Wojsko | Inne w Zeus Pan Olimpu poradnik Zeus: Pan Olimpu
Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia 2019
Wojsko
W "Zeusie" mamy możliwość kierowania naszym wojskiem tylko w sytuacji obrony miasta. Kiedy organizujemy wyprawę wojenną w celu podboju albo splądrowania innego polis, komputer przejmuje kontrolę nad naszymi oddziałami. Poza tym w wyprawach mogą wziąć udział jedynie specjalnie przeszkolone oddziały hoplitów i jazdy (tudzież bogowie), natomiast, gdy bronimy naszego miasta, do dyspozycji mamy także pospolite ruszenie (mieszkańcy wyposażeni w proce).
- Mieszkańcy naszego polis, w przypadku zagrożenia miasta, tworzą pospolite ruszenie. Warunkiem jest posiadanie pałacu. Poza tym pospolite ruszenie tworzą mieszkańcy co najmniej chat.
- Aby stworzyć oddziały hoplitów i jazdy musimy wybudować domy dla elit (patrz - osiedla dla elit). Oddziały hoplitów tworzą mieszkańcy Dworków i Dworów, natomiast mieszkańcy Pałacyków tworzą jazdę.
- Jeżeli scenariusz nie wymaga od nas budowania pałaców dla przyszłej jazdy, powinniśmy ograniczyć się do tworzenia oddziałów hoplitów. Tworzenie jazdy, które wymaga inwestowania w konie, nie jest rzeczą prostą. Lepiej sformułować jeden pełny oddział hoplitów niż niepełny oddział jazdy. Pełny oddział ma lepsze morale, co ma znaczny wpływ na wynik walki.
- Gdy pojawia się informacja o zbliżającej się ofensywie wrogich wojsk, powinniśmy zachować grę i spokojnie poczekać na atak. Gdy ten nastąpi i będziemy już wiedzieli z której strony nadejdą oddziały wroga, wystarczy wczytać zachowaną grę i zabezpieczyć daną stronę miasta. Najlepiej wybudować gruby mur i postawić wieże obsadzone hoplitami.
- W bezpośrednim starciu najkorzystniejsze ustawienie wojsk to formacja w kształcie łuku zapewniająca praktycznie ostrzał z trzech stron. Konnicę powinniśmy trzymać w rezerwie i zaoszczędzić ją do działań ofensywnych.
- Sama obrona naszego polis nie jest trudna i nawet jeżeli nie posiadamy regularnego wojska, miasto, w którym mamy zbudowane dwie w pełni rozwinięte dzielnice z 2100 mieszkańcami każda, ma wystarczająco liczne pospolite ruszenie by poradzić sobie z najeźdźcą. Ci, którzy wolą skupić się na sprawach ekonomicznych i dla których wątek militarny jest jedynie dodatkiem do gry, spokojnie mogą powierzyć obronę miasta komputerowi.
- Pewnym rozwiązaniem jest zapłacenie okupu najeźdźcy. Pamiętajmy jednak, że psuje to naszą reputację i osłabia pozycję wśród innych polis.
- Innym rozwiązaniem jest poproszenie o wsparcie wojskowe innego polis. Aby jednak taką pomoc otrzymać trzeba mieć bardzo dobre stosunki z sąsiadem. Oddziałami, które przybędą na pomoc naszemu miastu kierujemy w ten sam sposób, jak własnymi.
- Jeżeli w miarę regularnie atakowani jesteśmy z tej samej strony, sztandary powinniśmy pozostawić na polu walki.
- Aby triera płynęła z maksymalną prędkością i mogła wykonywać wszystkie manewry musi posiadać komplet załogi.
- Wybudowanie świątyni Aresowi zapewnia powiększenie naszej armii o dwa oddziały Spartów, natomiast wybudowanie świątyni Artemidzie zapewnia powiększenie naszej armii o dwa oddziały Amazonek. Obecność tych wojsk praktycznie daje prawie 100% zwycięstwa zarówno w starciach defensywnych, jak i ofensywnych.
Budowle związane z obroną miasta | |||||||
Nazwa | Liczba pracowników | Koszt budowy dla różnych poziomów trudności | Wpływ na estetykę | ||||
Początkujący | Śmiertelnik | Heros | Tytan | Bóg | |||
Mur | 0 | 2 | 3 | 5 | 6 | 8 | 0 |
Wieża | 15 | 50 | 80 | 100 | 120 | 150 | -4 |
Brama | 0 | 20 | 60 | 80 | 100 | 120 | 0 |
Przystań trier | 100 | 75 | 125 | 150 | 200 | 225 | -12 |