Phoenix Point
Phoenix Point: Behemoth Edition
Taktyczna strategia turowa, czerpiąca garściami z serii X-COM i stworzona przez ojca tegoż cyklu, Juliana Gollopa. Akcja Phoenix Point rozgrywa się w roku 2046, kiedy to wymykający się spod kontroli starożytny wirus zamienia wszelkie formy życia na Ziemi w zmutowane potwory.
producent: Snapshot Games Inc. wydawca: Snapshot Games Inc. wydawca PL: Plaion Polska / Koch Media Poland Strona oficjalna
Phoenix Point to taktyczna gra strategiczna osadzona w oryginalnym uniwersum science fiction. Za stworzenie tytułu odpowiada amerykańskie studio Snapshot Games, powołane do życia w 2013 roku. Twórcy w dwa lata od powstania zespołu wydali dobrze przyjętą turową strategię fantasy Chaos Reborn, która powstała dzięki zbiórce w serwisie Kickstarter. Nad produkcją obu gier czuwał Julian Gollop. Ten legendarny twórca i weteran branży ma na swoim koncie klasyki takie jak Laser Squad, Rebelstar Raiders, a przed wszystkim oryginalne UFO: Enemy Unknown, będące pierwszą osłoną cyklu X-COM, wskrzeszonego z sukcesem przez studio Firaxis w 2012 roku.
Po roku od pecetowej premiery na rynku ukazało się Phoenix Point: Year One Edition, zawierające m.in. trzy DLC (Krew i tytan, Spuścizna pradawnych pakiet Żywa broń) oraz szereg usprawnień rozgrywki.
Fabuła
Tytuł przenosi nas do roku 2046. Kilka dekad wcześniej naukowcy badający Antarktykę odkrywają w jednej z próbek lodu tajemniczy starożytny wirus obcego pochodzenia. Wkrótce wymyka się on spod kontroli i atakuje wszystkie formy życia, które spotyka na swojej drodze. W obliczu globalnej pandemii ludzkość okazała się bezsilna i w krótkim czasie została zdziesiątkowana. Miejsce zwierząt i ludzi zajęły przerażające zmutowane stwory, kryjące się we mgle pokrywającej znaczną część powierzchni Ziemi. Ocalali chronią się w odosobnionych enklawach, walcząc na co dzień o przetrwanie z ciągle zmieniającymi się i adaptującymi do nowych warunków przeciwnikami. Inspiracją dla deweloperów była twórczość H.P. Lovecrafta, a także filmowe horrory reżyserów takich jak David Cronenberg. Historia przedstawiona w Phoenix Point posiada kilka zakończeń, które otrzymujemy w zależności do decyzji podjętych podczas kampanii.
Mechanika
Phoenix Point czerpie pełnymi garściami z oryginalnego X-COM jak i jego uwspółcześnionych wersji (XCOM: Enemy Unknown i XCOM 2). Nie znaczy to jednak, że twórcy wykorzystali jedynie rozwiązania mechaniczne poprzedników. Gracze dowodzą jednym z ostatnich bastionów ludzkości (tytułowy Phoenix Point), dbając o jego rozwój, bezpieczeństwo oraz zasoby, a także operacje militarne. Podobnie jak w XCOM, w trakcie rozgrywki operujemy także na globalnej mapie świata, poszukując innych ludzkich osad i wykonując zlecone przez nie misje. Istotne będą też ukryte lokacje, w których pozyskujemy zasoby niezbędne do rozwoju bazy i ekwipunku. Nawiązujemy też kontakt z innymi frakcjami, choć nie wszystkie są przyjaźnie nastawione. Niektóre oddają wręcz religijną cześć monstrom stworzonym przez wirusa, inne dążą do koegzystencji lub kompletnej eksterminacji tych przeciwników. W zależności od naszych stosunków z innymi grupami, możemy wykorzystać także ich unikalne technologie i bronie. Aspekt polityczny i ekonomiczny zabawy będzie zrealizowany na znacznie większą skalę niż w przypadku XCOM, miejscami przypominając strategie studia Paradox.
Większą część czasu spędzamy trybie taktycznych walk turowych, w którym dowodzimy złożonym przez nas oddziałem. Praktycznie wszystkie lokacje, w których zmierzymy się z przeciwnikami, są generowane losowo. Dodatkowo twórcy wprowadzili system zniszczeń otoczenia dający nam zupełnie nowe strategiczne możliwości. Mapy są w dużej części przykryte stworzoną przez wirus mgłą, gdzie ukrywają siłę oponenci. Podobnie jak poszczególne lokacje, także przeciwnicy są generowani przez silnik gry w sposób proceduralny. Co ciekawe, zmutowane przez wirus stwory dopasowują się do naszego stylu rozgrywki. Jeśli w jednej z misji atakujemy głównie przy użyciu broni snajperskiej, w następnej możemy liczyć na to, że staniemy w oko w oko z wyewoluowanymi wrogami, którzy dysponują zdolnościami kontrującymi tego rodzaju oręż. Gracze mogą, podobnie jak w serii Fallout, celować w konkretne części ciała przeciwników, co jest istotne zwłaszcza w walce z najgroźniejszymi wielometrowymi behemotami, przypominającymi wytwory lovecraftowskiej wyobraźni.
Kwestie techniczne
Phoenix Point napędza autorski silnik graficzny, oferujący przyjemną dla oka oprawę graficzną wykorzystującą wiele współczesnych trików i efektów graficznych.
Ostatnia modyfikacja 6 marca 2020
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 4,6 / 10 na podstawie 240 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 3,2 / 10 na podstawie 478 głosów czytelników.
Phoenix Point cena w dniu premiery: 139,00 PLN
Klasyfikacja PEGI Phoenix Point
Phoenix Point Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3 / AMD Phenom II X3
- 8 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon R9 270 lub lepsza
- Windows 7(SP1)/8/10 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i5 3.0 GHz / AMD FX 3.2 GHz
- 16 GB RAM
- karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon R9 390X lub lepsza
- Windows 7(SP1)/8/10 64-bit