Artifex Mundi
Artifex Mundi jest polskim studiem deweloperskim założonym w 2006 roku. Firma zatrudnia obecnie 150 pracowników, a koncentruje się na tworzeniu gier przygodowych utrzymanych w konwencji HOPA (ang. Hidden Object Puzzle Adventure). Artifex Mundi jest również wydawcą zarówno wielu swoich gier, jak i produkcji tworzonych przez inne studia, takich jak choćby Zapomniane Księgi: Skradzione Królestwo, czy Eventide: Słowiańska Baśń. Prezesem firmy, a zarazem jej założycielem jest Tomasz Grudziński.
Co ciekawe, gry produkowane przez Artifex Mundi cieszą się o wiele większą popularnością w wielu krajach na całym świecie, aniżeli w samej Polsce. Tyczy się to zarówno państw europejskich (Francja, Niemcy, Wielka Brytania), jak i azjatyckich (Chiny, Japonia) oraz Stanów Zjednoczonych. Niemała w tym zasługa lokalizacji, jakich doczekało się kilkadziesiąt pozycji z portfolio firmy (mowa nawet o tak egzotycznych wersjach językowych jak japońska, chińska i koreańska).
Artifex Mundi jako producent gier
Studio deweloperskie Artifex Mundi zostało założone w 2006 roku przez Tomasza Grudzińskiego. Początkowo firma zatrudniała dziesięć osób, zajmując niewielkie biuro w Zabrzu. Z czasem jednak zaczęła się rozrastać, co znalazło odzwierciedlenie nie tylko w jakości oraz liczbie tworzonych i wydawanych tytułów, lecz także w liczebności samego zespołu.
Pierwszym dziełem Artifex Mundi było Scriptarians: The Tournament – gra logiczna z elementami edukacyjnymi, która trafiła do sprzedaży w 2007 roku. Dwanaście kolejnych miesięcy przyniosło premiery czterech gier opracowanych przez zabrzańską ekipę. Mowa o Ernest Colt: Western Shooter, czyli o zręcznościowej strzelaninie w klimatach Dzikiego Zachodu; D.W.A.R.F.S.: Training Camp – kompilacji trzech minigier zręcznościowych; wyścigach Arctic Racer oraz D.W.A.R.F.S. – hybrydzie gry logicznej i przygodowej, wydanej na komputery osobiste oraz konsole Nintendo Wii i Nintendo DS. W roku 2009 z kolei światło dzienne ujrzała gra TankZ: Destruction, przygotowana na zlecenie firmy Play-publishing.
W roku 2010 zespół zaczął wyznaczać sobie ścieżkę, którą miał podążać przez kolejne lata. Wtedy to do sprzedaży trafiła ciepło przyjęta gra logiczno-przygodowa pod tytułem Joan Jade: U Wrót Xibalby. Wydane jakiś czas później Maluch Racer 3 (którego polskim graczom nie trzeba chyba przedstawiać) i Hospital Haste (prosta strategia z gatunku time management) stanowią jedne z nielicznych wyjątków od reguły.
Kolejne lata przyniosły bowiem premiery dziesiątek gier przygodowych, zazwyczaj należących do podgatunku HOPA. W samym tylko 2011 roku światło dzienne ujrzało sześć tego typu tytułów, które trafiły zarówno na komputery osobiste, jak i na konsole oraz urządzenia mobilne. Zdobyte w ten sposób środki pozwoliły Artifex Mundi na otwarcie nowego oddziału w Krakowie, co pociągnęło za sobą możliwość zajmowania się kilkoma projektami jednocześnie.
W rok 2012 deweloperzy wkroczyli ciepło przyjętym Nightmares from the Deep: Wyspa Czaszki, a w kolejnych miesiącach w ręce graczy trafiło dziewięć kolejnych pozycji, wśród których pojawiały się zarówno zupełnie nowe marki (Dark Arcana: The Carnival), jak i kontynuacje poprzednich dzieł studia (Nightmares from the Deep: The Cursed Heart).
W roku 2013 twórcy nie zwalniali, wypuszczając dziewięć multiplatformowych pozycji. Rekordowy pod względem liczby stworzonych gier był jednak rok 2014, kiedy światło dzienne ujrzało aż 20 pozycji autorstwa omawianego studia. Wtedy też zespół postanowił przenieść się w całości do nowej, katowickiej siedziby.
Rok 2015 wyznacza drastyczne obniżenie tempa, przynosząc zaledwie trzy tytuły rodem z Katowic: Tajemnice Czasu: Dziedzictwo na urządzeniach z mobilnym systemem Android, drugą odsłonę cyklu Mroczne Legendy oraz xboksową wersję Nightmares from the Deep: Wyspa Czaszki.
Rok 2016 rozpoczął się dla Artifex Mundi od premiery Clockwork Tales: Of Glass and Ink na Xboksie One, by następnie przynieść premiery kontynuacji znanych i lubianych produkcji, a także debiut studia na poletku gier RPG akcji za sprawą ciepło przyjętego Bladebound wydanego na urządzeniach mobilnych. Ponadto, w październiku 2016 roku firma weszła na warszawską giełdę.
Artifex Mundi jako wydawca gier
Jak wspomniano na wstępie, Artifex Mundi zajmuje się również wydawaniem najbardziej obiecujących dzieł zewnętrznych zespołów deweloperskich. Działalność wydawniczą firma rozpoczęła w 2012 roku, kiedy to do sprzedaży trafiło 300 Dwarves opracowane przez Nimbi Studios. Kolejne trzy produkcje zadebiutowały w ciągu następnych dwunastu miesięcy – mowa o Jungle vs. Droids opracowanym przez Crazy Goat Games, 9 Poszlak: Tajemnica Serpent Creek autorstwa Tap It Games i o grze Szepty w Mroku: Statek Widmo, pod którą podpisało się studio Moonrise Interactive.
Od tej pory portfolio wydawnicze firmy miały zasilać wyłącznie gry przygodowe typu HOPA. Rok 2014 przyniósł debiut czterech produkcji tego typu (w tym trzech rodem z Polski – Mordercza Układanka od Grey Wizard Innovative, W Sidłach Umysłu: Podróż Alicji opracowane przez warszawskie studio World-LooM i 9 Clues 2: The Ward autorstwa wspomnianego wcześniej Tap It Games).
W roku 2015 z kolei zadebiutowała pierwsza odsłona serii Eventide, o podtytule Słowiańska Baśń, będąca efektem współpracy studia z polskim zespołem The House of Fables. Ponadto, firma wydała grę Łowca Demonów 2: Nowa Przygoda, opracowaną przez serbskie Brave Giant.
Rok 2016 oznaczał zarówno kontynuację współpracy z dotychczasowymi partnerami (a więc premiery gier Eventide 2: Lustro Czarnoksiężnika, Agent Walker: Tajemnicza Przygoda oraz Zapomniane Księgi: Skradzione Królestwo), jak i nawiązanie partnerskich relacji z innymi ekipami – Gogii Games (Szmaragdowa Dama) i Sunward Games (Endless Fables: Klątwa Minotaura).