Bohaterowie i umiejętności Poradnika Shadow Tactics
Ostatnia aktualizacja: 19 grudnia 2016
Każdy z twoich bohaterów ma zestaw unikalnych umiejętności przypisany tylko dla nich, umiejętności wspólne dla wszystkich bohaterów lub wybranych. Staraj się wykorzystywać jak najlepiej możliwości twoich ludzi, często łącząc je z innymi bohaterami. Jedni lepiej eliminują wrogów, a inni lepiej odwracają uwagę wrogów. O łączeniu umiejętności dowiesz się więcej przy okazji podrozdziału pozbywania się przeciwników. Sztuką jest wykorzystanie tych zdolności w odpowiednich momentach.
Umiejętności wspólne.
Wchodzenie po drabinach i chowanie się w budynkach, oraz krzakach. Z tej opcji może korzystać każdy z twoich bohaterów. O ile pierwsze nie wymaga wyjaśnień to przy tym drugim warto wspomnieć, że są to bardzo bezpieczne miejsce do ukrywania zwłok i twoich bohaterów. Pływać potrafią wszyscy z wyjątkiem Takumy i Mugena.
Korzystanie z pnączy i haków. Skakanie z wysokości. Zabójstwo z wyskoku. Chodzenie po linach. Jest to domena twoich lekkozbrojnych ninja. Hayato, Yuki i Aiko mogą wspinać się po gęstych roślinach oraz korzystać z linki z hakiem w miejscach gdzie są widoczne obręcze na budynkach i innych miejscach. Twoi bohaterowie mogą również skakać z dachów, półek skalnych i innych wysokich obiektów. Jeśli odpowiednio blisko stoi lub przechadza się przeciwnik, możesz wykonać na nim atak z wysokości. Jest on szybszy niż standardowy atak każdej z wymienionych postaci.
Przenoszenie przeciwników i zrzucanie ich z wysokości. Tutaj sytuacja wygląda następująco. Hayato możesz przenosić jednego przeciwnika w pozycji stojącej. Mugen potrafi przenosić nawet dwa ciała i jednocześnie biec. Yuki i Aiko mogą przeciągać ciała w pozycji przykucniętej, choć robią przy tym mały hałas. Przenoszą ciała wolniej niż pozostali, za to nie będą wykrycte w dalszym polu widzenia przeciwników. Wszyscy mogą zrzucać ciała z budynków, klifów czy mostów, a Mugen potrafi wrzucać na budynki lub inne miejsca. Takuma jako jedyny nie potrafi przenosić ani zrzucać przeciwników.
Dodatkowo, jeśli używasz podstawowego ataku z wciśniętym Lewym Ctrl, twój bohater automatycznie zacznie nieść/ciągnąć zwłoki przeciwnika.
Korzystanie z pistoletów, opatrunków i ogłuszanie przeciwników. Używanie otoczenia. Po kilku misjach wszystkie twoje postacie zyskają dostęp do broni palnej. Limit użyć tego ekwipunku jest ograniczony i nie możesz go uzupełniać podczas misji. Wyjątkiem jest ręczne działo Mugena, które potrafi powalić i zabić samuraja. Inne pistolety mogą tylko osłabić tych ciężkozbrojnych przeciwników. Opatrunki można używać na aktywnym bohaterze lub innym sojuszniku. Ogłuszać może każdy, z wyjątkiem Takumy. Czas ogłuszenia nie jest długi, czasem gra wymusza użycie tej umiejętności na konkretnym przeciwniku. Czasem lepiej ogłuszyć niż zabić - przeciwnik po pewnym czasie wstanie, pobiega trochę zdezorientowany, ale po pewnym czasie wróci na swoje pozycje. Większość dźwigni może użyć każdy z twoich bohaterów, ale niektóre akcje są przypisane tylko do konkretnej postaci np. skrzynki z amunicją dla Takumy, przebranie dla Aiko albo zbroja dla Mugena.
Hayato
Pierwszy bohater, który zostanie oddany pod twoją kontrolę. Jednocześnie postać biorąca udział w większości misji. Przoduje w eliminacji przeciwników niczym Zielony Beret z serii Commandos albo John Cooper z Desperados. Jest też bardzo zwinny i może dostać się praktycznie w każde miejsce. Ma 4 punkty życia, więc nie przetrwa długo otwartej konfrontacji z wrogiem.
Cios ninjato to pierwsza umiejętność. Jest to podstawowy atak wręcz, bardzo szybki i skuteczny. Przydaję się w eliminacji kilku przeciwników po kolei choć w pewnej odległości od siebie ze względu na hałas.
Rzut shurikenem to metoda eliminacji na odległość. Posiada zasięg niewiele mniejszy od pistoletów i sama animacja użycia (czas od wybrania celu do fizycznego uderzenia) jest wręcz natychmiastowa. Minusem jest duży zasięg hałasu (przeciwnik umiera w agonii co raczej nie jest ciche) oraz długi czas umierania wroga (aż 4 sekundy, w tym czasie inny strażnik może zmienić pozycje i zauważyć co się dzieje). Czas animacji można skrócić nakazując shinobi aby podniósł już umierającego przeciwnika. Poza tym shurikena trzeba podnieść, nikt też z współpracowników nie może przynieść tej broni. Masz tylko jedną sztukę. Zabójcza w kombinacji z ciosem przy eliminacji dwuosobowych patroli czy strażników.
Rzut kamieniem, to jedyny sposób odwrócenia uwagi przez Hayato. Ma spory zasięg rzutu, do tego odwraca uwagę wszystkich przeciwników w zasięgu na 5 sekund. Taki czas wystarczy zdjąć niedostępnego przeciwnika i chować go w pobliskich krzakach zanim inni się zorientują lub skierować wzrok wrogów w inną stronę aby niepostrzeżenie przekraść się miedzy nimi.
Yuki
Młoda, ale zwinna dziewczyna, która jest złodziejką. Szybko dołącza do twojej drużyny. Również może się wspinać, skakać, pływać czy chodzić po linię. Mimo swojej drobnej budowy potrafi przeciągać ciała i sprawnie posługiwać się nożem. Jest to postać do eliminacji pośredniej i odwracania/ściągania uwagi przeciwnika. Tak jak Hayato, również ma 4 punkty życia.
Sztylet służy do bezpośredniej eliminacji. Mimo swoich małych wymiarów, nie ustępuje skuteczności ataków wręcz innych bohaterów. Jednak, największy minus tej broni to czas egzekucji - 3 sekundy. W rzeczywistości to bardzo długie trzy sekundy, a jeśli planujesz akcje w gęsto zaludnionym obszarze to łatwo możesz wystawić się na wykrycie. Niech Yuki używa sztyletu na odosobnionych wrogów lub takich którzy są już blisko jakiejś kryjówki (np. krzaki).
Pułapka. Śmiertelne urządzenie, które zabija pierwszego przeciwnika w zasięgu pułapki (wróg nie musi dosłownie wejść na pułapkę). Idealnie sprawdza się w połączeniu z akcjami ściągającymi przeciwnika w konkretne miejsce. Można też zastawić na trasie samotnego patrolu i bezpiecznie wyeliminować wroga albo na rogu budynku i załatwić przeciwnika zanim zareaguje. Jeśli wydasz rozkaz rozstawienia, nie możesz przerwać animacji. Jednak możesz podnieść pułapkę wcześniej, jeśli zmienisz koncepcję. Po użyciu, sprzęt musisz podnieść i ponownie rozstawić.
Flet. Zagwiżdż aby zwrócić uwagę przeciwnika. Hałas tego sprzętu ma bardzo duży zasięg i może ściągnąć uwagę kilku strażników. Żołnierze wroga czy cywile przyjdą dokładnie w to miejsce w którym Yuki wykonała swoją akcję. Nie graj na flecie w krzakach czy innej kryjówce i od razu zmień pozycję na bezpieczną. Czasem wróg nie przyjdzie do miejsca w którym wydałeś hałas, jeśli jest niedostępne dla niego albo droga do tego miejsca jest za daleka. Świetnie współgra z pułapką - rozstaw urządzenie a następnie zagraj tuż za nim, aby przeciwnik złapał się na twój blef.
Mugen
Ciężko zbrojny samuraj, który jest mistrzem walk. Potrafi eliminować pojedynczych wrogów jak i całe grupy. Posiada też wielką siłę i jest w stanie przenosić wielkie ciężary i aż dwa ciała, a do tego biec! Jako jedyny może pokonać wrogich samurajów w otwartej walce. Przez większość gry będzie bardzo przydatnym narzędziem w twoich rękach. Jako jedyny w grupie, jego pistolet jest w stanie zabić samuraja! Może też rzucać kamieniami w wrogów, a ich ciała rzucać na budynki lub inne miejsca, które są wyżej od jego lokacji. Posiada aż 8 punktów życia.
Katana - podstawowy atak. Posiada podobną prędkość co atak mieczem Hayato, jednak jest trochę mniej hałaśliwa. Największa zaletą jest jedna możliwość podjęcia otwartej walki z wrogim samurajem, która zawsze kończy się sukcesem dla Mugena. Musisz jednak uważać, gdyż animacja walki trwa kilka sekund i nie można jej przerwać. Wtedy jest on wystawiony na ostrzał wroga i może łatwo polec w walce.
Dwa miecze - atak obszarowy, wir ostrzy. Mugen wprowadza kombinację ciosów za pomocą dwóch mieczy i zabija każdego wroga, który znajdował się w obszarze działania i który wbiegł w trakcie animacji (ilość przeciwników jest nieograniczona). Nie działa na samurajów! Czynność trwa około 3 sekundy, więc zadbaj aby była to grupa oddalona od innych. Możesz też użyć kiedy wiesz, że zaraz wybiegną posiłki zza rogu albo z budynku. Możesz też użyć tej umiejętności zamiast normalnego ataku, kiedy wiesz że nie dobiegniesz do wroga, a zależy ci na eliminacji zanim wejdzie w pole widzenia innego strażnika.
Butelka Sake. Bardzo dobry wabik. Działa tylko na podstawowych przeciwników. Pierwszy, który go zauważy zmienia wzrok na zainteresowany (różowy) i zaczyna iść po butelkę. Potem ją podności i wraca na swoje stanowisko. W ten sposób, można cicho zwabić konkretnego żołnierza w dokładnie określone miejsce aby go wyeliminować w cichym miejscu. Jeśli wróg podniósł już butelkę, musisz go zdjąć aby odzyskać swoją własność.
Aiko
Ta kobieta-wojownik jest równie dobrym zabójcą co Hayato, choć stawia na większą dyskrecję i manipulację otoczeniem. Jej główną rolą jest odwracanie uwagi, choć dysponuje sposobami na eliminację przeciwników. Zyskuje na wartości, kiedy zdobywa przebranie. Wtedy okazuje się być najsilniejszym bohaterem po względem umiejętności. Taki odpowiednik Szpiega z Commandos albo Kate z Desperados.
Szpilki do włosów. Jest to atak z bliska, podstawowa umiejętność Aiko. Jest równie śmiertelna co katana, jedna czas eliminacji to 2 sekundy. Warto mieć to na uwadze i eliminować przeciwników, którzy są jedna trochę oddaleni od innych, aby nie narazić się na wykrycie. Można używać podczas przebrania.
Buteleczka z wywarem na kichanie, która oślepia przeciwnika. Jedyna umiejętność w grze, która powoduje ograniczenie pola widzenia przeciwników w obszarze działania (choć to bardzo mały obszar). Świetnie sprawdza się w oślepianiu przeciwników, którzy są kryci przez innych wartowników, a ty zamierzasz tylko przebiec pod jego nosem. Dobrym sposobem jest też ograniczenie pola widzenia wartownika, który ma oka na innego strażnika stojącego nam na drodze. Masz nieskończoną ilość tych przedmiotów. Dodatkowo, wrogowie nie reagują alarmująco, nawet jeśli kilkadziesiąt razy pod rząd rzuciłeś w nich tym ośliepiaczem.
Przebranie. Najpierw musisz je zdobyć na jakiejś służce, albo ukraść z czyjegoś prania. Po użyciu możesz swobodnie poruszać się miedzy wrogimi żołnierzami na otwartej przestrzeni jak i w budynkach. Co więcej możesz ich zagadywać bez końca i odwrócić uwagę całego patrolu na długie minuty. Jeśli trzeba, możesz pojedynczego wroga wyeliminować będąc w przebraniu. Uwaga! Samurajowie jako jedynie są odporni na twój kamuflaż i zaczną cię wykrywać, kiedy znajdziesz się w ich polu widzenia (przykucnięcie nic nie pomoże, wtedy Aiko zrzuca przebranie).
Takuma
Ten starzec, choć jest kaleką, to bardzo wartościowy członek twojej drużyny. Zapewnia wsparcie i potrafi eliminować niedostępnych przeciwników z dużych odległości. Ma także zwierzęcego towarzysza, który stwarza nowe możliwości taktycznej. Z racji swojego stanu nie może wykonywać większość czynności fizycznych takich jak skakanie czy ciąganie zwłok. Nie ma też podstawowego ataku wręcz ani nie potrafi ogłuszać. Również ma 4 punkty życia jak pozostali.
Strzelba. Takuma posiada muszkiet i jako jedyny w drużynie potrafi od początku gry wybijać wrogów na odległość. Jego broń ma bardzo duży zasięg. Staraj się umiejscowić starca w wysokim budynku albo wieży, aby móc dosięgnąć każdego wroga. Zazwyczaj będziesz jej używał do pozbywania się innych strzelców na wieżach albo przeciwników, którzy są trudno dostępni dla innych ninja. Broń wydaje hałas tylko w miejscu, z którego strzelasz. Amunicja jest ograniczona, ale w niektórych misjach możesz znaleźć dodatkową amunicję w skrzynkach.
Granaty. Kolejną broń do użycia na odległość. Ilość granatów jest ograniczona, za to możesz napełnić ją dwoma środkami: gazem usypiającym lub środkiem wybuchowym. Oba warianty mają podobny zasięg rzutu i wybuchu. Gaz działa po chwili i ogłusza wszystkich przeciwników w zasięgu (nawet samurajów). Dodatkowo jest to bardzo cichy granat i nie wydaje żadnego hałasu. Jednak przeciwnikami trzeb się zająć, inaczej się obudzą. Wybuchowy natomiast uśmierca wrogów w tym ciężkozbrojnych samurajów. Jest świetny na duże grupy wrogów. Minusem jest bardzo duży zasięg hałasu tej broni.
Tanuki, Kuma. Oswojony zwierzak, który jest do twojej dyspozycji. Najpierw wysyłasz go w ustalone miejsce (zasięg jest spory), a następnie w wybranym przez ciebie momencie naciskasz przycisk koło portretu postaci (albo domyślnie klawisz "T"). Kuma zaczyna zwracać na siebie uwagę i strażnicy zaczną się schodzić i obserwować jego wygłupy. Na kilkanaście sekund jesteś w stanie odciągnąć grupę żołnierzy i skierować ich wzrok w konkretne miejsce. Bardzo mocna umiejętność, choć działa tylko na podstawowych przeciwników. Dodatkowo, możesz rozkazać zwierzakowi hałasować lub wstrzymać jego działanie z każdej lokacji Takumy na mapie o ile Kuma jest już rozstawiony.