Zaawansowane finanse | Rozgrywka w Tropico poradnik Tropico
Ostatnia aktualizacja: 25 września 2019
Zaawansowane finanse
Kolejne wydatki na kolejne zachcianki i znowu zostajemy bez pieniędzy. Dość szybko okazuje się, że państwo oparte na rolnictwie nie jest tak dochodowe jakbyśmy tego chcieli. Czas rozwinąć przemysł. Do dyspozycji mamy kilka rodzajów fabryk - pamiętajmy o tym, że do rozpoczęcia produkcji wymagają one wykwalifikowanej siły roboczej i odpowiednich surowców. Dlatego nasze beczki na rum w ślicznej manufakturze będą wyschnięte tak długo, jak nie dostarczymy do niej cukru z odpowiedniej farmy. Mając więc kilka upraw tytoniu, naturalną konsekwencją będzie budowa jako pierwszej fabryki cygar.
Zajrzyjmy do fabryki - podobnie jak na farmach możemy tam ustalać wysokość pensji, ilość zatrudnionych pracowników oraz sprawdzić jakie wykształcenie potrzebne jest do pracy. W przypadku braku lokalnych specjalistów, musimy sprowadzić kolejnych ekspertów z zagranicy. Ciekawą - i z reguły przydatną opcją są udoskonalenia fabryk. Za odpowiednią opłatą modernizacje zwiększają efektywność danego zakładu pracy, do bardziej zaawansowanych technologii potrzebna będzie elektryczność.
A to wiąże się z kolei z budową pierwszej elektrowni. Jej lokalizacja powinna być starannie przemyślana - z jednej strony jej zasięg powinien obejmować najważniejsze budynki wymagające prądu, z drugiej powoduje ona poważne zanieczyszczenia i wpływa ujemnie na piękno środowiska. A to z kolei odstrasza turystów - ale o tych później. Istotna kwestia to zatrudnienie w elektrowni - obowiązuje zasada: im więcej pracowników, tym większa moc. Dlatego warto kontrolować faktyczne zapotrzebowanie na moc i odpowiednio do tego zwiększać zatrudnienie. Pełna obsada nie mam sensu w momencie gdy z prądu korzysta jeden czy dwa budynki - siła robocza z wyższym wykształceniem przyda się w tym czasie na pewno gdzie indziej. W niektórych wariantach gry możemy się obejść całkiem bez prądu - jeśli jednak stawiamy na rozwój turystyki i prężnego przemysłu, prędzej czy później jest ona niezbędna.
Podobnie jak w przypadku farm, lokalizacja fabryki jest również istotna. Musimy pamiętać, że nasi robotnicy udają się na spoczynek i na posiłek, dlatego budowa kilku baraków mieszkalnych przy oddalonej od centrum farmie, fabryce czy kopalni ma sens.
Oczywiście budowa tylu nowych obiektów wymaga nie tylko nakładów finansowych ale i odpowiedniej siły roboczej. Jeśli tempo powstawania nowych budynków drastycznie spadnie, oznacza to iż niezbędne jest kolejne biuro projektowe. Z reguły w bardziej zawansowanej fazie gry, tych obiektów mamy kilka. Po kliknięciu każdego z nich, możemy przy pomocy żółtych strzałek zorientować się co porabiają aktualnie nasi budowlańcy. Jeśli z różnych powodów zależy nam na przyspieszeniu budowy jakiegoś budynku, zwiększamy priorytet (zielone strzałki w menu budowy). Generalnie radzę budować nie więcej niż dwa obiekty w tym samym czasie - ekipy budowlane tracą mniej czasu na chodzenie do pracy, a jedna ukończona farma przyniesie zawsze więcej dochodów niż kilkanaście w trakcie permanentnej budowy. Pamiętajmy też o tym, iż nasi robotnicy muszą odpowiednio przygotować teren pod nowy budynek - wyrównać grunt czy wyciąć drzewa. Pamiętam, że moje pierwsze lotnisko powstawało ładnych parę lat...
Jeśli przez jakiś czas od momentu uruchomienia farmy, fabryki czy kopalni nie generuje ona żadnych poważnych dochodów, należy sprawdzić co idzie nie tak. Przyczyn może być kilka:
- zbyt duża odległość do mieszkania (należy wybudować bliżej domy lub odpowiednio "przesiedlić" mieszkańców),
- złe grunty pod uprawę danej rośliny (zmienić uprawę lub zburzyć farmę),
- brak surowców do produkcji (sprawdźmy czy kolejne biuro transportowe w okolicy jest już potrzebne lub czy dotarcie do danego miejsca nie jest utrudnione),
- za małe zatrudnienie (rozwiązanie - podniesienie średniej pensji w zakładzie lub import odpowiednio wykształconych pracowników),
- lub po prostu brak cierpliwości z Waszej strony - pamiętajmy, że pewne branże (np. tytoń czy papaja) potrzebują dłuższego okresu na rozpoczęcie zbiorów.