Play-publishing
WWW: http://www.play-publishing.com
Adres: Warszawa 01-652 ul. Potocka 14 paw. 3
Telefon: 022 832-54-31
Play-publishing to polski producent, wydawca i dystrybutor gier wideo, specjalizujący się w nisko- i średniobudżetowych produkcjach tworzonych z myślą o komputerach osobistych. W portfolio firmy znajduje się kilkaset tytułów, a filarem jej działalności przez wiele lat były magazyny, do których dodawano pełne wersje gier z najniższego segmentu cenowego – mowa o takich pozycjach, jak Mega Gra, Skarby Malucha, Kinderland, Player Extra czy Mix Gra. Ponadto firma dostarcza do sklepów pudełkowe wydania gier z dwóch segmentów cenowych – od średniego, reprezentowanego przez tytuły sprzedawane w supermarketach i dyskontach (jak Carrefour, Leclerc czy Auchan), po nieco wyższy; gry reprezentujące ten ostatni pojawiają się w sklepach pokroju Media Markt, Saturna oraz Empiku. Przez ponad dwadzieścia lat działalności firma współpracowała z takimi studiami jak Paradox Development Studio, Slitherine, Wargaming, Egosoft czy Cyanide Studio.
Play-publishing jako polski wydawca gier
Końcówka lat dziewięćdziesiątych XX wieku
Historia Play-publishing rozpoczęła się w 1994 roku. Firma została założona przez Krzysztofa Kostowskiego i jego brata, którzy wcześniej zajmowali się handlem grami wideo na legendarnej giełdzie mieszczącej się na ulicy Grzybowskiej w Warszawie. Działalność wydawnictwa miała się opierać przede wszystkim na miesięcznikach, do których dodawano płyty CD wypełnione nisko- i średniobudżetowymi grami oraz programami użytkowymi.
Lata 2000-2002
Play-publishing złapało wiatr w żagle po roku 2001. Wówczas zadebiutowały dwie gry skierowane do najmłodszych, czyli Czerwony Kapturek i Sammy Suricate, nad którymi firma sprawowała pieczę wydawniczą. Po przeciwnej stronie barykady stał wydany przez Play-publishing w 2002 roku Wkurzony Kris, czyli platformówka opowiadająca o przygodach tytułowej czaszki walczącej z międzynarodową korporacją. Z uwagi na fakt, że całość doprawiono solidną dawką czarnego humoru, tytuł był przeznaczony raczej dla starszych odbiorców.
Rok 2003
Rok 2003 stanowił dla Play-publishing naturalną kontynuację trendów zapoczątkowanych we wcześniejszych latach. Warto jednak zauważyć, że katalog wydawniczy firmy zaczął od tego momentu rosnąć w zawrotnym tempie. W ciągu dwunastu miesięcy w polskich sklepach zadebiutowało jej nakładem kilkadziesiąt produkcji.
Pierwszą z nich był The Rage, czyli beat’em up inspirowany kultowymi filmami akcji, a zarazem jedyny reprezentant gatunku wydany przez Play-publishing w 2003 roku. Oprócz niego w sprzedaży pojawiły się również rozmaite gry wyścigowe (poza autorskimi Maluch Racer i Poldek Driver firma wydała między innymi Motocross Stunt Racer, Hotwired, Monster Truck Rumble oraz Wyścig Kurczaków), mniej lub bardziej skomplikowane zręcznościówki skierowane głównie do najmłodszych (Aqua Digger 3D, Zaginiony Skarb, Fox Jones: The Treasures Of El Dorado, Parg), a także symulacje (trzy produkcje spod szyldu Search and Rescue), menadżery sportowe (Cycling Manager 2 oraz Cycling Manager 3) i strzelaniny (jak Beyond Pearl Harbor: Pacific Warriors oraz Rzeźnik).
Rok 2004
W kolejnym roku portfolio Play-publishing po raz kolejny uległo gwałtownemu rozszerzeniu. Podczas gdy w styczniu jej nakładem ukazały się jedynie dwie produkcje (czyli ciepło przyjęte Pacific Warriors II: Dogfight oraz Enigma: Rising Tide), niemal w każdym kolejnym miesiącu na sklepowych półkach pojawiało się coraz więcej gier sygnowanych logo firmy. Na ich liście królowały niskobudżetowe wyścigi (Syrenka Racer, Trabi Racer, Maluch Racer 2), aczkolwiek można było znaleźć bardziej ambitne pozycje, na czele z Gun Metal, X2 The Threat, Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin, Spartan, Chaos League oraz popularnym przede wszystkim u naszych zachodnich sąsiadów Kurczaki X. Oczywiście nie brakowało również premier tytułów skierowanych do najmłodszych, którzy mogli ścigać się w Beanotown Racing, pomóc Robin Hoodowi w uratowaniu księżniczki przed zakusami złego smoka w Robin Hood: Leśne Przygody czy choćby wyruszyć w ekscytującą podróż w towarzystwie dinozaurów w Dinos and Bubbles. Jako ciekawostkę należy dodać, że pod koniec roku katalog wydawniczy firmy wzbogacił się o Battle Mages: Sign of Darkness, czyli dodatek do gry Battle Mages, którą na terenie Polski wydało Nicolas Games.
Rok 2005
Również w 2005 roku firma postawiła przede wszystkim na niskobudżetowe produkcje; prym wiódł Warszawka Racer. Po raz kolejny jej portfolio wydawnicze zasiliła cała gama gier opracowanych z myślą o dzieciach – mowa między innymi o platformowych Caveman Adventures i Przygodach Misia oraz zręcznościowym Psie Ciapku. Na tym jednak lista wydanych przez nią gier się nie zamyka – dzięki Play-publishing na sklepowych półkach wylądował Tytus, Romek i A’Tomek (opracowany w oparciu o licencję kultowego komiksu autorstwa Henryka Chmielewskiego) oraz Kajko i Kokosz: Szkoła Latania inspirowane twórczością Janusza Christy. Wydawca rozszerzył swój katalog również o bardziej rozbudowane tytuły, jak choćby Kult: Heretic Kingdoms, GTR: The Ultimate Racing Game, Warlords: Battlecry III oraz Pro Cycling Manager od francuskiego zespołu Cyanide Studio.
Rok 2006
W połowie stycznia do sprzedaży trafiła skierowana do najmłodszych Pszczółka Ula, do której w ciągu kolejnych miesięcy dołączyły takie produkcje, jak Lalka Klara: Stylistyka, FrogMan, Elf: Zwariowane Przygody, Aqua Fish oraz Trzej Muszkieterowie. Firma ponownie dostarczyła do polskich sklepów także szereg gier wyścigowych – oprócz wyprodukowanego przez nią Czeskiego Rajdu do sprzedaży trafił między innymi Funny Racer. Nie zapomniano również o miłośnikach toczenia walk w przestworzach (którzy mogli bawić się między innymi w Red Skies i Air Conflicts), strzelanin (War World: Tactical Combat, Hellforces), przygodówek (Scratches, Keepsake), a także gier RPG – w lipcu 2006 roku zadebiutowało w Polsce The Fall: Last Days of Gaia czerpiące garściami z kultowego cyklu Fallout.
Rok 2007
Play-publishing weszło w kolejny rok już w styczniu, wydając ETROM: The Astral Essence, czyli oryginalnego RPG-a, w którym futurystyczne elementy mieszały się z wpływami gotyckimi. W kolejnych miesiącach polski wydawca starał się trafić do możliwie najszerszej gamy odbiorców. Katalog wydawniczy firmy rozszerzył się bowiem o następne gry wyścigowe (między innymi Mad Cars, Micro Madness nawiązujące do kultowego Micro Machines oraz Champion Sheep Rally), produkcje stworzone z myślą o dzieciach (jak na przykład Pinokio czy Kot w butach), fanach gier strategicznych (Combat Mission 3: Afrika Korps, Sea War), a także miłośnikach strzelania (Antikiller). Pomyślano również o RPG-owcach, z myślą o których wydano Neverend. Wśród ciekawostek pojawił się Detektyw Rutkowski - Is Back!, czyli trzecioosobowa gra akcji oparta na przygodach detektywa, polityka i celebryty, Krzysztofa Rutkowskiego. Osobna wzmianka należy się również grze Alicja: w pogoni za marzeniami, czyli produkcji o charakterze erotycznym przedstawiającej życie studentów.
Rok 2008
Katalog wydawniczy Play-publishing w 2008 roku zdominowały gry wyścigowe, do których zaliczyły się zarówno mniej lub bardziej realistyczne Wyścig skuterów, Bigfoot Evolution: French Classics i produkcje spod znaku Need for Russia, jak i bardziej fantazyjne Hard Truck: Apocalypse oraz Crimson Road. Brakowało jednak pozycji, które trafiłyby na dłużej do świadomości graczy. Pojawiły się zarówno gry strategiczne (Defcon: Globalna wojna termonuklearna), jak i tytuły opracowane z myślą o dzieciach, w tym momencie już stały punkt programu w portfolio Play-publishing (Przygoda Renifera, Bałwanek, Delfin Willy). Plan wydawniczy na 2008 roku zamykało natomiast Paintball eXtreme, czyli strzelanina będąca luźną adaptacją paintballa.
Rok 2009
Tak jak w poprzednich latach, w 2009 roku Play-publishing rozpoczęło poszerzanie swego katalogu o kolejne pozycje jeszcze w styczniu, kiedy to w sklepach pojawiły się strategiczne SunAge i wyścigowe Crimson Road. W kolejnych miesiącach obok gier dla dzieci (Klocki, Aqua Fish 2, Jungleboy) nakładem Play-publishing w sklepach pojawiały się głównie niskobudżetowe produkcje przeznaczone dla starszych odbiorców. Mowa między innymi o wyścigach pokroju Need for Russia 3 i Bigfoot Competition: Russian Classics, strategiach typu Prison Tycoon 2: Maximum Security oraz symulacjach, na których czele stało Railroad Lines: Linie kolejowe.
Rok 2010
W roku 2010 firma przeszła samą siebie, wydając pierwszą produkcję, czyli Krecik: Wielka Wyprawa, już 2 stycznia. Kolejne miesiące oznaczały dla niej zarówno premiery kolejnych pozycji reprezentujących znane już marki (wielki powrót zaliczył Maluch Racer w postaci trzeciej odsłony cyklu), choć przypomniały o sobie również inne marki, czyli Wyścig Kurczaków 3, Bigfoot: Polish Classics czy też dodatek do wspomnianego wcześniej Spartana zatytułowany Gates of Troy. Poza tym każdego miesiąca w sklepach lądowały też inne tytuły reprezentujące rozmaite gatunki – od prostych zręcznościówek (Karate Panda, Legenda o trzech bohaterach, Lisek Rudzielec), przez nieskomplikowane gry strategiczne (Farma 3D) i strzelanki (Greed: Black Border, Enemy Engaged 2), aż po symulacje (Open Sea Fishing: Wędkarstwo Dalekomorskie) oraz pozycje adresowane do dzieci i młodszych graczy (Lisek Rudzielec, Luckless John, Szalony Kurczak i Tajemniczy Zamek).
Rok 2010 był również ostatnim, w którym w Play-publishing pracowali obaj bracia Kostowscy. W wyniku zmian zachodzących na rynku ich drogi biznesowe rozeszły się, a w 2011 roku Krzysztof Kostowski założył własną firmę – PlayWay.
Lata 2011-2015
Od 2011 roku tempo wydawania kolejnych produkcji przez Play-publishing zaczęło spadać. Niemniej firma ponownie postawiła na sprawdzone rozwiązania w postaci budżetowych wyścigów (Need for Russia 4: Białe Noce, Super Motocross, Police Supercars Racing), a także mniejszych strzelanin i gier akcji (Alien Terminator Deluxe, Dead Horde, Twin Sector) oraz przygodówek (Opowieści z Dreszczykiem: Znikająca Autostopowiczka, Tajemnica Kryształowego Portalu 2).
O ile rok 2012 niczym nie wyróżniał się na tle poprzednich, o tyle w maju 2013 roku firma przejęła od LEM-u prawa do wydania Uprising44: The Silent Shadows, czyli produkcji, w której gracze mieli okazję wcielić się w żołnierzy Armii Krajowej walczących w powstaniu warszawskim. Choć przedpremierowe informacje na jego temat napawały optymizmem, tytuł ostatecznie okazał się klapą zarówno pod względem rynkowym, jak i opinii branży (pozycja spotkała się z miażdżącą krytyką ze strony graczy i recenzentów).
W 2014 roku natomiast światło dzienne ujrzała pierwsza odsłona cyklu Car Mechanic Simulator, który wkrótce miał zostać światowym bestsellerem. Niemniej, o ile nad Car Mechanic Simulator 2014 i Car Mechanic Simulator 2015 pieczę wydawniczą sprawowało Play-publishing, o tyle wydanie kolejnej gry z serii, czyli Car Mechanic Simulator 2018, wzięła już na swoje barki wyżej wspomniana firma PlayWay.
Play-publishing jako producent gier
W 2001 roku warszawiacy stworzyli swoją pierwszą grę. Mowa o familijnej przygodówce Max i duch zamku, opracowanej z myślą o najmłodszych graczach; również do nich skierowana była Gabi Poznaje Świat – gra edukacyjna, w której wraz z tytułową mrówką kilkuletni gracze zdobywali wiedzę o świecie przyrody. Tytuł stanowił oryginalne połączenie słuchowiska i multimedialnych kolorowanek.
W roku 2003 firma opracowała kilka produkcji, na których czele stoją Maluch Racer oraz Poldek Driver – jak wskazują tytuły, mowa o grach wyścigowych, w których wcielaliśmy się w kierowców kultowych polskich samochodów. Oprócz tego studia deweloperskie znajdujące się pod skrzydłami Play-publishing stworzyły kilka gier edukacyjnych przeznaczonych dla najmłodszych, które miały im pomóc w nauce czytania (Gabi Uczy: Literki) i matematyki (Gabi Uczy: Cyferki, Spidi Matematyk (Liczy)).
W roku 2004 autorzy skoncentrowali się na dostarczeniu kolejnych gier wyścigowych (tym razem oprócz Maluch Racer 2 na sklepowych półkach wylądowały Trabi Racer i Syrenka Racer) oraz gier opracowanych z myślą o najmłodszych (Ice Land, Dinos and Bubbles). Należy także zaznaczyć, że deweloperzy postanowili spróbować swoich sił w gatunku gier zręcznościowych (za sprawą Robin Hood: Leśne Przygody), a nawet menadżerów piłkarskich (dzięki grze Menedżer Piłkarski 2004/2005).
Zachęcona sukcesami wyżej wymienionych produkcji firma dostarczyła w następnych latach jeszcze kilka gier. Wśród nich prym wiodły przede wszystkim budżetowe gry wyścigowe (jak Warszawka Racer z 2005 roku, wydany rok później Czeski Rajd i wypuszczone po dwóch latach Rocket Racer czy wreszcie Racers vs. Police: Street Challenge z 2012 roku. Należy jednak zaznaczyć, że w tak zwanym międzyczasie autorzy nie porzucili segmentu gier dla najmłodszych, tworząc na przykład Klocki i Aqua Fish 2 w 2009 roku.