The Dust
Firma polski producent wydawca
WWW: https://thedust.pl
Polskie studio deweloperskie z siedzibą we Wrocławiu. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a jego najbardziej ambitnym dziełem jest I, the Inquisitor, oparte na powieściach fantasy autorstwa Jacka Piekary.
Historia
Od Tymbarka i Kubusia...
Dzieje wrocławskiego studia The Dust rozpoczynają się w 2014 roku. Założona wówczas firma, na której czele stanął Jakub Wolff, miała skoncentrować się na tworzeniu gier przeznaczonych na urządzenia mobilne oraz produkcji wykorzystujących technologie AR (rzeczywistości rozszerzonej) i VR (rzeczywistości wirtualnej).
Przez pierwsze cztery lata studio produkowało tytuły dostępne na smartfonach i tabletach. Wśród nich pojawiły się zarówno autorskie projekty, jak The Last Run czy Galaxy Soldier, jak i gry przygotowywane we współpracy z dużymi markami, pokroju serii Kapsel Run, gier Kubuś i Przyjaciele, Kubuś i Kropka oraz Tymbark Prank.
...do Frankensteina i cyklu inkwizytorskiego
Sytuacja uległa zmianie w 2018 roku, kiedy to na komputerach osobistych pojawiła się stworzona przez studio The Dust przygodówka pod tytułem Frankenstein: Beyond the Time, opracowana z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.
W grudniu 2018 firma The Dust poinformowała natomiast, że na mocy umowy zawartej z pisarzem fantasy Jackiem Piekarą stworzy dwie gry na kanwie jego twórczości. Pierwsza z nich, zatytułowana I, the Inquisitor, zmierzała na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One, a jej budżet wynosił 14 milionów złotych. Sam autor tak zwanego cyklu inkwizytorskiego, będącego jej pierwowzorem, brał czynny udział w jej tworzeniu i dbał o zgodność scenariusza z jego wizją.
W lipcu 2019 roku The Dust informowało o pozyskaniu inwestora, który miał wesprzeć projekt Ja, Inkwizytor kwotą 3 milionów złotych. Na pierwsze materiały z tej produkcji trzeba było czekać aż do września 2020 roku, kiedy to opublikowano klimatyczne screeny. W maju 2021 roku światło dzienne ujrzał mroczny teaser, z kolei rok później udostępniono debiutancki gameplay trailer. W międzyczasie zmianie uległy platformy docelowe projektu – ostatecznie miał on ominąć PlayStation 4 oraz Xboksa One, zamiast tego trafiając prosto na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
Po pierwszej prezentacji rozgrywki, produkcja (będąca przygodową grą akcji TPP) nie zachwyciła graczy. Narzekali oni zwłaszcza na jakość oprawy graficznej, która wyglądała niczym z epoki PlayStation 3 oraz Xboksa 360. Niemniej, w sierpniu 2022 roku twórcy poinformowali, że projekt znalazł wydawcę. Firma Kalypso Media, której nakładem I, the Inquisitor miał trafić do sprzedaży, najwyraźniej wierzyła w to dzieło, bo zastrzegła sobie prawo do pierwszeństwa w wydaniu jego ewentualnej kontynuacji. Poza tym niemiecki wydawca udzielił polskim deweloperom wsparcia finansowego w wysokości 2,425 miliona euro (z czego 1,55 miliona euro stanowił wkład produkcyjny).
Klęska Inkwizytora
Produkcja, która w międzyczasie zmieniła tytuł na The Inquisitor, zadebiutowała na komputerach osobistych i konsolach 8 lutego 2024 roku. Tytuł doczekał się w najlepszym wypadku przeciętnych ocen od branżowych mediów, których średnia wynosiła 59/100 (dla wersji na PC, według serwisu Metacritic). Narzekano na niemal wszystkie aspekty tej pozycji – od warstwy fabularnej, przez mechanikę i oprawę graficzną, skończywszy na trapiących ją problemach technicznych. Na platformie Steam dzieło studia The Dust otrzymało jedynie „mieszane” opinie. Na domiar złego w szczytowym momencie jednocześnie bawiło się w nim zaledwie 189 graczy na Steamie (według SteamDB), zaś na przestrzeni kolejnych dni po premierze ta liczba systematycznie spadała. Wszystko to nie wróżyło zbyt dobrze wynikom sprzedaży „Inkwizytora”.