Rust: Pierwsza baza - jak budować, ulepszać budynki poradnik Rust - przewodnik przetrwania
Żaden gracz w Rust nie może obejść się bez własnego domku lub bazy. Możecie budować bunkry, wieże i inne konstrukcje. W tym miejscu dowiecie się, jak konstruować budynki, ulepszać je oraz umieszczać obiekty oraz zapobiegać niszczeniu (decaying). Informacje tu zawarte są aktualne na rok 2022.
Ostatnia aktualizacja: 3 października 2022
Tu przeczytacie, jak budować konstrukcje i bazy w Rust. Przeczytacie, co musi zawierać każda baza, jak zapobiegać pasywnemu niszczeniu (decaying), jak niszczyć i ulepszać obiekty oraz stosować wnęki na drzwi i montować zamki na klucz lub kod.
- Informacje wstępne
- Budowa podstawowej bazy drewnianej
- Drzwi i okna
- Niszczenie budynków i prawa własności
- Młotek
- Zamki
- Komfort
Informacje wstępne
Co należy wiedzieć na początek:
- Do budowy pierwszej bazy wystarczy Wam w zasadzie drewno. Jednak do budowy porządnej bazy przyda się trochę metalu i kamienie.
- Jeśli nie zbudujecie zamków, każdy będzie mógł wejść do Waszego domku.
- Baza może zostać zaatakowana, a nawet zniszczona przez innych graczy lub NPC.
- Elementy konstrukcyjne tracą wytrzymałość wraz z czasem. Można temu zapobiec budując Szafę z narzędziami i wypełniając ją materiałami wchodzącymi w skład konstrukcji.
- Im większa jest baza, tym więcej zapłacicie za jej utrzymanie. Dotyczy to również zróżnicowania materiałów użytych do budowy: musicie dostarczyć wszystkie i każdy będzie zużywany na utrzymanie placówki.
- Możecie współdzielić bazę z innymi graczami oraz budować bezobsługowe punkty wymiany i handlu.
- Możecie zabezpieczać bazę stosując pułapki - większość z nich nie będzie atakować osób, które posiadają status "Budowanie dozwolone", czyli domyślnie właściciela i opcjonalnie osób, którym takie prawa zostaną nadane (z poziomu Szafy z narzędziami).
Budowa podstawowej bazy drewnianej
W pierwszej kolejności potrzebujecie przedmiotu jakim jest Plan budowy. Pozwala on na budowę podłoża Waszej bazy za cenę 50 sztuk drewna.
Trzymając w ręku Plan budowy, po wybraniu PPM i wyborze właściwego elementu, możecie konstruować ściany, podłogi i dachy, schody i rampy - czyli podstawowe elementy konstrukcyjne. Zaczynacie od budowy prostych konstrukcji z patyków jako "szkic", który ulepszycie do wybranego typu materiału.
Budowę należy zacząć od fundamentu, bez niego nie będziecie mogli postawić ścian. Podłogi zaś zarezerwowane są na budowy pięter lub werand / balkonów. Możecie regulować jego wysokość o 1 poziom wyżej niż stoicie, dlatego nie powinniście mieć dużych problemów z połączeniem bloków różniących się nieznaczną wysokością.
Aby wyburzyć zbudowany element, użyjcie odpowiedniej pozycji w menu Młotka. Macie jednak na to ograniczony czas. Później jedyną opcją pozostanie zniszczenie niechcianej konstrukcji.
W drugiej kolejności wybierzcie ściany. Możecie budować pełne ściany, pół ścianki oraz posiadające wnęki - na okna lub drzwi. Dostępne są także ćwierć-ścianki, które można wykorzystać jako bezpieczne okna czy stanowiska strzeleckie.
Finalnie możecie podjąć się budowy kolejnego piętra lub zwieńczyć budowlę dachem. Aby budować wyżej, wybierzcie nie fundament, a podłogę (Floor). Może ona także służyć za dach lub wybierzcie dach skośny.
Warto zauważyć, że sufit bez wsporników może być długi jedynie na 3 bloki. Bez wsparcia zacznie sam się zawalać. Możecie wziąć to pod uwagę niszcząc wrogie struktury.
Jak wspomniano, pamiętajcie by na początku nie budować masywnych konstrukcji: przyciągają uwagę oraz posiadają wysokie koszty utrzymania.
Drzwi i okna
Drzwi oraz okna, a także elementy wyposażenia musicie wytworzyć ręcznie z poziomu menu craftingu. Ramy do okien są potrzebne, by nikt nie mógł zwyczajnie przez nie przeskoczyć. By umieścić drzwi, użyjcie wnęk z Planu budowy - inne na pojedyncze, a inne na podwójne drzwi. Poza kratami w oknie możecie odblokować również okiennice, które można otwierać i zamykać.
Niszczenie budynków i prawa własności
Gdy zbudujecie Waszą bazę, możecie zaobserwować, że poziom zdrowia jej elementów powoli spada. Jest to związane ze zjawiskiem niszczenia, które występuje w Rust.
Aby zapobiec temu zjawisku, należy zbudować Szafę z narzędziami. Jest to magazyn na surowce, który pełni też funkcję nadania własności. Ten kto ją postawi, jest właścicielem danego obszaru w zasięgu 50 metrów. Jeśli ktoś ją przejmie (montujcie zamek!), stanie się właścicielem Waszej bazy. Jeśli zostanie zniszczona, obszar nie posiada właściciela, a budynki ulegną z czasem zniszczeniu, a nawet znikną. Za pomocą tego obiektu możecie także nadać prawa do budowania znajomym.
Otwierając Szafę z narzędziami ujrzycie wymagania odnośnie surowców: zapotrzebowanie bazy na 24h, by nie postępowało niszczenie. W powyższym przypadku wymaganie to 1950 jednostek drewna, by baza wytrzymała 24h - wytrzyma dłużej, ale poziom zdrowia będzie opadał. Jeśli baza zbudowana jest z różnych materiałów (np. metalowe drzwi), będziecie musieli dostarczyć na zapas również i te materiały.
Młotek
Zastosowana młotka:
- Niszczenie postawionych elementów konstrukcyjnych - tylko chwilę po ich zbudowaniu.
- Zmiana faktury konstrukcji - np. z drewna na kamień.
- Naprawa mebli i elementów konstrukcyjnych - poprzez przytrzymanie LPM, jeśli posiadacie wymagane materiały.
- Podnoszenie / przenoszenie przedmiotów i mebli. W tym celu należy przytrzymać przycisk akcji (E).
Nie wszystkie przedmioty i meble możecie podnieść. Niektóre wymagają określonych działań, np. by podnieść drzwi, należy usunąć z nich zamek i podnosić je, gdy są otwarte.
Używając Młotka, jesteście w stanie zniszczyć świeżo postawioną ściankę (z patyków, ale tylko przez chwilę) oraz zmienić materiał, z jakiego zbudowane są ściany, podłogi i inne. Do wyboru macie drewno, kamień, metal i wzmocniony metal (pancerne).
Właściwy typ materiału należy wybrać z koła menu po przytrzymaniu PPM na obiekcie, który chcecie ulepszyć. Możecie od razu ulepszać element do wybranego poziomu, np. z patyków do metalu.
Zamki
Zamki gwarantują, że nikt bez klucza nie będzie mógł przejść przez drzwi. Możecie zakładać je również na skrzyniach czy w Szafach z narzędziami. Zamek należy wytworzyć z pozycji inwentarza i umieścić w drzwiach (domyślnie ustawi się on z dwóch stron i będzie zamknięty).
Właściciel nie potrzebuje klucza. Przytrzymując przycisk akcji (E) na drzwiach, możecie taki klucz utworzyć za 25 drewna. Każdy, kto go posiada, może wejść do Waszej bazy przez wszystkie jej drzwi. Zamek możecie również odblokować dla wszystkich oraz podnieść, by go zdemontować.
Jeśli wróg dostanie się do bazy i będzie chciał dostać się do zamkniętej skrzyni, nie będzie miał takiej możliwości. Będzie jednak w stanie ją zniszczyć, lecz ryzykuje utratę części zawartości.
Możecie korzystać (po odblokowaniu schematu) także z zamków cyfrowych. By ich użyć, należy nadać im kod (analogicznie, poprzez przytrzymanie klawisza akcji). Właściciel nie musi wpisywać kodu. Każdy, kto wpisze niepoprawny kod, zostanie porażony prądem.
Komfort
Budując obiekty dekoracyjne, jak meble czy dywany, podniesiecie swój komfort - zależy on od "poziomu komfortu danego obiektu" oraz odległości od niego. Wysoki komfort poprawia poziom pasywnej regeneracji zdrowia i spowalnia opadanie potrzeb.