Wastelands Interactive
Firma polski producent wydawca
Polskie studio deweloperskie z siedzibą w Smardzewie k. Zgierza (województwo łódzkie). Zespół koncentruje się na tworzeniu strategii turowych przeznaczonych na komputery osobiste, jednak ma na swoim koncie również tytuły opracowane z myślą o konsolach i urządzeniach mobilnych. Jako niezależna ekipa, Wastelands Interactive jest również wydawcą niektórych swoich gier.
Historia
Od realistycznych strategii turowych…
Firma Wastelands Interactive została założona w 2006 roku, a za jej siedzibę obrano Smardzew k. Zgierza w województwie łódzkim. Od oficjalnego rozpoczęcia działalności do premiery debiutanckiego projektu studia musiały jednak minąć dwa lata. Długi czas oczekiwania wynikał z poziomu skomplikowania gry – mowa bowiem o World War 2: Road to Victory, czyli o klasycznej strategii turowej, której akcja została osadzona w czasach II wojny światowej. Na tle innych gier tego typu produkcja wyróżniała się głównie za sprawą prostego i intuicyjnego interfejsu.
Z uwagi na stosunkowo ciepłe przyjęcie ze strony graczy i recenzentów, twórcy postanowili pójść za ciosem i przygotować kontynuację. World War 2: Time of Wrath trafiło do sprzedaży zaledwie rok później i robiło doskonały użytek ze schematu wypracowanego na potrzeby poprzedniczki. Oprócz czterech kampanii rozpoczynających się w latach 1939, 1940, 1941 oraz 1944, autorzy zaproponowali graczom dwa pojedyncze scenariusze – mowa o operacjach Fall Weiss i Overlord. Gra spodobała się entuzjastom gatunku, a dobre wyniki sprzedaży pozwoliły autorom na rozwinięcie skrzydeł i rozpoczęcie pracy nad dwoma następnymi projektami.
Rok 2010 przyniósł premiery dwóch gier stworzonych pod banderą Wastelands Interactive. W przypadku Storm over the Pacific ekipa trzymała się sprawdzonych rozwiązań i po raz kolejny dostarczyła drugowojenną strategię turową. Gracze mogli wziąć udział w tytułowym konflikcie na Pacyfiku, mając możliwość pokierowania działaniami militarnymi jednego z 26 państw. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wcześniejszego dzieła studia, czterem kampaniom towarzyszyły pojedyncze scenariusze – tym razem w liczbie piętnastu. Ponadto w lipcu na sklepowych półkach wylądowało Air Aces: Pacific, czyli pierwsze spotkanie deweloperów z gatunkiem zręcznościowych symulatorów lotniczych, w którym uczestniczyliśmy w bitwach nad tytułowym Pacyfikiem. Jak na swoje czasy, tytuł prezentował solidny poziom wykonania – do naszej dyspozycji oddano kilka modeli samolotów, za których sterami zasiadaliśmy na przestrzeni zróżnicowanych misji, a dopełnieniem wszystkiego była ładna, trójwymiarowa oprawa graficzna.
Rok 2011 wiązał się dla firmy z podążaniem dobrze znaną ścieżką – Time of Fury było kolejną strategią turową w jej portfolio; gracze brali w niej udział w działaniach wojennych w latach 1939-1945. Bez wątpienia na korzyść gry działała pełna detali mapa, na jakiej toczyły się zmagania – stanowiła ona wierne odwzorowanie sytuacji geopolitycznej z czasów II wojny światowej. Oprócz kampanii dla pojedynczego gracza produkcja oferowała również wieloosobowy wariant rozgrywki – maksymalnie dwóch graczy mogło konkurować o zwycięstwo lub bawić się w kooperacji.
Lata 2012 i 2013 nie przyniosły zmian w temacie preferowanego przez studio gatunku. Zarówno Strategic War in Europe, jak i Wrzesień '39 były drugowojennymi strategiami turowymi, opracowanymi w zgodzie z historycznymi realiami. Na szczególną uwagę zasługuje druga z wymienionych produkcji – kampania główna przedstawiała zmagania na terytorium Polski we wrześniu 1939 roku. Co ciekawe, gracze mogli poznać przebieg konfliktu z trzech diametralnie różnych perspektyw: polskiej, radzieckiej i niemieckiej.
…przez krótkie spotkanie z tematyką fantasy…
Po kilku długich latach tworzenia gier osadzonych w czasach II wojny światowej, studio Wastelands Interactive najwyraźniej potrzebowało zmiany. Tę przyniosło wydane w 2015 roku Worlds of Magic – w odróżnieniu od poprzednich dzieł zespołu, tym razem mieliśmy do czynienia z grą strategiczną typu 4X, zainspirowaną kultowym Master of Magic z 1994 roku. Zabawa koncentrowała się na sztandarowych: eksploracji, ekspansji, eksploatacji i eksterminacji, a tytułowa magia znalazła odzwierciedlenie w szerokim wachlarzu czarów przypisanych do dwunastu szkół. Wszystko to okraszono przyjemną dla oka, trójwymiarową oprawą graficzną. Produkcja spotkała się ze stosunkowo ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, czego owocem była premiera jej przebudowanej i udoskonalonej wersji zatytułowanej Planar Conquest. Tytuł zadebiutował w 2016 roku, trafiając nie tylko na komputery osobiste, lecz także na PlayStation 4, Xboksa One oraz urządzenia mobilne z systemem iOS.
…po wypłynięcie na nieznane wody
Po dwóch spotkaniach z tematyką fantasy deweloperzy postanowili powrócić do znanych sobie realiów historycznych. W 2017 roku w sprzedaży miała pojawić się ich nowa gra – 1953: NATO vs Warsaw Pact, będąca dla nich swoistym powrotem do korzeni. Prace nad tym projektem zostały jednak wstrzymane, a Wastelands Interactive poświęciło się tworzeniu humorystycznej symulacji gotowania zatytułowanej Cooking Simulator. Nakładem firmy PlayWay gra trafiła na komputery osobiste 6 czerwca 2019 roku, gdzie odniosła sukces komercyjny – w ciągu miesiąca od premiery trafiła w ręce ponad 150 tysięcy graczy. W maju 2020 roku tytuł pojawił się również na konsoli Nintendo Switch, a w sierpniu na Xboksie One.
W tym samym roku (a dokładnie – 12 lipca) do sprzedaży trafiła gra Her Majesty's Ship. Mowa o rozbudowanym symulatorze zarządzania żaglowcem, w którym pływaliśmy po otwartych wodach, wykonując zadania przydzielane przez dowództwo, biorąc udział w starciach z wrogimi okrętami oraz dbając o potrzeby swojej załogi. To ostatnie było o tyle ważne, że kapitan, który nie spełniał zachcianek marynarzy, ryzykował wszczęciem buntu na pokładzie, a w najgorszym wypadku – wyrzuceniem za burtę. Oprócz kampanii fabularnej, tytuł oferował rozbudowany tryb multiplayer, który obejmował zarówno współpracę, jak i rozgrywkę na zasadach PvP. Co ciekawe, omawiany tytuł był owocem współpracy studia Wastelands Interactive z firmą Every Single Soldier, wyspecjalizowaną w grach o tematyce wojennej.