Citizen Sleeper
Citizen Sleeper to gra RPG inspirowana papierowymi grami fabularnymi. Tym razem twórca The Other Waters zabiera nas na upadłą stację kosmiczną, gdzie jako pracownik korporacji staramy się przetrwać i uciec byłemu pracodawcy.
producent: Jump Over The Age wydawca: Surprise Attack Games / Fellow Traveller Strona oficjalna
Citizen Sleeper to cyberpunkowe RPG od niezależnego jednoosobowego studia Jump Over The Age (In Other Waters). Po swoim debiutanckim dziele ze sztuczną inteligencją deweloper postanowił zabrać nas na kolejną wycieczkę do fikcyjnej przyszłości wraz z firmą Fellow Traveler. Tym razem trafiamy na cyberpunkową stację kosmiczną, która lata świetności ma dawno za sobą.
Fabuła
Bohaterem gry jest tytułowy Sleeper, cyfrowa osobowość zamknięta w sztucznym ciele i były pracownik korporacji Essen-Arp. „Były”, bo protagonista uciekł ze szponów pracodawcy i obecnie ukrywa się na Erlin’s Eye. Stacja, niegdyś symbol idealistów, najlepsze czasy ma dawno za sobą. Pozory ładu utrzymują tu anarchistyczne przymierza i resztki stronnictw, ale przede wszystkim chęć wyrwania się spod kontroli trzęsących wszechświatem korporacji.
To właśnie w tym miejscu pełnym różnych indywiduów bohater ma nadzieję ukryć się przed wzrokiem Erlin’s Eye. Ta jednak nie podda się tak łatwo, by znaleźć swoją własność, za którą uważa „zatrudnionych” pracowników. Jakby tego było mało, pracodawcy Sleepera zadbali, by jego sztuczne ciało nie było w stanie przetrwać zbyt długo.
Sleeper musi więc szybko znaleźć sprzymierzeńców i odkryć tajemnice Erlin’s Eye, która to wiedza może pozwolić bohaterowi raz na zawsze uwolnić się od wpływu Essern-Arp. Przede wszystkim jednak Sleeper musi postarać się przeżyć kolejne cykle.
Mechanika
W kwestii mechanik rozgrywki Citizen Sleeper czerpie garściami ze „stołowych” gier fabularnych. Gra podzielona jest na cykle, na początku których wykonujemy rzut kośćmi, a następnie przyporządkowujemy je do wybranej akcji lub wydarzenia (tzw. dice placement; w grach komputerowych takie rozwiązanie wykorzystało m.in. Dicey Dungeons). Mamy też tu zegary pokazujące działania głównego bohatera i innych mieszkańców stacji. Zabrakło jedynie klasycznych questów: zastąpiono je dążeniami (drives), które pomagają też w rozwijaniu pięciu umiejętności naszej postaci (Inżynierii, Interfejsu, Wytrzymałości, Intuicji oraz Zaangażowania).
Głównym celem gry jest wyrwanie się spod wpływu ścigającej Sleepera korporacji, ale w każdym cyklu musimy też zadbać o przetrwanie bohatera. Szukamy więc sposobu na zarobek i odwiedzamy rozmaite miejsca na stacji pokroju targu, barów, portów kosmicznych. W lokacjach napotkamy postacie, z których każda ma własną historię, cele i umiejętności. Od nas tylko zależy, co zrobimy, komu pomożemy i jaki wpływ wywrzemy na przyszłość stacji w kolejnych cyklach.
W międzyczasie wykorzystujemy zdolności hakerskie Sleepera, by zyskać dostęp do danych zbieranych przez dekady funkcjonowania stacji. W ten sposób odkrywamy sekrety pokroju nieznanych lokacji, a także ułatwiamy sobie życie na stacji. Jednocześnie musimy ciągle naprawiać sztuczną powłokę cielesną bohatera, od początku będącą w kiepskim stanie i „rozkładającą” się w niepokojącym tempie.
Kwestie techniczne
Citizen Sleeper łączy prosty, „sterylny” trójwymiar z rysunkowym przedstawieniem postaci, za które odpowiada twórca komiksów Guillaume Singelin (PTSD. Syndrom stresu pourazowego). Postacie mówią sporo, ale tylko na piśmie, jako że w grze nie uwzględniono dubbingu. Rozgrywce towarzyszy muzyka skomponowana przez Amosa Roddy’ego, który stworzył także ścieżki dźwiękowe do pierwszej gry studia Jump Over The Age oraz m.in. The Wild at Heart, Some Distant Memory i Cloud Gardens.
Ostatnia modyfikacja 2 maja 2022
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 6,2 / 10 na podstawie 6 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Citizen Sleeper: 12+
Citizen Sleeper Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core 2 Duo
- 4 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 lub lepsza
- 2 GB HDD
- Windows 7 64-bit