Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka XCOM: Chimera Squad (PC)
OkładkaXCOM: Chimera Squad (PC)

XCOM: Chimera Squad PC

Spin-off serii taktycznych turowych strategii XCOM. W Chimera Squad przejmujemy kontrolę nad tytułowym oddziałem składającym się z ludzi i kosmitów, którego zadaniem jest dbanie o porządek w metropolii znanej jako Miasto 31. Akcja toczy się 5 lat po XCOM 2.

Strategiczne | science fiction | turowe | widok izometryczny | taktyczne | dystopia

XCOM: Chimera Squad Premiera PC

24kwietnia2020

Steam

24kwietnia2020

producent: Firaxis Games wydawca: 2K Games Strona oficjalna

Polskie napisyPolskie napisyAngielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Gry podobne do XCOM: Chimera Squad

Xenonauts 2

Mutant Year Zero: Road to Eden

Phoenix Point

XCOM: Chimera Squad to taktyczna strategia turowa, której akcja toczy się pięć lat po wydarzeniach przedstawionych w grze XCOM 2. Produkcja została opracowana przez studio Firaxis Games, które od 2012 roku sprawuje pieczę nad rozwojem marki XCOM.

Fabuła

Pomimo że kosmici zostali ostatecznie wypędzeni z Ziemi, ci, którzy chcieli pozostać na Błękitnej Planecie, otrzymali taką możliwość. Od tej pory wraz z ludźmi mają spróbować stworzyć nową cywilizację opartą na współpracy i koegzystencji. Dowód na to, że jest to jak najbardziej możliwe, stanowi modelowa metropolia znana jako Miasto 31. Jako że nie wszyscy jej mieszkańcy podzielają owe poglądy, do utrzymania w niej porządku powołano tytułowy oddział Chimera. Jego członkowie (będący zarówno ludźmi, jak i kosmitami) zjednoczyli siły, by unicestwić wspólnych wrogów.

Mechanika

Filarem gry XCOM: Chimera Squad są misje, do których prowadzimy wybranych (spośród jedenaściorga) członków oddziału Chimera. Każdy z nich reprezentuje odmienną specjalizację i włada unikalnymi zdolnościami determinowanymi zarówno przez swoją profesję, jak i rasę.

Realizując powierzane nam zadania, bierzemy udział w rozbudowanych bitwach ukazanych z lotu ptaka. Starcia podzielono na trzy fazy, z których pierwszą jest tak zwany tryb wejścia. W jej trakcie wybieramy miejsca, w których poszczególni żołnierze rozpoczną swoje działania. Dostępne opcje są uzależnione od indywidualnych możliwości poszczególnych członków oddziału - wybór powinien być dostosowany do naszej taktyki na dane starcie.

Druga faza potyczki to właściwa walka, podczas której wykonujemy kolejne ruchy w naprzemiennych turach. O tym, kto wykona swoją akcję w następnej kolejności, możemy się dowiedzieć, obserwując widoczną na ekranie oś czasu, wspólną dla członków naszego oddziału oraz ich adwersarzy. Choć taką wiedzę można wykorzystać na swoją korzyść, nie należy zapominać, że niektóre jednostki potrafią wpływać na kolejność ruchów; poza tym oddział Chimera jednorazowo podczas misji może wykonać specjalną akcję drużynową, dzięki której wybrany przez nas żołnierz przeskakuje na szczyt kolejki. Warto odnotować, że nasi podkomendni mogą zostać dotkliwie ranni podczas bitwy, co nie tylko potrafi wyłączyć ich z akcji na kolejne misje, lecz również sprawia, że musimy zadbać o ich ewakuację podczas aktualnie wykonywanego zadania. Ponadto rany mogą doprowadzić do powstania blizn obniżających kluczowe statystyki żołnierzy; by się ich pozbyć, możemy wysyłać agentów na specjalne szkolenia.

Trzecią fazą są operacje strategiczne, które prowadzimy w sztabie będącym naszym centrum operacyjnym. Jego główny element stanowi mapa, na której możemy sprawdzić sytuację w metropolii. Miasto zostało podzielone na dzielnice, a w każdej z nich panuje inny poziom niepokoju. Ustalając priorytety w wykonywaniu zadań, musimy pamiętać o tym, by strach nie opanował całego jego terytorium, gdyż wówczas nasza kampania zakończy się porażką. W sztabie możemy też przeprowadzać śledztwa odblokowujące dostęp do nowych misji, a także przydzielać agentów do różnych zadań specjalnych, jak obniżenie niepokoju w konkretnej dzielnicy lub poszukiwanie określonych zasobów.

Poza tym w centrum operacyjnym możemy awansować poszczególnych żołnierzy na nowe poziomy i uczyć ich nowych zdolności bojowych. Ponadto w centrum dowodzenia zaopatrujemy się w sprzęt dla wojaków. Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by ekwipunek nabywać wyłącznie w oficjalnym dziale zaopatrzenia, egzotycznych towarów należy szukać na stanowiącym zwykle dobrą alternatywę targu zbieraczy; ten drugi otwiera jednak swe podwoje tylko raz na jakiś czas. Oprócz tego w sztabie pracujemy nad nowymi technologiami, które uczynią naszych żołnierzy bardziej skutecznymi. Możemy również tworzyć androidy, które wypełnią luki po agentach wyłączonych z walki (na przykład wskutek odniesionych ran); są one podatne na ulepszenia, choć nie dysponują żadnymi specjalnymi umiejętnościami.

Kwestie techniczne

Oprawa graficzna gry XCOM: Chimera Squad prezentuje poziom zbliżony do tego, co mogliśmy zobaczyć w drugiej odsłonie cyklu. Całość utrzymano jednak w nieco bardziej kolorowej (lub wręcz krzykliwej) stylistyce.

Ostatnia modyfikacja 15 kwietnia 2020

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 6,3 / 10 na podstawie 210 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7.0 / 10 na podstawie 16 głosów czytelników.

XCOM: Chimera Squad cena w dniu premiery: 89,90 PLN

Klasyfikacja PEGI XCOM: Chimera Squad

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

XCOM: Chimera Squad Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Quad Core 2.4 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650 / Radeon HD 7770 lub lepsza
  • 18 GB HDD
  • Windows 7 64-bit
  • Zalecane:
  • Quad Core 3.0 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 980 / Radeon R9 290 lub lepsza
  • 18 GB HDD
  • Windows 7/8.1/10 64-bit