Rodzaje przeciwników, typy zachowań i sposoby eliminacji Poradnika Shadow Tactics
Ostatnia aktualizacja: 6 grudnia 2016
Cywil. Jest to nieuzbrojony przeciwnik. Zazwyczaj oddaje się jakiejś pracy lub chodzi po wyznaczonej trasie. Kiedy zobaczy twojego bohatera to nie będzie podejmował walki. Zamiast tego zacznie krzyczeć i wzywać pobliskich strażników. Jeśli to nie zadziała, pobiegnie w stronę najbliższego patrolu, powiadomić ich o twojej pozycji. Taka reakcja zazwyczaj nie rozpocznie alarmu lub pościgu, jednak rozpocznie tryb szukania. Cywile są zaliczani do wrogów, więc nie musisz się bać konsekwencji ich eliminowania. Łapie się na każdy wabik i sposób dezorientacji.
Przeciwnik. Podstawowy typ wroga. Przez większość misji stanowi trzon wojsk i strażników wroga. Zazwyczaj uzbrojony w muszkiet, choć czasem występuje podtyp przeciwnika walczącego wręcz (pikinier) oraz oficer (z flagą na plecach; jest to tylko czysto kosmetyczna zmiana). Zazwyczaj występuje jako samotny strażnik, ale często występuje w wariacji 2-3 osobowych patroli. Jest to słaby wróg, podatny na wszelkie próby odwrócenia uwagi. Przez to jest najłatwiejszym wrogiem do zmanipulowania. Jeśli cię wykryje, od razu rozpocznie atak i zacznie wyzywać najbliższych kolegów do pomocy.
Słomiany kapelusz. Charakterystyczny przeciwnik, łatwo go rozpoznać po tytułowym kapeluszu. Uzbrojony w muszkiet. Pełni zazwyczaj funkcje wartownicze, rzadko patroluje rejon. Ma dużą przewagę nad twoimi bohaterami, ponieważ jest odporny na prawie wszystkie opcje odwracania uwagi. Tylko zagadywanie przez Aiko w przebraniu i buteleczką na kichanie działają na słomiane kapelusze. Reszta działa dosłownie na chwilę lub w ogóle. Na przykład, odwróci się on na chwilę kiedy rzucisz kamieniem, ale praktycznie od razu przestanie go interesować źródło hałasu. Możesz wykorzystać większość swoich środków, jednak będą ci pomocne na bardzo krótką chwilę.
Samuraj. Najtrudniejszy przeciwnik do pokonania, zwłaszcza jeśli nie dysponujesz Mugenem. Tylko on może pokonać tego ciężkozbrojnego przeciwnika podstawowym atakiem wręcz lub strzałem ze swojego ręcznego działa. Innym sposobem jest postrzelenie go z pistoletu i atak wręcz dowolną postacią. Samuraj jest odporny na wszystkie sposoby odwrócenia uwagi, choć również odwróci się na krótka chwilę kiedy usłyszy flet albo hałas. Dodatkowo wykrywa i może zdekonspirować Aiko w przebraniu. Jest uzbrojony w katanę i pistolet. Przez te wszystkie zalety jest bardzo trudnym wrogiem do eliminacji.
Typy Zachowań.
Podczas gry poznasz zobaczysz, że przeciwny zachowują się w określony sposób. Możesz potem szybko wyróżnić kilka stereotypów po dosłownie chwili obserwacji. Taka wiedza bardzo przyda się do szybszego planowania i eliminacji przeciwników.
Wartownik. Najczęściej występujący typ wroga. Zazwyczaj patrzy w jednym kierunku i rozgląda się nie zmieniając swojego zachowania aż zobaczy coś podejrzanego. Drugi typ wartownika obserwuje dwa kierunku na zmianę. Raz patrzy przez kilka sekund w jedną stronę, potem się odwraca w innym kierunku i również patrzy przez kilka sekund. Tutaj ważne jest odpowiednie wymierzenie czasu aby się nim zająć lub przekraść.
Patrolujący Wartownik. Działa podobnie jak zwykły wartownik. Z tą różnicą, że ma trasę po której dochodzi. Kiedy dochodzi do swojego punkty, rozgląda się chwilę i wraca na pierwszą pozycję. Czasem będzie przeszkadzał tobie bo zmniejszy pole manewru dla twoich ludzi, a innym razem ułatwi cię sprawę w swojej eliminacji.
Patrol. Patrol to grupa kilku strażników, zazwyczaj 2-3 osobowy. Również posiada trasę po której chodzi, czasem składa się więcej niż tylko z dwóch punktów. Problem jest w liczebności oddziału, ponieważ trudno jest zdjąć taką drużynę bez ściągania uwagi. Po zabiciu choć jednego, inni od razu zwracają na to uwagę. Umiejętności obszarowe, albo zaplanowane działania kilku bohaterów mogą roznieść taki oddział w pył.
Sprawdzający. Bardzo irytujący przeciwnik, który znacznie utrudni ci życie. Nie tylko chodzi na sporym obszarze, jego ścieżka to kilka punktów. Do tego zazwyczaj podchodzi do kilku innych strażników i ich zagaduje (czasem taki moment można wykorzystać aby ich ominąć lub się ich pozbyć). Największy problem leży w tym, że jeśli brakuję któregoś z zagadywanych żołnierzy, ten wszczyna poszukiwania, i nawet alarm. W pierwszych misjach zazwyczaj jest nim zwykły przeciwnik lub oficer, później samuraj co tylko komplikuje sprawę.
Specjalny. Nie spotkasz go często, zazwyczaj jest uzależniony od warunków scenariusza lub misji. Może to być na przykład eskorta ważnego przeciwnika. Będzie za nim podążać i go nie zostawi. Po dotarciu do jakiegoś punktu, eskorta zazwyczaj rozstawi się tak aby widzieć swój ochraniany cel. Najczęściej będziesz dożył do odwrócenia ich uwagi, albo wyeliminowanie celu kiedy będzie poza ich zasięgiem. Taka drużyna zazwyczaj jest złożona z samurajów.
Sposoby na eliminacje przeciwników i Tryb Cienia
Jest sporo kombinacji i sposobów na pozbywanie się przeciwników. Nie zamieszczę tu wszystkich, ale te kombinacje, z których warto skorzystać. Oprócz wykorzystania indywidualnych umiejętności warto je łączyć z innymi zdolnościami bohaterów. Również tryb cienia bardzo się przydaje jeśli chcesz wykonać złożoną akcje, albo zaatakować jednocześnie kilku przeciwników.
Shuriken i miecz (Hayato). Świetna kombinacji do eliminacji dwuosobowych oddziałow, albo dwóch przeciwników w niedużej odległości. Zawsze rzucasz najpierw shurikenem, a potem uderzasz w bliższego przeciwnika. Pamiętaj, że ten pierwszy chwilę umiera, więc zadbaj aby byli to żołnierze oddaleni od innych. Dodatkowo kamień może odwrócić uwagę oddziału, a co najważniejsze zatrzymać go w dogodnym miejscu.
Flet i pułapka (Yuki). Pułapkę rozstawiasz w ciasnym zaułku, na rogu budynku albo wąskim moście. Możesz również to zrobić na otwartej przestrzeni, ale wtedy zadbaj o odpowiednią pozycję na zagranie fletem, którym zwabisz wroga. Nie rozstawiaj pułapki w krzakach, ponieważ przeciwnik wchodzi tam dopiero kiedy jest w trybie poszukiwania/alarmu. Pułapkę możesz również ustawić na trasie patrolu i dobić drugiego sztyletem. Również możesz zagrać na flecie aby zwabić wroga do swoich śladów na śniegu.
Pułapka i shuriken. Pułapkę rozstawiasz na trasie patrolu, a z ukrycia rzucasz gwiazdką w drugie przeciwnika. Idealna do eliminacji dwu osobowej mobilnej grupy.
Pułapka i Kuma. Ustaw pułapkę na trasie prowadzącej do zwierzaka, np. pod drabiną. Następnie niech Kuma zacznie przyciągać przeciwnika, który zginie po drodze. Działa podobnie do kombinacji z fletem, jednak przeciwnik nie rozpocznie poszukiwań z żółtym polem widzenia, ale raczej będzie zainteresowany/zauroczony (różowny) przez co zbliży się mniej podejrzliwy. Poza tym Kuma może być daleko do twoich ludzi i aktywowana z daleka. Jest to jedne z najbezpieczniejszych kombinacji dla zdrowia twojej drużyny.
Proszek na kichanie (Aiko) i atak podstawowy. Proszek ograniczanie pole widzenia wroga, co pozwala ci szybko się do niego zbliżyć. Możesz też go wykorzystać aby oślepić jednego wroga i zdjąć drugiego, którego normalnie on kryje. Wystarczy tyle czasu aby obalić go na ziemię i wtedy można zlecić Yuki/Aiko przeniesienie zwłok.
Dwa miecze (Mugen) i dowolona metoda wabienia. Świetnie działa zwłaszcza na grupy wrogów. Możesz użyć umiejętność nawet w pewnej odległości od wroga, jako że jest to zdolność obszarowa. Wykorzystaj dwa miecze kiedy np. stoisz za rogiem budynku i chcesz błyskawicznie załatwić przeciwnika. Metody wabienia (flet czy Tanuki) używaj kiedy przeciwnik jest poza twoim zasięgiem lub chcesz przyciągnąć kilku w jedno miejsce.
Rzucanie obiektami/ciałami (Mugen). O tym, że Mugen może ciskać głazami, pisałem już wcześniej. W ten sposób możesz spowodować wypadek i wyeliminować grupę wrogów. Możesz również rzucać ciałami w przeciwników i w ten sposób ich ogłuszyć. Bardzo przydatne, zwłaszcza że Mugen może wrzucić przedmioty/zwłoki na wyższa pozycję od swojej. Inne postacie mogą zrzucać ciała na punkty niżej od nich i też ogłuszać przeciwników.
Tryb cienia. Najczęściej wykorzystasz go przy dwóch rodzajach sytuacji. Kiedy ręcznie zajmujesz się przeciwnikiem, ale potrzebujesz oddać strzał/rzucić gwiazdką/użyć proszka na kichanie w konkretnym momencie. Podpinasz zdolność w odpowiednim miejscu i przystępujesz do działania, a w odpowiednim momencie klikasz przycisk uruchomienia planu. Druga najczęstsza sytuacja to grupowa eliminacja wrogów. Każdej postaci przypisujesz innego przeciwnika pod atak podstawowy. Kiedy oddział będzie w dogodnej pozycji, ustaw swoich ludzi w identycznych odległościach od swoich celów, przez co unikniesz niespodzianek. Potem jednak musisz ręcznie wybrać, które ciała mają twoi ludzie podnieść.