Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Free Radical Design

Firma producent

Brytyjskie studio deweloperskie, które zostało założone w 1999 roku, w latach 2009-2014 funkcjonowało pod skrzydłami firmy Crytek (jako Crytek UK), zaś w 2021 roku zostało reaktywowane (pod oryginalną nazwą) przez firmę Deep Silver, jednak w tej formie przetrwało jedynie do grudnia 2023 roku. Wśród gier stworzonych przez Free Radical Design prym wiedzie seria strzelanek TimeSplitters.

Historia

Dzieje Free Radical Design rozpoczynają się w 1999 roku, kiedy to byli pracownicy firmy Rare – David Doak, Steve Ellis, Karl Hilton, Graeme Norgate, Lee Ray oraz James Cunliffe – postanowili założyć własne studio deweloperskie. Twórcy, którzy wcześniej pracowali nad grami GoldenEye 007 oraz Perfect Dark, szybko przystąpili do pracy nad swoim debiutanckim projektem, dzięki czemu w ich pierwszą produkcję można było zagrać już w 2000 roku.

Start z wysokiego C

Mowa o TimeSplitters, czyli strzelance FPP, która trafiła na PlayStation 2. Tytuł odniósł na tyle duży sukces, że w 2002 roku doczekał się kontynuacji, która trafiła również na Xboksa oraz konsolę GameCube. Na następne dzieła studia trzeba było poczekać do 2005 roku. Pierwszym z nich była trzecia część serii TimeSplitters, o podtytule Future Perfect, natomiast drugim – gra akcji TPP zatytułowana Second Sight.

W latach 2006-2008 zespół pracował nad grą Star Wars: Battlefront III, jednak projekt został anulowany, kiedy był już na „ostatniej prostej” (autorzy twierdzili później, że wykonano przy nim 99% prac). Jego anulowanie, a także kiepskie przyjęcie kolejnego dzieła studia, czyli opracowanego z myślą o konsoli PlayStation 3 FPS-a pod tytułem Haze, wpędziło zespół w niemałe tarapaty finansowe. Szansą na ratunek wydawała się współpraca z firmą Activision, której owocem miał być remake gry GoldenEye 007, jednak ostatecznie ów pomysł upadł (a pieczę nad tym projektem wydawca przekazał innej ekipie).

Problematyczna współpraca z firmą Crytek

Choć w 2008 roku gruchnęła wiadomość o tym, że studio zostanie zamknięte, w lutym 2009 roku pomocną dłoń wyciągnęła do niego firma Crytek, która nabyła Free Radical Design, przemianowała je na Crytek UK i przeniosła je z Sandiacre do Nottingham. Pod skrzydłami nowego właściciela zespół tworzył drugą grę spod szyldu Homefront, jednak współpraca nie przebiegała tak, jak powinna. W czerwcu 2014 roku światło dzienne ujrzały doniesienia, zgodnie z którymi firma-matka miała zalegać z wypłatami wynagrodzeń dla pracowników Crytek UK, zaś 30 lipca właściciel studia ogłosił, że w wyniku wewnętrznej restrukturyzacji marka Homefront zostanie sprzedana firmie Koch Media. Pomimo że Crytek UK oficjalnie zostało wówczas zamknięte, wszyscy jego pracownicy zostali przeniesieni do nowo utworzonego Dambuster Studios, by tam kontynuować pracę nad swoim projektem.

Odrodzenie

Kiedy już wydawało się, że na tym zakończy się historia Free Radical Design, w maju 2021 roku szwedzki holding Embracer Group ogłosił, że studio zostanie reaktywowane i pod skrzydłami firmy Deep Silver będzie pracować nad przywróceniem do życia marki TimeSplitters. Z uwagi na fakt, że w projekt zostali zaangażowani założyciele oryginalnego Free Radical Design, czyli Steve Ellis oraz David Doak, fani serii mogli spoglądać w przyszłość z optymizmem.

Niestety rzeczywistość boleśnie zweryfikowała ten pogląd. Pod koniec listopada 2023 roku gruchnęła wiadomość o tym, że odrodzone Free Radical Design padło ofiarą szeroko zakrojonej restrukturyzacji w jego firmie-matce, czyli Embracer Group. Zespół został rozwiązany 11 grudnia. Niedługo później niektórzy jego byli pracownicy (graficy, artyści) zaczęli dzielić się ze światem grafikami koncepcyjnymi z „niewydanego projektu”, jednoznacznie kojarzącymi się z uniwersum TimeSplitters.