przejmujemy kontrolę nad pojedynczym niemieckim czołgiem wraz z jego 4-osobową załogą i osłaniającą go grupą piechoty.

Heroes of Might and Magic: Kolekcja Wszech Czasów
Strategiczne 4 stycznia 2008
Przygotowany przez firmę Ubisoft obszerny zestaw kolekcjonerski, zawierający wszystkie pięć wydanych w latach 1995-2007 gier z bestsellerowej serii Heroes of Might and Magic wraz z ich oficjalnymi dodatkami (łącznie 12 produktów).

Wesołe Ranczo
Strategiczne 8 września 2006
Pony Ranch to symulacja życia na rancho. Gra należy do gatunku strategii ekonomicznych, wobec czego można w niej dostrzec podobieństwo chociażby do Wildlife Park. Zabawa w głównej mierze polega na zbudowaniu własnego gospodarstwa i opiekowaniu się zwierzętami, mieszkającymi na jego terenie.

Symulacja Farmy
Strategiczne 18 września 2008
Zajmujemy się zarządzaniem własną farmą, uprawiając pola, pielęgnując grządki czy dbając o zwierzęta hodowlane. W miarę rozwoju zabawy stawiamy nowe budynki gospodarcze i zatrudniamy dodatkową siłę roboczą.

Order of War
Strategiczne 18 września 2009
Ciekawa strategia opowiadająca o operacjach przeprowadzanych na Froncie Zachodnim i Wschodnim podczas II Wojny Światowej. Oferuje wiele jednostek i niezwykle spektakularne bitwy. Twórcy przygotowali dwie kampanie. W pierwszej walczą ze sobą Amerykanie i Niemcy, a w drugiej Niemcy i Rosjanie. Nie zabrakło też trybu multiplayer.

Aggression: Starcie Mocarstw
Strategiczne 13 września 2007
Strategia czasu rzeczywistego, obejmująca swoim zasięgiem obie Wojny Światowe. Gracz ma okazję poprowadzić do boju szereg różnych armii, dysponujących odmiennym sprzętem wojskowym. Można też podążyć ścieżką dyplomatyczną, zawierając kolejno układy z sąsiadami lub skoncentrować się na postępie technologicznym.

Fata Deum
Strategiczne 2025
Strategia czasu rzeczywistego typu „god game”, w której wcielamy się w bóstwo próbujące pozyskać jak najwięcej wyznawców. W Fata Deum możemy stać się zarówno dobrym bogiem dbającym o dobro ludzi, jak i krwawym tyranem siejącym postrach wśród śmiertelników.

Field of Glory: Empires
Strategiczne 11 lipca 2019
Turowa gra strategiczna na dużą skalę (tzw. grand strategy game), która przenosi nas do Europy z lat 310 p.n.e. – 190 n.e. W trakcie rozgrywki przejmujemy kontrolę nad wybraną nacją i prowadzimy ją do zwycięstwa nad pozostałymi. By osiągnąć sukces, musimy podbijać kolejne terytoria oraz dbać o zaplecze kulturowe, ekonomiczne czy polityczne naszego imperium.

Strategic Command WWII: World at War
Strategiczne 6 grudnia 2018
Strategia turowa firmy Slitherine, w której gracze przejmują kontrolę nad siłami aliantów lub Osi, biorąc udział w najważniejszych operacjach militarnych II wojny światowej. W trakcie zabawy w Strategic Command WWII: World at War należy nie tylko dowodzić wojskami podczas bitew, lecz także zajmować się opracowywaniem ulepszeń dla poszczególnych jednostek i dbaniem o linie zaopatrzeniowe, a także nawiązywaniem stosunków dyplomatycznych z koalicjantami oraz szpiegostwem.