The Last of Us 2: Poziomy trudności i zapisywanie gry The Last of Us 2 poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 23 czerwca 2020
Na tej stronie poradnika do gry The Last of Us 2 znajdziesz zestawienie głównych poziomów trudności oraz informacje o dodatkowych ustawieniach stopnia trudności. Oprócz tego wyjaśniamy kiedy i jak zapisywany jest aktualny stan gry - dowiesz się m.in. czy jest dozwolone tworzenie manualnych sejwów.
Wybór poziomu trudności
The Last of US 2 ma do zaoferowania 5 głównych poziomów trudności - począwszy od bardzo niskiego (Very Light), a kończąc na poziomie trudności przetrwanie (Survivor).
Najważniejszymi różnicami pomiędzy poszczególnymi poziomami trudności są liczba odnajdywanych zapasów (im wyższy poziom, tym mniej lootu doi zebrania) oraz wielkość obrażeń zadawanych przez przeciwników (na wyższych poziomach trudności o wiele łatwiej stracić dużo punktów zdrowia czy po prostu zginąć). Dodatkowo wybierając najniższy poziom trudności automatycznie włączone będą asysty kamery i celowania, przy czym możliwe jest wyłączenie ich w opcjach gry.
Jaki wybrać poziom trudności? Jeśli chcesz wczuć się w brutalny postapokaliptyczny świat gry, to polecamy wybrać jeden z dwóch najwyższych poziomów trudności. Będziesz musiał ostrożniej podchodzić do walk oraz umiejętnie zarządzać zapasami (szczególnie liczbą dostępnej amunicji). Jeśli chcesz jak najszybciej zdobyć platynowe trofeum w TLoU 2, to możesz wybrać nawet najniższy poziom trudności, gdyż żadne z trofeów nie jest powiązane z ustawionym poziomem wyzwania. Musisz mieć jednak świadomość tego, że odbierzesz sobie w ten sposób dużo przyjemności z przechodzenia gry.
W premierowej wersji gry The Last of Us Part 2, na bazie której przygotowaliśmy niniejszy poradnik, nie jest dostępny znany z pierwszej części serii najwyższy poziom trudności Uziemiony - Grounded. Jest jednak duża szansa, że zostanie on dodany jakiś czas po premierze TLoU2 wraz z jedną z większych aktualizacji gry.
The Last of Us 2 pozwala też dzięki kilku modyfikatorom na wybranie własnego poziomu trudności - Custom. Opcja ta jest dostępna na dwa sposoby:
- Z poziomu opcji gry. W menu pauzy odszukaj zakładkę Difficulty.
- W momencie rozpoczynania nowej gry w ramach trybu Nowa Gra Plus (jest on odblokowywany po ukończeniu kampanii po raz pierwszy).
Dostępne są następujące modyfikatory poziomu trudności:
- Gracz / Player - Możesz ustawić wielkość obrażeń otrzymywanych po udanych atakach przeciwników oraz liczbę punktów kontrolnych tworzonych w trakcie większych konfrontacji (w razie śmierci konieczne może okazać się powtórzenie większej części bitwy lub jej całości).
- Wrogowie / Enemies - Możesz ustawić celność przeciwników, ich poziom agresji, częstotliwość prób oflankowania gracza, poziom umiejętności wrogów w walkach wręcz (mogą np. częściej stosować uniki lub wyprowadzać serie ataków) oraz szybkość przemieszczenia się przeciwników.
- Sojusznicy / Allies - Możesz ustawić stopień agresywności sojuszników w staczanych wspólnie walkach oraz częstotliwość z jaką udaje im się zabijać przeciwników (mogą częściej wyręczać cię w zabijaniu wrogów lub "zostawiać" tobie wszystkich przeciwników).
- Skradanie się / Stealth - Możesz ustawić stopień wyczulenia zmysłów przeciwników (głównie wzrok i słuch, w przypadku psów także węch), ilość czasu potrzebnego do zaalarmowania reszty wrogów oraz reakcje po złapaniu jakiegoś przeciwnika z ukrycia.
- Zapasy / Resources - Możesz ustawić ilość odnajdywanych w świecie gry zapasów (amunicja, apteczki, materiały do craftingu itp.), poziom wytrzymałości broni białej upuszczanej przez pokonanych wrogów (może ona już być np. częściowo uszkodzona) oraz liczbę składników do craftingu potrzebnych do wyprodukowania poszczególnych rzeczy.
Zapisywanie swoich postępów
The Last of Us 2 pozwala na tworzenie własnych zapisów stanu gry i dotyczy to wszystkich poziomów trudności. Manualny zapis wykonuje się z poziomu menu pauzy i do dyspozycji masz dużą liczbą slotów na zapisy, dzięki czemu nie musisz operować wyłącznie na pojedynczym slocie.
Zapisywanie stanu gry w TLoU2 polega na tym, że utworzony sejw dotyczy aktualnego punktu kontrolnego - są one tworzone np. przy wkroczeniu do jakiejś lokacji, czy przed / po większej bitwie. Nie licz więc na to, że po załadowaniu gry znajdziesz się dokładnie w tym samym miejscu, w którym wcześniej ją zapisałeś. Punkty kontrolne są na szczęście generowane bardzo często i nie stracisz dużej części postępów.
Korzystanie z manualnych zapisów stanu gry nie jest obowiązkowe, gdyż gra bez twojego udziału zarządza też automatycznym sejwem. Ręczne zapisy są dobrym pomysłem podczas gry na wyższych poziomach trudności - jeśli np. w danej bitwie zużyłeś za dużo zapasów lub znalazłeś się na skraju śmierci, to możesz wczytać poprzedni sejw i ją powtórzyć.
Przy okazji warto też zaznaczyć, że The Last of Us: Part II pozwala nie tylko na powracanie do ostatniego punktu kontrolnego czy jednego z utworzonych przez siebie sejwów, ale również na powtarzanie rozpoczętej już konfrontacji z przeciwnikami (opcja Restart Encounter w menu pauzy). Jest to ciekawa propozycja, jeśli gra utworzyła checkpoint w trakcie większej bitwy. Wiedz jednak, że niektóre konfrontacje są bardzo długie i w przypadku wybrania tej opcji możesz zostać cofnięty nawet o kilkanaście minut czasu gry. Na szczęście wartość w nawiasie podaje zawsze ile czasu upłynęło od utworzenia ostatniego checkpointu oraz od rozpoczęcia danej konfrontacji.