Najciekawsze gry akcji wydane w 1997 roku
Wszystkie najlepsze i najpopularniejsze gry tego roku, nadchodzące premiery oraz gry sprzed lat. Możesz też przeglądać je z podziałem na kategorie.
Dreams to Reality
Akcji 1 stycznia 1997
Przygodowa gra akcji, stworzona przez studio Cryo Interactive, w której wcielamy się w Duncana – wybrańca starającego się uratować krainę snu i świat rzeczywisty przed zakusami sił zła. W Dreams to Reality poczynania protagonisty obserwujemy zza jego pleców – w trakcie zabawy zajmujemy się głównie eksploracją lokacji, rozwiązywaniem zagadek środowiskowych oraz walką z przeciwnikami.
RayStorm
Akcji 10 stycznia 1997
Futurystyczna strzelanka 3D z widokiem izometrycznym. Gracze przejmują kontrolę nad lecącym ku górnej krawędzi ekranu statkiem, a ich celem jest wyeliminowanie pojawiających się oponentów i przetrwanie ich ataków.
Blood
Akcji 24 stycznia 1997
Gra akcji/FPS powstała w oparciu o engine Build, ten sam, z którego pomocy korzystano przy opracowywaniu słynnego Duke Nukem 3D. Gracz wciela się w rolę Caleba, diabelskiego pomiotu, szukającego zemsty na złym bóstwie Tchernobogu i hołdującej mu podziemnej organizacji Cabal.
Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon
Akcji 28 lutego 1997
Stworzony przez grupę zapaleńców ze studia Hypnotic Interactive pakiet poziomów do kultowej strzelaniny FPS Quake, który został zaaprobowany przez studio id Software jako oficjalny dodatek. Rozszerzenie zatytułowane Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon niesie ze sobą piętnaście zupełnie nowych poziomów, podzielonych na trzy miniepizody oraz jedną oryginalną mapę do trybu Deathmatch.
Castlevania: Symphony of the Night
Akcji 20 marca 1997
Kolejna odsłona popularnej serii o losach łowców wampirów. Castlevania: Symphony of the Night reprezentuje gatunek metroidvania i jest rozbudowaną dwuwymiarową grą akcji z licznymi elementami platformowymi i wyzwaniami zręcznościowymi.
Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity
Akcji 31 marca 1997
Drugi oficjalny dodatek do kultowej strzelaniny FPS Quake autorstwa studia id Software. Opracowane przez ekipę Rogue Entertainment rozszerzenie o nazwie Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity wprowadza do rozgrywki szesnaście szczegółowo dopracowanych map, podzielonych na dwa epizody, które pod względem architektonicznym przebijają nawet poziomy znane z oryginalnego Quake’a.
Redneck Rampage
Akcji 12 kwietnia 1997
Redneck Rampage to wyprodukowana przez studio deweloperskie Xatrix Entertainment pierwszoosobowa strzelanina (FPS). Akcja gry osadzona została w małym, amerykańskim miasteczku. Gracz wciela się w jednego z dwóch braci, którzy wyruszają na ratunek swojej ukochanej śwince Bessie, porwanej przez kosmitów. Tytuł wyróżnia się niekonwencjonalnym poczuciem humoru i stosunkowo wysokim poziomem trudności.
Katharsis
Akcji 15 kwietnia 1997
Katharsis to wyprodukowana przez studio deweloperskie Metropolis Software scrollowana strzelanina. Akcja gry osadzona została w przyszłości. Ziemia zostaje zaatakowana przez tajemnicze statki kosmiczne noszące oznaczenia kolonistów, z którymi ponad tysiąc lat wcześniej stracono kontakt. Gracz wciela się w rolę pilota myśliwca broniącego planety, a jego zadaniem jest odkryć prawdę o pochodzeniu intruzów i odeprzeć inwazję.
Star Wars: Shadows of the Empire
Akcji 10 maja 1997
Nowy rozdział Gwiezdnych Wojen, w którym jako najemnik Dash Rendar, musimy powstrzymać niecne plany organizacji Black Sun zgładzenia Luka Skywalker'a, oraz uwolnić zamrożonego Hana Solo z karbonitowej tafli.
Shadow Warrior (1997)
Akcji 13 maja 1997
Gra akcji twórców kultowej strzelanki FPP Duke Nukem 3D, mocno wzorowana na tej produkcji. Shadow Warrior jest oparty na tym samym silniku, co poprzednik i oferuje podobny sposób rozgrywki, jednak został osadzony w zupełnie innych klimatach. Gracz wciela się w japońskiego mistrza zabójców, należącego do tytułowego klanu Shadow Warriors. Zdradzony przez swego pracodawcę, który dodatkowo usiłuje przejąć władzę nad całą Japonią, Lo Wang zostaje zmuszony do walki z przeważającymi siłami wrogów.
MDK
Akcji 21 maja 1997
Trójwymiarowa, osadzona w klimatach science-fiction, gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby, w której gracz próbuje uratować ludzkość przed zagładą z rąk obcej cywilizacji.
Ace Combat 2
Akcji 30 maja 1997
Druga odsłona strzelaniny powietrznej, która zgrabnie łączy elementy zręcznościowe i symulacyjne. Wydana ekskluzywnie na PlayStation 1 produkcja jest kontynuacją Air Combat z 1997 roku.
Hexen II
Akcji 2 czerwca 1997
Kolejna gra akcji/FPS stworzona przez zespół Raven Software. Tym razem, programiści Raven Software, postanowili zaadaptować dla potrzeb gry, engine Quake'a. Oczywiście nie obeszło się bez drobnych poprawek, wszak pierwszy Hexen znany był z tego, że oprócz tradycyjnej porcji dewastacji, oferował także akcenty charakterystyczne dla gier przygodowych.
Bedlam 2: Absolute Bedlam
Akcji 4 czerwca 1997
Kontynuacja dynamicznej strzelanki Bedlam z 1996 roku, w której jako dowódca oddziału RAT stajemy ponownie naprzeciw zreorganizowanej armii zbuntowanych maszyn. Zasady rozgrywki nie uległy zmianie, a twórcy ograniczyli się do zaprojektowania i oddania w ręce graczy nowego zestawu nieco bardziej rozbudowanych misji.
Nightmare Creatures
Akcji 25 czerwca 1997
Nightmare Creatures jest rozbudowaną grą akcji z elementami przygody, w której akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (widok TPP). Całość klimatem przypomina m.in. takie serie jak Resident Evil czy Castlevania.
Xevious 3D/G
Akcji 30 czerwca 1997
Czwarta część popularnej w Japonii serii shoot’em upów, a zarazem pierwsza odsłona cyklu, która doczekała się trójwymiarowej oprawy graficznej. Xevious 3D/G zadebiutowało na automatach, jednak po roku trafiło również na konsolę PlayStation 1. Tytuł pozwala nam się wcielić w pilota statku kosmicznego, który został ostatnią nadzieją ludzkości, kiedy Ziemia znalazła się na celowniku agresywnej rasy Xevian.
Chasm: the Rift
Akcji 2 lipca 1997
Chasm: The Rift to jeden z wielu klonów zapisanego już w historii gier FPS Quake’a, wprowadzający kilka ciekawych elementów do utartych przez prekursora standardów. Jako żołnierz wezwany na pomoc ludzkości, stawisz czoła wielu oponentom w kilku miejscach na ziemskim globie.
Armored Core
Akcji 10 lipca 1997
Pierwsza odsłona serii gier akcji z widokiem TPP, w której główną rolę grają gigantyczne roboty. Gracze wcielają się w jednego z pilotów nowoczesnych maszyn bojowych i podejmują się szeregu rozmaitych misji.
Ghost in the Shell
Akcji 17 lipca 1997
Bazująca na popularnej mandze i anime Ghost in the Shell strzelanina TPP, w której gracze sterują pająkopodobnym pojazdem bojowym i podejmują się szeregu misji. Produkcja stawia na zręcznościowe, efektowne pojedynki z wrogami.
Blood: Cryptic Passage
Akcji 9 sierpnia 1997
Kolejny dodatek do jednej z najciekawszych gier, opartych na popularnym enginie Build. Tym razem Caleb wyrusza w niebezpieczną misję, mającą na celu odnalezienie antycznego zwoju.
Machine Hunter
Akcji 31 sierpnia 1997
Strzelanina, w której akcję obserwujemy z perspektywy top-down. W Machine Hunter wcielamy się w żołnierza wyposażonego w specjalny kombinezon pozwalający na przejmowanie kontroli nad robotami, co z kolei zapewnia mu dostęp do wykorzystywanego przez nie arsenału. Jest to o tyle ważne, że studio Eurocom Entertainment Software zabiera nas na Marsa, a naszym zadaniem jest odparcie ataku ze strony agresywnych Obcych.
Treasures of the Deep
Akcji 31 sierpnia 1997
Przygodowa gra akcji, w której wcielamy się w najemnika wykonującego podwodne misje. Zadania stawiane przed nami w Treasures of the Deep polegają między innymi na plądrowaniu wraków statków, niwelowaniu skutków katastrof ekologicznych czy choćby na krzyżowaniu planów konkurencji. W momencie premiery tytuł zwracał na siebie uwagę przede wszystkim za sprawą wysokiej jakości oprawy graficznej.
Time Warriors
Akcji 7 września 1997
Trójwymiarowa bijatyka, w której wcielając się w jednego z kilku groźnych wojowników możemy uczestniczyć w wielkim turnieju. Przećwiczcie więc wszystkie tajne ciosy i pokonajcie oponentów.
Redneck Deer Huntin'
Akcji 12 września 1997
Prosta gra zręcznościowa, stworzona na bazie popularnego niegdyś programu, zatytułowanego Redneck Rampage. Wcielasz się w rolę Leonarda, słynnego pogromcę kosmitów z Hickston, który tym razem będzie polował na innego zwierza.
Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II
Akcji 15 września 1997
Sequel znakomitej gry akcji Dark Forces, rozgrywającej się w świecie Gwiezdnych Wojen, gdzie ponownie jako najemnik Kyle Katarn musimy pokrzyżować plany Imperium szkoląc się w mocy Jedi.
Extreme Assault
Akcji 15 września 1997
Obroń Ziemię przed inwazją Obcych dysponując prototypowym śmigłowcem Sioux AH-23 oraz ciężkim czołgiem nowej generacji T1, którymi walczysz w olbrzymich strefach operacyjnych.
Mageslayer
Akcji 24 września 1997
Dynamiczna gra akcji z widokiem z góry. Naszym zadaniem jest przedrzeć się do twierdzy złego rycerza i zabić go, zanim dopełni się jego zemsta.
Outlaws
Akcji 27 września 1997
Gra FPS z niezawodnej stajni LucasArts z akcją umiejscowioną na Dzikim Zachodzie. Bohater gry, szeryf James Anderson, musi zemścić się na bandytach którzy zabili jego żonę i porwali jego córkę.
Postal
Akcji 30 września 1997
Postal jest kontrowersyjną grą akcji, przeznaczoną wyłącznie dla pełnoletnich użytkowników. W roli głównego bohatera występuje psychopatyczny zabójca (tzw. "Koleś z Postala"), eksterminujący bez mrugnięcia okiem wszelkie napotkane formy życia ze szczególnym uwzględnieniem ludzi.
Rampage World Tour
Akcji 30 września 1997
Dwuwymiarowa gra akcji, stanowiąca remake wydanej w 1986 roku na automaty arcade gry Rampage. Przejmujemy kontrolę nad jednym z trzech gigantycznych potworów, demolując najsłynniejsze miasta świata.
Mass Destruction
Akcji 30 września 1997
Gra akcji, w której wsiadamy do małego czołgu by dokonać rzeczy wielkiej - zdominować cały teatr działań, niszcząc i zabijając wszystko co stanie nam na drodze.
Take No Prisoners
Akcji 30 września 1997
Postapokaliptyczna strzelanina 3D, wykonana w klasycznym widoku z góry. Akcja toczy się w San Antonio przyszłości, zniszczonym po wybuchu nuklearnym. Gracz wciela się w postać najemnika, który musi odzyskać specjalny kryształ, niezbędny do budowy kopuły chroniącej przed skażeniem.
Maximum Force
Akcji 30 września 1997
Zręcznościowy celowniczek, skonwertowany na PlayStation 1 z automatów, w którym gracze wcielają się w antyterrorystę i próbują uratować zakładników z rąk przestępców. Tytuł wyróżnia stosunkowo rzadko spotykana oprawa graficzna, z digitalizowanymi obrazami aktorów.
Blood Plasma Pak
Akcji 1 października 1997
Pierwsze oficjalne rozszerzenie do gry Blood, oferujące jeden nowy epizod, kilku premierowych złoczyńców i zwiększoną siłę rażenia niektórych broni.
Fighting Force
Akcji 18 października 1997
Trójwymiarowa chodzona bijatyka, w której gracze przejmują kontrolę nad jedną z czterech postaci, by powstrzymać plany złego Doktora Zenga.
Grand Theft Auto
Akcji 27 października 1997
Pierwsza odsłona popularnej serii i jednocześnie jedna z najbardziej kontrowersyjnych produkcji lat 90. XX wieku. W GTA gracze wcielają się w kryminalistę, który pnie się powoli po szczeblach kariery, łamiąc prawo na rozmaite sposoby.
Nuclear Strike
Akcji 29 października 1997
Piąta odsłona kultowego cyklu strzelanin z widokiem z góry, zapoczątkowanego w 1992 roku grą Desert Strike. W grze podążamy śladem terrorysty, który wszedł w posiadanie niezwykle groźnej dla świata głowicy atomowej. Do naszej dyspozycji oddano 15 różnych maszyn bojowych, na czele z nowoczesnym śmigłowcem Super Apache, wyposażonym w pociski Hydra oraz rakiety Hellfire i Sidewinder.
Time Crisis
Akcji 31 października 1997
Strzelanina na szynach wydana przez firmę Namco. Time Crisis umożliwia graczom wcielenie się w tajnego agenta, który stara się uratować porwaną córkę prezydenta fikcyjnego państwa. Tytuł wprowadził rewolucyjny dla gatunku koncept chowania się za osłonami.
Tomb Raider II: The Dagger of Xian
Akcji 31 października 1997
Druga odsłona legendarnej serii, która przedstawia kolejną przygodę dzielnej archeolog Lary Croft. Tomb Raider II: The Dagger of Xian przyniósł usprawnioną grafikę, nowe ruchy postaci i kilka innych pomysłów wprowadzających powiew świeżości do zabawy.
Critical Depth
Akcji 31 października 1997
Zręcznościowa produkcja oparta na założeniach znanych z samochodowych gier akcji. Tytuł pozwala pokierować wyposażonymi w różne uzbrojenie okrętami podwodnymi i wziąć udział w serii potyczek.
G-Police
Akcji 30 listopada 1997
Dynamiczna, trójwymiarowa gra akcji, w której wcielamy się w stróża prawa z przyszłości i zasiadamy za sterami futurystycznego śmigłowca policyjnego. Wykonując kolejne misje w inspirowanym słynnym Łowcą Androidów uniwersum, staramy się także odkryć przyczynę nagłej i tajemniczej śmierci swojej siostry.
Turok: Łowca dinozaurów
Akcji 30 listopada 1997
Turok: Dinosaur Hunter to dynamiczna, pierwszoosobowa strzelanina (FPS), oparta na popularnej serii komiksów. Gracz wciela się w tytułowego bohatera - odważnego barbarzyńcę z prehistorycznych czasów, broniącego Ziemi przed zagrożeniami ze strony mieszkańców Zaginionego Lądu. Musi on stawić czoła groźnej rasie Campaignerów, która z armią zmodyfikowanych genetycznie dinozaurów chce zawładnąć Wszechświatem. Gra wyprodukowana została przez studio Iguana.
Duke Nukem 3D: Duke it out in D.C.
Akcji 2 grudnia 1997
Pierwszy, autoryzowany przez 3D Realms dodatek do kultowej gry Duke Nukem 3D. Akcję gry osadzono w Waszyngtonie, a naszym zadaniem jest odnalezienie i uwolnienie prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Heavy Gear (1997)
Akcji 3 grudnia 1997
Pierwszy tytuł z serii Heavy Gear wydany w 1997 roku, przedstawiający walkę pilotów uzbrojonych w Geary i Stridery – zwinne, bojowe maszyny kroczące. Gra oparta jest na marce, w której skład wchodzi między innymi papierowe RPG i planszowa gra bitewna.
Armored Core: Project Phantasma
Akcji 4 grudnia 1997
Kontynuacja wydanej w 1997 roku produkcji Armored Core, gry akcji z widokiem TPP. Projekt rozwija elementy oryginału, pozwalając graczom wypróbować nowe typy broni i mechów na rozmaitych mapach.
Beast Wars: Transformers
Akcji 5 grudnia 1997
Gra akcji oparta na motywach serialu znanego w Polsce pod tytułem Kosmiczne wojny. Gracze opowiadają się po stronie Maximali (potomków Autobotów) lub Predaconów (następców Decepticonów), a od dokonanego przez nich wyboru zależy wynik konfliktu rozgrywającego się na powierzchni prehistorycznej Ziemi.
Quake II (1997)
Akcji 7 grudnia 1997
Kontynuacja przełomowej strzelaniny FPS studia id Software, która - jak wydana rok wcześniej poprzedniczka - ustanawia nowe standardy graficzne za sprawą podrasowanego silnika idTech 2. Akcja gry Quake II rozgrywa się w odległej przyszłości, w której ludzkość nawiązała kontakt z biomechaniczną rasą technologicznie zaawansowanych Stroggów. Kiedy okazało się, że potajemnie planują oni podbój Ziemi, do akcji wysłana została elitarna jednostka kosmicznych marines.