Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 13 września 2014, 13:00

Hard West - mroczny western polską odpowiedzią na serię XCOM - Strona 4

Zapowiedziany niedawno Hard West to taktyczny western łączący w sobie najlepsze cechy XCOM-ów i elementy zaczerpnięte z serii Heroes. Czy taka kombinacja spodoba się graczom? Aby dowiedzieć się nieco więcej porozmawialiśmy z jednym z twórców gry.

HARD WEST TO:
  1. Taktyczna strategia w stylu gier z serii XCOM
  2. …połączona ze zwiedzaniem mapy jak w Heroesach.
  3. Gra w klimacie Dziwnego Zachodu – łączącego western z fantastyką;
  4. Trwająca 10 godzin kampania.

Western powrócił? Możliwe, gdyż na początku sierpnia na Kickstarterze pojawił się ciekawy projekt polskiego studia CreativeForge Games: zaprezentowano taktyczną grę Hard West łączącą w sobie specyficzny, mroczny klimat z elementami eksplorowania, gier przygodowych i RPG-ów. Ostatecznie nieco ponad 4 tys. ludzi zdecydowało się wesprzeć twórców w ciemno – bo na tym przecież polega crowdfunding ze wszystkim swoimi blaskami i cieniami. Dało to niemal 100 tys. dolarów kanadyjskich, a także pozwoliło na przekroczenie trzech kolejnych progów zbiórki. Dzięki temu już pod koniec października tytuł pojawi się w ramach wczesnego dostępu, zapewne z pierwszym z ośmiu dostępnych scenariuszy.

System osłon przypomina ten z ostatniego odcinka serii XCOM.

Z grami taktycznymi ostatnio nie jest źle, ich fani nie mają więc tego problemu, co miłośnicy RTS-ów. Poza udanym wznowieniem serii XCOM przez firmę Firaxis, pojawiło się Xenonauts, a dosłownie kilka dni temu zapowiedziano rychłą premierę Jagged Alliance: Flashback, kontynuacji kultowej serii. Jak w tym kontekście zapowiada się Hard West? Czym wyróżni się na tle konkurencji? Z jakich tytułów czerpali inspirację jej twórcy? Postanowiliśmy to sprawdzić, a żeby uchylić rąbka tajemnicy rozmawialiśmy także z jednym z twórców – swoją wiedzą podzielił się z nami Kacper Szymczak, główny projektant w zespole CreativeForge Games.

Jak powiedzieli nam twórcy, liczba scenariuszy dostępnych w końcowej wersji gry może wzrosnąć do dziesięciu, nawet pomimo tego, że nie udało się zrealizować tego progu w zbiórce na Kickstarterze.

No to został jeszcze jeden do odstrzelenia.

Western taktyczny

Rozgrywka w Hard West obywać będzie się na dwóch poziomach. Pierwszym jest ogólny świat gry, po którym będziemy się przemieszczać podobnie jak w serii Heroes of Might and Magic czy w dwóch pierwszych Falloutach. Oddani nam do dyspozycji rewolwerowcy będą się charakteryzować konkretnymi statystykami i umiejętnościami. Wyposażymy ich także w ekwipunek, a ten – jak przystało na western doprawiony fantastyką – będzie znacznie odbiegać od tego, co znamy z historii Dzikiego Zachodu. Półfuntowa strzelba czy podwójna dwururka nie powinny nas więc bardzo dziwić.

Podwójna dwururka – podwójnie skuteczna?
Podwójna dwururka – podwójnie skuteczna?

Właściwa zabawa rozpoczyna się jednak wraz dotarciem całej naszej kompanii do jednej z lokacji: może to być miasteczko, kopalnia czy farma. W tych miejscach zmierzymy się z przeciwnikami, a trzeba przyznać, że właśnie ten element rozgrywki zapowiada się szczególnie interesująco. Jak przyznają sami twórcy, inspirowali się przede wszystkim odświeżoną serią XCOM, co dość dobrze oddają zamieszczone w tekście obrazki. Będziemy więc mieli do czynienia z systemem punktów akcji, zasłonami czy różnymi rodzajami strzałów, aczkolwiek deweloperom zależało na zwiększeniu dynamiki starć. „Chcemy uniknąć takiego powolnego rozgrywania potyczek, które w popularnej strategii o walce z obcymi czasami ciągnęło się w nieskończoność” – podsumował główny projektant.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.