Najciekawsze materiały do: WRC
Zobacz, jak Codemasters odtworzyło piękne polskie drogi. Słono zapłacimy za WRC 24 Season Expansion [Aktualizacja #2]
wiadomość18 września 2024
Rozszerzenie do WRC o nazwie 2024 Season Expansion, które oferuje rajdy Polski i Łotwy oraz pięć samochodów, jest już dostępne. Przy okazji poznaliśmy jego polską cenę, a gra została przemianowana na WRC 24.
W grze Codemasters znów pośmigamy po cudownych szutrach na Mazurach. Do WRC zmierza duże rozszerzenie z Rajdem Polski
wiadomość23 lipca 2024
Wreszcie wyjaśniło się, czy WRC będzie kolejną serią gier EA Sports z corocznymi odsłonami. Nie będzie. Codemasters zapowiedziało, że jesienią wypuści 2024 Season Expansion, czyli płatny dodatek do WRC z zawartością z aktualnego sezonu rajdów, a później jeszcze dwa DLC.
TDU traci powab, The Crew traci życie, inne gry rozdają cukierki - Motoprzegląd Drauga z okazjami na Gwiazdkę
wiadomość23 grudnia 2023
Wesołych świąt życzą Wam Forza, Gran Turismo, WRC, BeamNG.drive i inne gry, w których pojawiły się prezenty przed Gwiazdką. Rózgi przyszykowali za to twórcy TDU: Solar Crown i The Crew, którzy akurat w tym czasie ogłosili złe wieści.
- WRC dostało za darmo 32 kilometry nowych dróg z Rajdem Europy Środkowej; zobacz zwiastun [Aktualizacja] 2023.12.11
- Zwolnienia w studiu Codemasters, EA próbuje uspokoić sytuację 2023.12.05
- Forza 2.0 to nie to samo co Cyberpunk 2.0 - Motoprzegląd Drauga z okazjami na Black Friday 2023.11.25
- Gdy Forza liże rany, a WRC zawodzi, Gran Turismo triumfuje - Motoprzegląd Drauga 2023.11.11
- Dziś premiera EA Sports WRC, pierwszej gry Codemasters na licencji Rajdowych Mistrzostw Świata 2023.11.03
- Dziś polski RoboCop i EA Sports WRC startują w przedpremierowym dostępie, są pierwsze recenzje 2023.10.31
- Nowości na Steam. Polski RoboCop i mocny zestaw RPG-ów 2023.10.30
Gry listopada 2023 - niezwyciężony miesiąc premier?
artykuł31 października 2023
Listopad nie jest najbardziej spektakularnym miesiącem, ale nie zabraknie w nim gier wartych uwagi. Chociaż większość osób pewnie zajmie się nadrabianiem zaległości, może znajdą chwilę na Niezwyciężonego lub Broken Roads.
Spędziłem z tą grą 4godziny dzięki abonamentowi EA Play, 15zł, płatne demo :) Ale dobrze sie stało, przynajmniej wiem żeby sobie odpuścić bez wydawania ponad 200zł. A sama gra po 4godzinach nie ma już żadnych tajemnic i nie będzie już żadnych zaskoczeń (tak, jest to wada).
Ogólnie jest OK. Jeździ sie przyjemnie, łatwo ale przyjemnie. Nie ma żadnego wyzwania w prowadzeniu pojazdów, od razu można wskoczyć do Hybryd. Zresztą, bez problemu radzę sobie z grupą B, a nawet w Generations stanowiło to dla mnie wyzwanie.
To takie Generations gdyby KT w końcu postanowiło zrobić rewoluję i przestać wydawać co roku to samo. Ta gra nie ma nic w spólnego z Rally ani nawet z Rally 2.0. I chyba wszyscy zainteresowani możemy żałować że prawa do licencji przejęło Codemasters bo przynajmniej dostalibyśmy od nich solidnego Rally 3.0 a KT musiało by w końcu zrobić krok do przodu ze swoją serią i ciężko mi sobie wyobrazić żeby nie dało się tego zrobić lepiej niż to co dostaliśmy pod szyldem EA. I mieli byśmy wciąż jakieś dwie rajdówki na rynku, jakąś konkurencję...
Będę tą grę porównywać wyłącznie do Generations bo do Rally nie ma żadnego sensu.
Minusy?
- Ciężko nie oprzeć się wrażeniu że oni nie przygotowywali oddzielnie każdej lokalizacji rajdu tylko zrobilili jeden wielki 600km odcinek, podzielili go mniej więcej na pół na asfaltowy i szutrowy, po czym podzielili to na mniejsze odcinki i powrzucali jako niby różne lokacje. Tylko że te lokacje się od siebie właściwie niczym nie różnią. Grecja, Estonia, Chille, Finladnia? Szutrowa droga, drzewa po bokach, góry w tle. Hiszpania, Chorwacja, Japonia? Asfaltowa droga, drzewa, barierki, góry w tle. Lokacje się niczym nie wyróżniają. Ma się wrażenie że jedzie się ciągle to samo. Szwecja? Szwecja się wyróżnia bo jedzie się po białym, tylko że gdyby taką samą bielą pomalować szuter w portugalii to była by taka sama Szwecja. Monako? Dzięki rajdowi Monako mamy ten śmieszny system pór roku w grze ale to równie dobrze może być rajd Chorwacji. Musieli dla Monako zrobić śniego asfalt a że wszystkie lokacje to jedno i to samo to zrobili bajer z porą roku do wyboru :) A w rajdzie Szwecji nie ma nawet śnieżnych band po bokach bo by musieli zrobić coś więcej niż tylko nałożyć biel :) A przelatuje się przez tą Szwecje przez to jak :D
- Poza tym że trasy są wtórne i identyczne to są jeszcze nudne. Bo nie dzieje się nic. Tylko auto droga zakręt prosta. Rzadko kiedy przejeżdżamy koło czegoś innego niż drzewa, a nawet jak się trafi jakaś architektura to i tak jest taka sama jak w innej lokacji. Nie przejeżdżałem nawet przez żadną wodę. Nie ma żadnych zwierząt (a były w Rally), nie ma jakiś wypadków innych kierowców (a były), nie ma drona latajacego (a był), nawet kibiców za bardzo nie ma. Pusto, sterylnie, nudno. Jest płasko. Źle.
Z Generations pamiętam mnóstwo charakterystycznych rzeczy na odcinkach. Kenia i szykana w wiosce czy mega długa i szeroka i wyboista prosta. Chorwacja i zakręt 90stopni przy parkingu i stacji paliw. Hiszpania i wąski zjazd w dół po kostce brukowej. Tutaj nie ma nic charakterystycznego nigdzie. Monako ma jeden moment gdzie zaczynami w jakieś mieścinie i jeszcze mamy kawałek trasy wytyczony plastikowymi barierkami na jakimś placu i nie ma tam nic więcej. Kenia się trochę różni, bo Safari i jest trochę nierówno, trochę inaczej ale taka sama nuda jak wszędzie indziej. Ogólnie absurd. Nawet nie ma w tej grze jakiś zwężeń czy szerokich momentów, albo jest normlanie albo jest trochę węzięj i to są dwa tryby tras wyłącznie.
- Brak możliwości dołączenie do fabrycznego zespołu w karierze. Można jeździć w barwach Msport i Toyoty (co ciekawe w Hyundaia już nie), ale team którym jeździsz ma nazwę "nazwisko-team" i nawet nie da się jej chyba zmienić. Można walczyć fabrycznym autem tylko w trybie mistrzostw ale w trybie mistrzostw nie jeździmy sobą tylko którymś z realnych kierowców :))) Typowi debile z Codemasters.
- Możliwość zbudowania własnej rajdówki to niby fajny bajer ale jest to ubogie a dostępny wybór częsci to mocne inspiracje innymi istniejącymi autami a reasumując i tak te rajdówki są brzydki. Do tego wciąż ubogie możliwości malowań, bo tylko wedle przygotowanych parunastu wzorów... no żeby tylko móc monetyzować kolejne wzorki... W Generations pełny edytor, pełna dowolność, możliwość wgrania swoich naklejek. Tutaj to ubogi syf. Więc tymbardziej brak opcji na zespół fabryczny wydaje się nie śmiesznym żartem.
- Brak odcinków "super specjalnych" typu 1vs1, miejskich itp.
- Gra jest paskudna. Poniżej ustawień Ultra (na których wygląda dobrze) wygląda gorzej niż Dirt Rally 2.0 a ma o wiele wiele większe wymagania. + ten paskudny żółty filtr + jakieś dziwne ziarnienie obrazu + jakieś dziwne graficzne efekty (może bugi).
- Większością aut jeździ się zbyt podobnie jeśli nie tak samo
- Hybrydy nie mają żadnego efektu przyśpieszenia gdy korzystają z mocy, ot co, się jedzie
- Brak języka polskiego
- Sporo pomniejszych błędów graficznych (jak na screenie) i gra potrafi przyciąć losowo
Plusy?
+ Jeździ się przyjemnie i w sumie mam ochotę w to jeszcze trochę pograć. Kupię kiedyś na przecenie. Mocnej przecenie.
+ Dobry dźwięk
+ Fajnie się jeździ po lodzie :) szkoda że jest go tak mało i w ogóle go nie ma w rajdzie Szwecji...
+ Obecność kilku fajnych rajdówek
+ Za obecność i uhonorowanie w grze Craiga
+ O dziwo da się grać na konfiguracji poniżej minimalnych podanych przez producenta (i5 7600k, GTX 1060 6GB i 16GB RAM - gra działa w 1440p na średnio/niskich w około 40klatkach)
Pozostaje tylko wierzyć w to że Codemasters to Codemasters więc musieli najpierw wydać coś takiego żeby za rok wydać coś ciut lepszego a potem za rok znów coś ciut lepszego. O ile EA nie uzna że to zakopie bo się nie sprzedaje :))) Gówniana firma która wpadła pod gównianego wydawce.
Regres. Kompletnie nie rozumiem przeskoku na UE4. Rozczarowanie. Brak tak wielu rzeczy/elementów które samo Codemasters implementowało przed innymi w swoich grach. Meh.
5/10
Chwilę pograłem i nie podoba mi się model jazdy. Póki co zostaję przy WRC Generation bo wydaje mi się lepsze. Graficznie też mam wrażenie, że starsza odsłona jest ładniejsza.
Gra tnie co chwilę się jak szalona. To jakaś kpina wydać taki produkt. PC ram 32gb GF 4070ti i Ryzen 7 5800x3D problem z utrzymaniem 60 kl/s na ultra 1080p . Gra wykorzystuje 1 rdzeń słownie : jeden rdzeń procesora i kartę graficzną w 30 procentach jak można wypuścić coś tak zbugowanego .
Ja również zostanę przy WRC Generations.
Dla fana WRC takiego jak ja totalnie skopany tryb kariery. Zamiast tworzenia pojedynczego kierowcy by móc powalczyć o kontrakt w ulubionym teamie to gra zmusza nas do stworzenia i zarządzania swoim fikcyjnym zespołem. Czyli MyTeam z F1. Nie potrafię zrozumieć dlaczego nie mogli dać wyboru i zrobić obok tego tryb Driver Career.
Po zmianie kilku ustawień w sterowaniu, to dla mnie w zasadzie DIRT Rally 2.0. Co mnie bardzo cieszy, bo zwiastuje to setki spędzonych godzin za wirtualnym kółkiem. Jednak całą radość z jazdy, niweczy wręcz koszmarna optymalizacja. Nie mam jakiegoś wypasionego sprzętu, jednak ludzie z dużo lepszymi maszynami od mojej, również narzekają na działanie gry. Bez poprawek się nie obejdzie.
Strasznie plastikowy model jazdy wg mnie. Oglądam gameplaye i widzę, że auto w ogóle nie przechyla się na zakrętach. Wygląda jakby zawias wcale nie pracował. W Dirt Rally 2.0 a najbardziej to w WRC Generations czuć było masę auta. Tutaj widzę że samochody zachowują się jak taczki bez zawieszenia.
Niestety na tą chwilę stutteringi zupełnie odbierają chęć i przyjemnośc z gry. Nie jest to wina na pewno next genowej grafiki bo to UE 4 i jest ona w wielu momentach brzydsza od DR 2 czy nawet WRC Generations z paskudnym żółtym filtrem. Podejrzewam że i cholerne DRM swoje robi ale głównym winowajcą jest brak optymalizacji bo z tego co widzę to ludzię na topowych maszynach mają podobne problemy. Odcinki wyglądają ładnie, choć daleko im do poziomu detali i klimatu tych z poprzednich 3 części WRC, które posiadały mnóstwo klimatycznych detali i szczegółów dla danego kraju, a te odwzorowane z rzeczywistych tras wyglądają jakoś tak niespójnie...cięzko mi to opisać słowami ale coś mi ciągle nie do końca gra gdy po nich jadę.
Dodatkowo razi sterylność i brak życia na odcinkach....ani żaden dron ani śmigłowiec się pojawia w trakcie jazdy, zero kibiców reagujących żywo czy wybiegających na drogę, jak w prawdziwych rajdach, żadnej zebry czy innego zwierzaka w rajdzie Safari, zero losowych wypadków innych kierowców....no kurde nic... WRC od KT od 8mki na OSach żył a WRC Rally Evolved z PS2 do tej pory jest pod tym względem niedościgniony i pewnie długo nie będzie....Chyba, że miałem pecha i na nic nie natrafiłem przez ok 20 OSów. Jednak takie detale bardzo poprawiają i wzbogacają immersję w grę.
Model jazdy podobny ale przyjemniejszy od DR2.0, udźwiękowienie rewelka jak poprzednich grach od Codies ale cała reszta już nie dojeżdza......mówiąc krótko nowa część WRC zrobiła 2 kroki w przód ale jednocześnie 3 w tył ;( Gracze i youtuberzy z wersji preview przehype'owali grę strasznie, albo CELOWO nie zwracali uwagi na ewidentne braki i bolączki lub nie chcieli tego widzieć...
Mówiąc króko: Tam gdzie KT games miało braki to Codies tych braków nie ma, ale jednocześnie tam gdzie KT games było na czele i robiło progres tam Codemasters nie dojeżdza albo wręcz zrobiło regres.
No nic poczekam na łatki poprawiające bolączki techniczne i zobaczę czy gra zyska jeszcze w moich oczach, jednak póki co jestem troszkę rozczarowany.....
Kolejna gra na premierę "nie dowozi", kolejna gra na UE chodzi jak kupa i znowu zapomnieli o prekompilacji shaderów?
Obudźcie mnie, kiedy na tym chorym rynku coś się zmieni.
PS Gracze i tak kupią.
Spędziłem z tą grą 4godziny dzięki abonamentowi EA Play, 15zł, płatne demo :) Ale dobrze sie stało, przynajmniej wiem żeby sobie odpuścić bez wydawania ponad 200zł. A sama gra po 4godzinach nie ma już żadnych tajemnic i nie będzie już żadnych zaskoczeń (tak, jest to wada).
Ogólnie jest OK. Jeździ sie przyjemnie, łatwo ale przyjemnie. Nie ma żadnego wyzwania w prowadzeniu pojazdów, od razu można wskoczyć do Hybryd. Zresztą, bez problemu radzę sobie z grupą B, a nawet w Generations stanowiło to dla mnie wyzwanie.
To takie Generations gdyby KT w końcu postanowiło zrobić rewoluję i przestać wydawać co roku to samo. Ta gra nie ma nic w spólnego z Rally ani nawet z Rally 2.0. I chyba wszyscy zainteresowani możemy żałować że prawa do licencji przejęło Codemasters bo przynajmniej dostalibyśmy od nich solidnego Rally 3.0 a KT musiało by w końcu zrobić krok do przodu ze swoją serią i ciężko mi sobie wyobrazić żeby nie dało się tego zrobić lepiej niż to co dostaliśmy pod szyldem EA. I mieli byśmy wciąż jakieś dwie rajdówki na rynku, jakąś konkurencję...
Będę tą grę porównywać wyłącznie do Generations bo do Rally nie ma żadnego sensu.
Minusy?
- Ciężko nie oprzeć się wrażeniu że oni nie przygotowywali oddzielnie każdej lokalizacji rajdu tylko zrobilili jeden wielki 600km odcinek, podzielili go mniej więcej na pół na asfaltowy i szutrowy, po czym podzielili to na mniejsze odcinki i powrzucali jako niby różne lokacje. Tylko że te lokacje się od siebie właściwie niczym nie różnią. Grecja, Estonia, Chille, Finladnia? Szutrowa droga, drzewa po bokach, góry w tle. Hiszpania, Chorwacja, Japonia? Asfaltowa droga, drzewa, barierki, góry w tle. Lokacje się niczym nie wyróżniają. Ma się wrażenie że jedzie się ciągle to samo. Szwecja? Szwecja się wyróżnia bo jedzie się po białym, tylko że gdyby taką samą bielą pomalować szuter w portugalii to była by taka sama Szwecja. Monako? Dzięki rajdowi Monako mamy ten śmieszny system pór roku w grze ale to równie dobrze może być rajd Chorwacji. Musieli dla Monako zrobić śniego asfalt a że wszystkie lokacje to jedno i to samo to zrobili bajer z porą roku do wyboru :) A w rajdzie Szwecji nie ma nawet śnieżnych band po bokach bo by musieli zrobić coś więcej niż tylko nałożyć biel :) A przelatuje się przez tą Szwecje przez to jak :D
- Poza tym że trasy są wtórne i identyczne to są jeszcze nudne. Bo nie dzieje się nic. Tylko auto droga zakręt prosta. Rzadko kiedy przejeżdżamy koło czegoś innego niż drzewa, a nawet jak się trafi jakaś architektura to i tak jest taka sama jak w innej lokacji. Nie przejeżdżałem nawet przez żadną wodę. Nie ma żadnych zwierząt (a były w Rally), nie ma jakiś wypadków innych kierowców (a były), nie ma drona latajacego (a był), nawet kibiców za bardzo nie ma. Pusto, sterylnie, nudno. Jest płasko. Źle.
Z Generations pamiętam mnóstwo charakterystycznych rzeczy na odcinkach. Kenia i szykana w wiosce czy mega długa i szeroka i wyboista prosta. Chorwacja i zakręt 90stopni przy parkingu i stacji paliw. Hiszpania i wąski zjazd w dół po kostce brukowej. Tutaj nie ma nic charakterystycznego nigdzie. Monako ma jeden moment gdzie zaczynami w jakieś mieścinie i jeszcze mamy kawałek trasy wytyczony plastikowymi barierkami na jakimś placu i nie ma tam nic więcej. Kenia się trochę różni, bo Safari i jest trochę nierówno, trochę inaczej ale taka sama nuda jak wszędzie indziej. Ogólnie absurd. Nawet nie ma w tej grze jakiś zwężeń czy szerokich momentów, albo jest normlanie albo jest trochę węzięj i to są dwa tryby tras wyłącznie.
- Brak możliwości dołączenie do fabrycznego zespołu w karierze. Można jeździć w barwach Msport i Toyoty (co ciekawe w Hyundaia już nie), ale team którym jeździsz ma nazwę "nazwisko-team" i nawet nie da się jej chyba zmienić. Można walczyć fabrycznym autem tylko w trybie mistrzostw ale w trybie mistrzostw nie jeździmy sobą tylko którymś z realnych kierowców :))) Typowi debile z Codemasters.
- Możliwość zbudowania własnej rajdówki to niby fajny bajer ale jest to ubogie a dostępny wybór częsci to mocne inspiracje innymi istniejącymi autami a reasumując i tak te rajdówki są brzydki. Do tego wciąż ubogie możliwości malowań, bo tylko wedle przygotowanych parunastu wzorów... no żeby tylko móc monetyzować kolejne wzorki... W Generations pełny edytor, pełna dowolność, możliwość wgrania swoich naklejek. Tutaj to ubogi syf. Więc tymbardziej brak opcji na zespół fabryczny wydaje się nie śmiesznym żartem.
- Brak odcinków "super specjalnych" typu 1vs1, miejskich itp.
- Gra jest paskudna. Poniżej ustawień Ultra (na których wygląda dobrze) wygląda gorzej niż Dirt Rally 2.0 a ma o wiele wiele większe wymagania. + ten paskudny żółty filtr + jakieś dziwne ziarnienie obrazu + jakieś dziwne graficzne efekty (może bugi).
- Większością aut jeździ się zbyt podobnie jeśli nie tak samo
- Hybrydy nie mają żadnego efektu przyśpieszenia gdy korzystają z mocy, ot co, się jedzie
- Brak języka polskiego
- Sporo pomniejszych błędów graficznych (jak na screenie) i gra potrafi przyciąć losowo
Plusy?
+ Jeździ się przyjemnie i w sumie mam ochotę w to jeszcze trochę pograć. Kupię kiedyś na przecenie. Mocnej przecenie.
+ Dobry dźwięk
+ Fajnie się jeździ po lodzie :) szkoda że jest go tak mało i w ogóle go nie ma w rajdzie Szwecji...
+ Obecność kilku fajnych rajdówek
+ Za obecność i uhonorowanie w grze Craiga
+ O dziwo da się grać na konfiguracji poniżej minimalnych podanych przez producenta (i5 7600k, GTX 1060 6GB i 16GB RAM - gra działa w 1440p na średnio/niskich w około 40klatkach)
Pozostaje tylko wierzyć w to że Codemasters to Codemasters więc musieli najpierw wydać coś takiego żeby za rok wydać coś ciut lepszego a potem za rok znów coś ciut lepszego. O ile EA nie uzna że to zakopie bo się nie sprzedaje :))) Gówniana firma która wpadła pod gównianego wydawce.
Regres. Kompletnie nie rozumiem przeskoku na UE4. Rozczarowanie. Brak tak wielu rzeczy/elementów które samo Codemasters implementowało przed innymi w swoich grach. Meh.
5/10
To kolejna gra pokazująca nowe podejście do klienta. Wziąć pieniądze za preorder. Wykorzystać Youtuberow I zrobić szum. Youtuberzy posrani że szczęścia, że to oni dostali grę do recenzji... Nie skrytykują bo nie dostaną kolejnej i skąd tu wziąć rzetelne opinie? Pzeciez nie od tego platnego debila jakim jest A.l.e.X. Wypuszczają wczesną nieukonczą Bete bo przecież ludzie i tak kupią a później będa martwic się jak przywrócić to do grywalnosci... Na razie nie ma czasu bo pracują nad kolejnym betagównem, za które zaczęli kasować preordery... Tak jak byłem przeciwnikiem krytykowania gry przed jej wypuszczeniem tak teraz wiem, że powinienem przeprosić osoby, które tak robiły i PRZEPRASZAM. Świat schodzi na psy...
A ja ciągle czekam na godnego następcy Colina 2.
Takiego zajebistego wchodzenia w zakręty, kontrowania, jakoś w tych wszystkich nowych Dirtach, WRC i innych nie doświadczyłem. I to się grało na zwykłym szarym keyboardzie, bez podświetlania i innych bajerów.
Coś jak w przypadku Herosów 3, są następcy - lecz to już nie to samo... jakby przekombinowane.
A może to wiek XD.
-eca- nieźle napisane widzę to podobnie
mówią ze czasem najprostsze jest najtrudniejsze
Kupiłem, pograłem 3 godziny na padzie, mogę wstępnie się wypowiedzieć.
Ogólnie
Ogólnie gra się bardzo spoko. Model jazdy wg mnie super. Nie mam do czego się przyczepić. Grałem Fordem Puma WRC (hybrid). Jeździ się super.
Model jazdy to połączenie WRC Generations i Dirt Rally 2.0. Fizyka wg mnie ok. Czuć różnicę w nawierzchni na mokrej, suchej, śniegu, lodzie. Jazda na asfalcie mega poprawiona w stosunku do Dirt Rally 2.0 i WRC G.
Grałem na wyłączonych wszystkich asystach, tylko ABS ustawiłem na poziom 2/5 bo gram na padzie.
W kwestii gameplayu nie ma do czego się spruć. Moim zdaniem jeździ się trudniej niż w WRC Generations. Trasy mocno wymagające, czuć masę auta, bezwładność układu napędowego. W niektórych lokacjach odcinki bardzo wąskie i kręte. Gra się bardzo fajnie. Czuć powiew świeżości.
Mój sprzęt: i5 12400 (6 rdzeni) , RTX 4060Ti, 32 GB RAM.
ustawienia wszystko na ULTRA. wyłączony tylko motion blur (nie lubię go). Reszta wszystko na max. Rozdziałka 2K. Potem zmieniłem na 1080p. Ale o tym później.
Grafika
Do poprawy kilka rzeczy:
1. doczytywanie się otoczenia w niektórych lokacjach. W samym gameplayu aż tak tego nie widać ale czasem widać. Na replay'ach czasami jest to mocno dostrzegalne. Widać jak roślinność doczytuje się wokół toru na niektórych ujęciach. Trwa to ułamek sek. Zmniejszenie rozdziałki na 1080p zniwelowało lekko to i prawie jest to niedostrzegalne.
2. interakcja z otoczeniem - czyli betonowe opony, znaki drogowe nie do ruszenia. Jedziesz 150 km/h przywalasz w znak a ten ani drgnie. Przywalisz w oponę a ta ani drgnie. Kurna takie rzeczy bym zrozumiał 10 lat temu ale dziś? Masakra. Jazda po trawie i krzakach to żart. Przenikasz przez trawę a ta ani drgnie. Dramat.
3. Refleksy i odbicia - czasami rozmazane odbicia na autach. Szczególnie widać to z bardzo bliska (niski update odbić).
4. Smaczki rajdowe - brak kraks samochodów prowadzonych przez AI. Brak wyskakujących zwierzaków na drogę. Brak zwierząt w otoczeniu. Brak życia na OS'ach. Brak okrzyków kibiców w momencie przejeżdżania przez strefy kibica.
Poradnik jak zniwelować LAGI w grze:
jak odpaliłem pierwszy raz grę na Ultra i w 2K, zawsze na początku wyścigu przy samym starcie była lekka ścinka (0,1 sek). Pogrzebałem w opcjach i znalazłem opcję wysyłki danych diagnostycznych do EA. Wyłączyłem to i ścinki od razu zniknęły. W jednej lokacji a mianowicie w Meksyku miałem lekkie spadki FPS, zmniejszyłem rozdziałkę z 2K do 1080p i gra chodzi mega płynnie, zero ścinek, zero spadków fps. Można komfortowo grać. DLSS mam ustawiony na jakość oraz wyostrzanie na 100%. Ogólnie wszystko na ultra i na maksa.
Podsumowując:
Czytałem masę recenzji, jedni narzekali, inni zachwalali. Postanowiłem zaryzykować i wypróbować samemu. Jeśli EA poprawi wyżej wymienione bugi to będzie to najlepsza gra o WRC. Więcej nie mam się do czego przyczepić. Mam nadzieję że szybko wyjdzie jakiś patch i poprawią największe błędy.
Dodam jeszcze, że grafika jest bardzo ładna na najwyższych ustawieniach. Jeśli poprawią ją i usuną niektóre błędy i zoptymalizują to będzie palce lizać. Powtórki wyglądają realistyczniej niż WRC Generations, myślę że po kilku patchach przebiją spokojnie DR 2.0.
Cześć,
Mi się ta gra podoba pomimo, że jak ktoś napisał wcześniej szału nie ma bo grafika mogłaby być lepsza, wymagania są wysokie, nie jest to pełny symulator, trasy są sterylne i jest to generalnie bardziej krok w stronę WRC niż Dirta. Najważniejsze czyli przyjemność z jazdy w tej grze jednak jest i zapewne dlatego spędzę z nią długie godziny:
https://www.youtube.com/watch?v=mR8Mbs-F7_k
Ustawienie ekranu na Fullscreen Borderless zwiększa FPS w większych rozdzielczościach.
Grałem na 1080p jak włączyłem wyżej wymienione ustawienie to gra lata w 2K bez żadnych ścinek na ultra.
Zarówno na TAA jak i DLSS gra wygląda jak mydło. Na szczęście na 3070 wyciąga ponad 100fps na high w 1080p. Osobiście używam AMD FX ponieważ tam faktycznie wyostrzanie działa. Implementacja DLSS jest na 100% skopana, bo nie zwiększa FPS i nie wyostrza w ogóle obrazu nawet jak damy suwak na 100%. Mydło takie jakbym na 720p grał, nawet jak się ustawi native resolution bez dlss. Niestety na czymkolwiek innym niż native widać na niektórych elementach paskudną siateczkę. Zwłaszcza na efektach ognia z rury i refleksach na karoserii.
Smutne, że tak duże firmy nie potrafią w 2023 roku zrobić nawet KLAROWNEGO OBRAZU. Nie mówię już o raytracingu, cieniach czy refleksach. Ale czy naprawdę muszę wybierać między natywnym mydłem, a sztucznym wyostrzaniem ze skalowaniem, które wprowadza artefakty na cieniach i refleksach? Optimum byłoby wybranie dlss + wyostrzanie przez nakładkę nvidia, ale niestety gra nie jest jeszcze obsługiwana. Zostaje ustawienie wyostrzania na sztywno w panelu kontrolnym nvidia.
Do tego typowy syndrom denuvo - ścinki, stuttering i doczytywanie tekstur trawy, krzaków, drzew itp. pomimo wszystkich opcji na max. Obniżyłem tylko cienie z ultra na high bo nie poprawiały wyglądu gry, a odejmowały 15-20fps. Ścinki zdarzały się rzadziej po wyłączeniu wysyłania danych do EA w opcjach rozgrywki. Niektóre trasy miały ledwie 60-80fps, a inne ponad 100 – ciężko zgadnąć od czego to zależy.
Model jazdy niezły - nie za łatwy, nie za trudny. Na pewno lepszy niż w nfs unbound, które również testowałem w ramach ea play za 4zł. Ogólnie typowe mydło sunące po naoliwionych płytkach, na które próbujemy dmuchać, żeby zmienić jego kurs, zanim wpadnie w drzewo. Jedynie po asfalcie jeździło mi się dobrze – ale jestem słabiakiem w te gry i gram na klawiaturze. Zapomnijcie więc o agresywnym gazowaniu i zarzucaniu tyłkiem na granicy przyczepności niczym w dirt 4. Typowa rajdówka gdzie 80km/h to już szybko – fani dirt rally będą zachwyceni. Reszta mniej ;)
Bawiło mnie też to, że testowane w odcinkach specjalnych stare golfy i inne złomy lepiej trzymały się drogi i szybciej hamowały niż mój super-duper nowoczesny wóz samodzielnie zbudowany. Być może była to kwestia mniejszych prędkości jakie osiągały (80-90 zamiast 130+). Podobało mi się, że mogłem dopasować poziom poszczególnych asyst i poziom trudności AI (czyli w praktyce narzucane nam czasy podczas rajdów). Dzięki temu zawsze czułem presję dobrej jazdy, ale nie frustrowałem się, że mam czas gorszy o 30s niż TOP, pomimo jazdy z najwyższą możliwą (wg mnie) szybkością (co było problemem w dirt rally który nawet na easy był mega wymagający).
Ciekawym urozmaiceniem były też poszczególne wydarzenia w kalendarzu w karierze oraz konieczność hamowania na końcu trasy (nie ma automatycznego finiszu). Raz jedziemy własnym wozem, raz pożyczonym, do tego rajdy mają dziwne cele np. zamiast zmieścić się w czasie mamy jechać w określonym tempie i dojechać jak najbardziej na styk. Nie podobało mi się natomiast, że jedne trasy zajmują 2 minuty a inne 8 pomimo wybrania najkrótszych mistrzostw w ustawieniach (ale to pewnie wpływa tylko na liczbę odcinków, na short mamy 2 odcinki na wyścig).
Nie podobało mi się też, że trzeba było robić jazdę testową, żeby dostać dodatkowy komplet opon, a jednocześnie za kraksy w trakcie tego testu trzeba było płacić czasem i kredytami. Ponadto po przedwczesnym anulowaniu jazdy testowej (np. gdy w połowie ustalimy, że źle dobraliśmy ustawienia i źle się jeździ) nie mamy możliwości jej ponownie wykonać i tracimy szansę na dodatkowe opony. Czyli nawet gdy źle dobierzemy ustawienia pojazdu to musimy za każdym razem shakedown przejechać do końca (ryzykując kolejne uszkodzenia!) – wówczas możemy go powtarzać 5 razy.
Ponadto jak w innych grach tego typu domyślne ustawienia pojazdów sprawiają, że mają one problem ze skręcaniem na gazie i podczas hamowania (podsterowność) więc w każdym nowym pojeździe/rajdzie/odcinku trzeba tracić czas na ustawianie dyferencjałów, hamulców i biegów (na większe przyspieszenie, bo vmax nie używamy nigdy).
Nie podobało mi się też słabe oznaczenie niektórych skrzyżowań na trasach, przez co nie było wiadomo gdzie jechać, zwłaszcza gdy na ekranie mieliśmy jednocześnie 3 wskazówki od pilota i jedna kazała jechać w lewo, a druga w prawo :P Trzeba było wówczas zgadnąć czy w lewo już pojechaliśmy, gra nie załapała i teraz mamy jechać w prawo, czy np. były dwa skręty w lewo i teraz mamy znowu pojechać w lewo, a dopiero potem w prawo.
Gra niestety na starcie wymaga logowania (pewnie kontem ea z aplikacji) więc o graniu offline można zapomnieć. Kolejna badziewna gra-usługa, więc wysokiej jakości nie oczekuje. Gra stoi na unrealu bo notorycznie się wysypywała przy grzebaniu w opcjach graficznych i wyskakiwało wysyłanie błędów do epica. Mam nadzieję, że potrafią je obsłużyć równie skutecznie jak ekipa lords of the fallen, która w ciągu 24h potrafiła na podstawie logów wypuścić patcha i naprawić większość błędów.
Niepoważne jest jednak, że EA wydaje grę na nasz rynek i nie raczy nawet tekstu spolszczyć.
https://youtu.be/DPE-iTKft8E?si=8Cp1OF0vT3zJG_zs
Wyszła recka IGN I jest niezwykle trafna odziwo i odzwierciedla moje zdanie. 6/10 to obecnie adekwatna ocena dla bo przyjemny model jazdy, duża ilość tras i samochodów oraz sporo trybów nie wystarczają by przysłonić wszelkie braki i niedoróbki techniczne oraz wizualne czy nieprzemyślany i nieintuicyjny interfejs wskazujący, że nowe WRC jest bardziej betą niż finalnym produktem. Szkoda, że tylu jutuberów (prawie wszyscy) specjalizujących się w grach rajdowych przymknęli mocno oczy na te oczywiste rzeczy dając się kupić darmowym kodem ???>? bo podejrzewam, że Codemasters wzięłoby się do roboty i do premiery ogarnelo czesc rzeczy z wersji preview lub wydało duża poprawkę lub kilka, a tak nie jestem przekonany czy to zrobią po tych wszystkich zachwalajacych opiniach, ale może się mylę i to wkrótce się zmieni na lepsze.
Ja poczekałem z finalnym werdyktem do dzisiejszej aktualizacji, która sporo problemów naprawiła. Mi się ogólnie gra świetnie, a najbardziej boli mocno średnia oprawa graficzna i bardzo nijaki tryb kariery. Nie mogę za to przejść obojętnie wobec samochodów z grupy World Rally Car 1997-2011 - przywołują świetne wspomnienia :). Już teraz to dla mnie dobra gra, ale liczę, że za rok znacząco ją dopracują.
https://gamingmode.pl/recenzja-gry-ea-sports-wrc/
Niby wydali aktualizację a jakoś nie widzę , żeby coś zostało poprawione. Grafika na powtórkach dalej wygląda tak , że widać czasami doczytywanie roślinności na trasach. Niby już jest chyba lepiej ale czasami to widać na niektórych ujęciach z powtórki. Zwłaszcza na odcinkach zalesionych jak Finlandia/Estonia.
Gra ma skopane cienie i jakiś bug z oświetleniem. Jak damy cienie na ultra to przy porze dnia Dusk lub Sunset i włączeniu świateł w aucie, strasznie spadają FPSy (np. trasa Estonia i odcinek nr1-Otepaa). Wcześniej tego nie doświadczałem jakoś. Zmieniłem cienie na High (reszta wszystko na Ultra) i w 2K FPSy już nie spadają i trzymają się na poziomie 65-75 niezależnie od warunków pogodowych i oświetlenia. Różnicy w grafice nie widać. Dziwne.
Zgłoszone do EA. Ciekawe czy to poprawią.
Ogólnie gra spoko ale jeszcze widzę wiele do dopracowania.
Po blisko 40 godzinach gry mogę powiedzieć że nie jest ta gra tak zła jak ją malują. Na początku byłem troche sceptykiem jeśli chodzi o model jazdy, bo wydawał mi się bardzo arcadeowy ale to zboczenia z Dirta Rally i RBRa. Jeździłem WRC1, 2 oraz Juniorem i te samochody są dość łatwe jeśli chodzi o prowadzenie, jak pojeździłem tymi starszymi samochodami Grupą A i B oraz tymi z 97-2011 roku, i przesiadłem się na te nowe WRC to wtedy zobaczyłem różnice, że te starsze są zdecydowanie trudniejsze w ogarnięciu. Jednakże model jazdy nie jest taką symulacją jak Dirt Rally ani nie jest arcadem jak wiele ludzi twierdzi i też tego obawiałem model jazdy jest bardzo zbalansowany czyli można go zaklasyfikować jako simcade, jest bardzo przyjemny. Wiadomo jak chcemy jeździć na 100% full atak to trzeba się bardzo mocno wysilić i nie jest to takie proste, bo odcinki są dość trudne, i uszkodzenia też są dość rygorystyczne, coś kosztem czegoś. Najwięcej jadu wylewają RBRowcy, którzy traktują tę grę jako relikwie, jako jedyny najbardziej realistyczny symulator rajdówki, gdzie ta gra ma tyle wspólnego z realizmem co pies z kotem i jest na siłe utrudniona w niektórych aspektach. Wracając do gry, to na plus są rajdy i różnorodne odcinki i są niektóre trudne. Jeśli chodzi o aspekty techniczne i grafike to na tym polu jeszcze dużo do poprawy jest, FPSy w dniu premiery miałem miejscami poniżej 60 klatek bez FSR i średnich detali się nie obeszło żeby mieć te 60 klatek co najmniej, do tego jeszcze dochodziły freezy które po updtacie znikły oraz poprawiła się wydajność. Grafika de fakto nie jest jakaś wow, szału nie robi ACC które jest na UE4 wypada dużo dużo lepiej, ta grafika jest po prostu okej, jedyne co mnie gryzie w oczy to oświetlenie w nocy ta gra wygląda tragicznie. Do tego dochodzi jasność obrazu, jazda w słońcu w Szwecji gdzie mamy do czynienia z rajdem zimowym powoduje że nie widzimy drogi bo zaspy się zlewają XD Dopiero zmniejszenie jasności trochę pomaga. Z minusów jeszcze, zdecydowanie brakuje mi tutaj tryb Lig gdzie pierwszy raz był on obecny w WRC Generations i był to chyba najlepszy tryb w grach rajdowych jaki do tej pory wyszedł. Jak ktoś nie wie co to był za tryb, już tłumaczę. Był to tryb rankingowy gdzie mieliśmy range i dobierało nam kierowców którzy są na tym samym poziomie co my, mogliśmy rywalizować solo albo zespołowo, i była to fajna rywalizacja. Jest szansa że tryb esportowy będzie tym samym co ligi w WRCG, czas pokaże. Reasumując mimo że nie mamy do czynienia z idealną produkcją, problemy z optymalizacją oraz jeszcze sporej ilości bugów, w mojej opinii Codemasters dowiozło przyjemną rajdówke z modelem jazdy typowo simcade'owym, zarówno ci co ścigają się na padzie oraz ci na kierownicach będą mieli fun z jazdy, i bardzo cieszy że seria wpadła w dobre ręce, bo mimo wszystko Codemasters potrafi robić ścigałki w tych dziedzinach.
Pogralem wczoraj kila godzin u znajomego. Nie pamietam kiedy ostatnio gralem w rownie bezplciowa gre jak WRC23. Pozniej wlaczylismy RBR i po 12 godzinach stwierdzilismy, ze juz czas zrobic przerwe. Przed chwila wrocilem do domu. RBR na obecnym dopalaczu z Rallysimfans, to klasa sama w sobie. Ze tez Codemasters zdecydowalo sie wydac swoja gre w tak mizernej formie.
https://www.youtube.com/watch?v=PCeT92Jlz7I
Jak dla mnie nowe WRC to najlepsza rajdówka jaka do tej pory wyszła.
Plusy:
Model jazdy, lepszy niż w Dirt Rally 2.0 i WRC Generations. Czuć masę auta, auto dokładnie zachowuje się tak jak powinno, nawet grając na padzie samochód zachowuje się zgodnie z rzeczywistością, wychodzenie i wchodzenie w poślizgi, nawrotki na ręcznym, wychodzenie z zakrętów. Czuć wpływ ustawień i nawierzchni auta na jego prowadzenie.
Grafika
Może nie jest jakaś super hiper ale bije nagłowę WRC G. Dorównuje Dirt Rally 2, moim zdaniem wygląda lepiej niż w DR2. Jest bardziej realistyczna. Widać to na powtórkach. Wymaga jeszcze dopracowania ale moim zdaniem jest spoko.
Efekty cząsteczkowe też lepsze.
Trasy i warunki pogodowe
Moim zdaniem są bardziej różnorodne niż w innych rajdówkach. Mają swój klimat. Oświetlenie robi robotę.
Minusy
Mało ruchu na oesach. Brak życia czasami. Kibice mogliby być bardziej ruchliwi. Brak odgłosów kibiców przy przejeżdzaniu przez strefy kibica. Brak zwierząt w tle np. w Kenii. Brak kraks innych samochodów na oesach.
Problemy techniczne przy premierze. - tutaj nie trzeba pisać. Każdy wie.
Podsumowując. Gra z potencjałem. Polecam samemu wypróbować i zagrać i nie sugerować się opiniami na YT.
ale ta gra jest na silniku UE5 ! a nie 4 i według mnie wygląda o wiele bardziej realistyczniej niz wrc g i dirty. Kazdy ma swoje zdanie....
[link] [link] [link]
Musiałem zwrócić grę głównie z powodu stałych przycinek i dziwnej pracy kamery niezależnie od ustawień. Niestety nie podszedł mi też model jazdy, zalatuje mi jakimś need for speedem, jest taki sztywny bez jakiejś płynności wchodząc w zakręty. Może nie zdążyłem się po prostu przyzwyczaić bo miałem tylko 2h na testowanie, ale wolałem nie ryzykować zwłaszcza że dirt i wrc generations czyli gry ze skrajnie różnymi modelami jazdami dużo lepiej wypadają pod każdym względem oprócz wielkości tras. EA WRC ma strasznie długie trasy co jest spory plusem, ale dla mnie niewystarczającym.
OPINIA subiektywna:
Prawo jazdy zrobiłem w 1999r. kiedy to miałem 17lat. Wtedy też nie byłem jeszcze pełnoletni i musiałem mieć zgodę rodziców ale bardzo pragnąłem jeździć samochodem. Dzisiaj mam 42 lata i co mogę powiedzieć o najnowszym WRC od Codies...
Jest DOBRZE! a nawet bardzo DOBRZE!.
Po grze nie spodziewałem się za wiele, od kolejna ścigała dla casuli od tak do zabawy w nudne zimowe wieczory... I jakże się miło zaskoczyłem kiedy wykupiłem za 15zł dostęp do EA.
EA w ramach subskrybcji daje 5h gry więc odgrałem F1 23 i WRC. Grałem wczoraj do 2 w nocy i grałbym dalej ale ze względu na wiek i dzieci którymi z rana kolejnego dnia trzeba się zająć poszedłem spać. Ale wstaje dzisiaj rano 8:00 i WRC już odpalone :D
PLUSY:
+++++ MODEL JAZDY
++++ GRAFIKA
+++ DŹWIĘK
++ OTOCZKA wyzwania, kontent, realne momenty itd.
+ DŁUGOŚĆ TRAS ponad 30km
MINUSY:
- to takie czepianie się ;) DŹWIĘK mógłby być głębszy co sprawiało by lepszą synergię zwłaszcza gdy o karoserię uderza śnieg.
Dla wszystkich którzy chcą zagrać a mają ścinki grafiki:
Gram na RTX 3060 z DLSS na auto skalowaniu i wszystko na ULTRA. Gra płynnie działa bez ścinek. Jeżdżę z widoku kierownicy. Proponuje popróbować z ustawieniami DLSS bo bez tego nawet na średnich mi ścinało.
Dodatkowo gra jest za 90zł na EPICU.
Pytanie do grających:
Jestem niedzialnym graczem, w gry wyścigowe gram sporadycznie i dla fanu ale WRC tak mi się spodobało, że zacząłem grać. Najpierw wolniejszymi klasami i tylko próby czasowe. Teraz zacząłem Mistrzostwa i jeżdżę w Juniorach co sprawia mi masę fanu.
Ale moje pytanie jest takie, bo widzę, że ludzie piszą o porach roku czy zmianie pogody. Jak to można pozmieniać bo nie mogę tego znaleźć?
Ok dałem gierce drugą szanse gdyż stwierdziłem, że 2h to za mało żeby racjonalnie ocenić model jazdy do którego człowiek dopiero się przyzwyczaja, zatem:
Do minusów mogę zaliczyć wszechobecne mikrościnki, które pojawiają się niezależnie od ustawień na 3060ti, poza nimi gra działa płynnie, ale ścinki w wyścigówce to rzecz niedopuszczalna. Za duże różnice w modelu jazdy przy zmianie nawierzchniami i auta. Domyślne ustawienia joypada były bardzo słabe, polecam sobie zwiększyć deadzone i linearność sterowania. Z zalet mogę wspomnieć ponownie o bardzo długich trasach, brak widziwianek - mamy tu rajdy w najczystszej postaci i bądź co bądź po dłuższych objechaniu model jazdy może sprawiać frajde.
Niestety jest to średniak w kategorii rajdówek, gra wciąż jest gorsza od WRC Generations pod względem modelu jazdy, a od dirt 2.0 jest gorsza pod każdym względem.
Jeśli nie grałeś nigdy w rajdówki, albo przespałeś kilka lat to radzę sięgnąć w pierwszej kolejności po dirt 2.0, który ma lepszy model jazdy, jest o wiele ładniejszy, chodzi płynniej i bez przycinek.
Na dzień dzisiejszy jest to co najwyżej Beta tego pełnoprawnego produktu, silnik potrafi się rozsypać i to strasznie podczas częstych zmian opcji graficznych, gra ma problem z utrzymaniem płynności i to nie zależnie od jakoś ustawień i rozdzielczości (4k 60fps zużycie sprzętowe na 50%) gubi FPSy i na to wygląda że niektóre odcinki nie są kompletnie zoptymalizowane, zawartość jak na grę na licencji WRC jest ogromna, możliwości customizacji pojazdów i ich ilość to coś wspaniałego, niestety nie idzie w parze z tym oprawa graficzna, która jak na dzisiejsze standardy jest co najwyżej przeciętna i to mocno, samochody wyglądają jakby były zrobione z kartonu i do tego trochę się tak zachowują, tekstury też nie zachwycają, uważam że pomysł na tą serie nie zły,niestety mocno nie dopracowany i cena tego produktu za taką jakość jest bardzo wygórowana.