Prince of Persia The Lost Crown: Wszyscy bossowie Prince of Persia The Lost Crown poradnik, porady
W najnowszej odsłonie Prince of Persia przyjdzie Wam zawalczyć z szerokiem wachlarzem potężnych bossów. Na tej stronie poradnika znajdziecie listę wszystkich obecnych w grze „szefów”.
Ostatnia aktualizacja: 31 stycznia 2024
Poza pospolitymi przeciwnikami wędrującymi po korytarzach przeklętej Cytadeli, w Zaginionej Koronie co jakiś czas przyjdzie Wam skrzyżować miecze z dużo silniejszymi przeciwnikami. Widowiskowe pojedynki przetestują Wasze umiejętności, a niektórzy bossowie z pewnością okażą się wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonych w gatunku graczy. Poniższa lista stanowi zbiór podstawowych informacji na temat każdego bossa w grze. Przywołana wiedza może okazać się pomocna, podczas Waszych prób obalenia adwersarzy.
- Generał Uwiszka
- Fechmistrz
- Nieumarły więzień
- Erlyk
- Jahandar
- Inny Sargon
- Kiana, Królowa Lasu
- Azhdaha, Wróg Ludzi i Bogów
- Orod, Władca burz
- Menolias, Strzała Przeznaczenia
- Vahram, Biały Lew
- Dariusz, Król Królów
- Vahram, Czasoprzestrzeń
Poniższy materiał (szczególnie późniejsze elementy listy) zawiera fabularne spojlery.
Generał Uwiszka
Pojedynek wieńczący samouczek The Lost Crown. Walka z tym przeciwnikiem nie powinna stanowić dużego wyzwania. Zwróćcie szczególną uwagę na ataki poprzedzone żółtym lub czerwonym błyskiem. Te pierwsze mogę zostać sparowane. Drugich zaś musicie unikać za wszelką cenę. Często wykorzystujcie Wślizg, który pomoże Wam uniknąć zamaszystych ataków konnego adwersarza.
Fechmistrz
Podczas walki z tym przeciwnikiem uważajcie na zamaszyste ataki większego wroga. Wyprowadzajcie szybką kombinację ciosów po każdym większym ataku Fechmistrza. Czerwony atak adwersarza można łatwo ominąć przy pomocy wślizgu za jego plecy. Skuteczny unik daje także okazję do szybkiego kontrataku. Wykorzystajcie zdobytą chwilę wcześniej Falę Atry, gdy wróg znajdzie się w dogodnej pozycji.
Nieumarły więzień
Spory przeciwnik, którego spotkacie w Dolnym mieście. Walczy przy pomocy kamiennego filara, którym z łatwością może trafić Sargona z dużej odległości. Podczas czerwonego ataku zacznie na Was szarżować. By uniknąć trafienia, spróbujcie prześlizgnąć się za jego plecy. Jego możliwy do sparowania, żółty atak jest dość powolny, więc łatwo powinniście wyczuć moment do wciśnięcia przycisku bloku. Pod koniec walki więzień będzie próbował zmiażdżyć Was trzymanym filarem. W takim przypadku poleca się wykonywanie pojedynczego cięcia i natychmiastowy wślizg za plecy bossa, by uniknąć bolesnego trafienia.
Erlyk
Magiczny dzik z Lasu Hyrkańskiego. Zwierz często będzie próbował szarżować, więc z miarę możliwości próbujcie go przeskoczyć lub wykonać wykalkulowany wślizg. Niekiedy jednak, dzik w czasie szarży będzie zawracać i kończyć bieg nieblokowalnym atakiem kłami. Jego czerwony atak polega na wystrzeleniu kulek trucizny, który na krótką chwilę osiądą na gruncie. Zachowajcie w tym czasie odległość.
Boss ten przy pierwszym podejściu może sprawić kłopoty Sargonowi z wczesnego etapu gry. Skupcie się jednak na obserwowaniu zachowania bossa - przed atakiem często wykonywać będzie widoczny zamach, który dostrzeżony w porę pomoże Wam uniknąć ciosu. Uważajcie szczególnie na atak tylną nogą, którą Erlyk poprzedzi spojrzeniem w tył.
Jahandar
Pierwszy, naprawdę poważny przeciwnik w grze. Mantikora wykorzystywać będzie atak ogonem, który po uderzeniu w ziemię stworzy tymczasowe bajoro trującej substancji. Widząc nadchodzący atak, prześlizgnijcie się na drugą stronę bestii. Ogon wykorzystywany będzie także do wykonywania zamaszystego ataku na dużym obszarze. Koniecznie odejdźcie na bezpieczną odległość.
Co jakiś czas Jahandar wzbije się w powietrze, by sekundy później spaść z nieba. Jego pojawienie się poprzedzi cień, z obszaru którego musicie się wydostać (uważajcie również na spadające z nieba odłamki zaraz po lądowaniu). W drugiej fazie walki, mantikora przyzwie na pomoc fioletową kulę, która porazi Sargona gdy ten zbyt długo będzie stał w jednym miejscu. Możecie spróbować zestrzelić ją z łuku, lecz naszym zdaniem można ją zignorować, gdyż ta porusza się dość wolno, a trafienia można łatwo uniknąć pozostając dostatecznie mobilnym.
Podczas starcia dużo się ruszajcie, korzystajcie ze wślizgów, oczekujcie dogodnej okazji do ataku (zwłaszcza po silniejszym ataku wroga) i sprawnie parujcie dość prosty do odbicia, żółty atak mitycznego stwora.
Inny Sargon
Walka z klonem. Mroczna wersja protagonisty ma dostęp do podobnego zestawu ruchów co kierowany przez Was bohater (plus nowa Fala Atry, którą otrzymacie po wygranej). Starajcie się parować jego ciosy, a także wykorzystajcie niewielkie rozmiary przeciwnika, by wzbić go w powietrze i wykonać staranne combo w locie.
Kiana, Królowa Lasu
Trudna walka pełna różnorodnych animacji i ataków, które najlepiej będzie przeanalizować po kolei:
- Atak, w którym para adwersarzy wyskakuje "z tła" poprzedzona będzie błyskiem oczu. Szybko odbijcie w bok, a następnie zadajcie kilka ciosów mieczem, zanim wrogowie zdążą odskoczyć.
- Atak "spod ziemi" poprzedzony zostanie wirem wiatru i błyskiem oczu. Odbijcie w bok i przygotujcie łuk, którym zestrzelicie trujące bulwy, które pojawią się na arenie kilka sekund później.
- Rzut włócznią spróbujcie ominąć skokiem do tyłu lub wślizgiem w stronę rzucającej. Wolno sunącego wilka dość łatwo jest ominąć, a przeskakując nisko nad jego ciałem możecie zadać mu kilka dodatkowych ciosów od góry.
- Gdy Kiana rzuci wirującą włócznią, użyjcie wślizgu gdy broń znajdzie się tuż przed wami. Wyprowadźcie kilka ciosów, ale nie zostawajcie zbyt długo, gdyż powracająca jak bumerang włócznia zada Wam obrażenia.
- Podczas monochromatycznych sekcji poprzedzonych wyciem wilka skupcie się na unikaniu nadciągających ciosów. Zwróćcie uwagę, na jakiej wysokości znajduje się atakująca królowa i w odpowiednim momencie użyjcie skoku lub wślizgu.
- Gdy jeźdźczyni zacznie nacierać na Was wymachując lśniącą na czerwono włócznią, spróbujcie wykorzystać ducha by w odpowiednim momencie uniknąć jej ciosu.
- Po sparowaniu żółtego ataku i animacji kontrataku, natychmiast skierujcie się w róg areny, w którym skonfundowana na kilka sekund para będzie łatwym celem.
Kluczem do wygranej z Królową Lasu jest dobre wyuczenie się animacji jej ataków. Z czasem zaczniecie dostrzegać pewne zależności i schematy, a zdobyta wiedza pomoże Wam odnieść sukces.
Azhdaha, Wróg Ludzi i Bogów
Kolejne wymagające starcie testujące umiejętności gracza. Oto rzeczy, na które powinniście zwrócić uwagę:
- Wąż rozpocznie walkę od próby ukąszenia Sargona. Jeżeli uda Wam się uniknąć ataku, szybko przejdźcie do kontrataku. W późniejszych fazach walki, Azhdaha po pierwszej próbie ukąszenia natychmiast spróbuje ugryźć Was ponownie.
- Jeden z czerwonych ataków polegać będzie na szybkim machnięciu ogonem. Przeskoczcie nad cielskiem bestii, ale uważajcie, bo nierzadko boss spróbuje również Was ukąsić.
- Jedyny sposób na uniknięcie trafienia laserem, to szybkie odejście na sam koniec areny i wykalkulowany skok nad promieniem. W trudniejszej wersji tego ataku, gdy laser zostawiać będzie za sobą ostre kryształy, Waszym zadaniem będzie użyć ducha w okolicach środka mapy, ucieczka na skraj areny, a następnie przeteleportowanie się do pozostawionego wcześniej obrazu.
- Czerwony atak z wybuchającymi kulami da Wam okazję do kontrataku. Stańcie pod jedną ze spadających kul, a następnie użyjcie Dimension Claw by złapać spadający pocisk. Następnie ciśnijcie kulą w pysk bestii.
- Lecące z nieba strzałki są dość proste do wymanewrowania przy pomocy serii wślizgów.
- Atak grzechotką spod ziemi łączy się z wystrzeleniem serii pocisków z ogona. Te powinny być dość proste do ominięcia lub zablokowania.
- Żółty atak składa się z dwóch faz - ataku ogonem i głową. Koniecznie przeskoczcie nad ogonem, gdyż MOŻLIWA DO SKONTROWANIA JEST TYLKO GŁOWA BESTII!
Walka z Azhdahą ponownie polega zatem na wyuczeniu się zachowań i animacji bossa. Te są jednak o wiele wolniejsze niż ataki Kiany, zatem samo starcie powinno być odrobine łatwiejsze.
Orod, Władca burz
Członek Nieśmiertelnych i dawny kamrat Sargona charakteryzuje się dużą ilością nieblokowalnych, czerwonych ataków. W czasie walki pamiętajcie o tych kluczowych informacjach:
- Atakujcie po tym, jak Orod wykona szarżę. Nie zostawajcie przy nim jednak zbyt długo, bo szybko regenerujący się boss zaatakuje Was z bliska.
- Przed rzutem bronią musicie po prostu uciekać. Ataku tego nie da się zablokować.
- Uważajcie na zamaszyste ataki kotwicami, gdyż te rozciągają się wokół całej sylwetki Bossa.
- Ataku AOE poprzedzonego dłuższą animacją unikniecie skacząc wysoko w górę, stawiając ducha i natychmiastowo teleportując się do niego. Dzięki temu pozostaniecie w powietrzu na tyle długo, by uniknąć dewastujących skutków ataku.
- Duch przyda się także do unikania wirujących tornad.
- Za wszelką cenę unikajcie ataku wirującymi kotwicami - trwa on dłuższą chwilę i zadaje pokaźne obrażenia Sargonowi.
Podczas starcia najważniejszym atrybutem będzie dobre wyczucie czasu. Sprawnie manewrujcie wokół bossa i bądźcie cierpliwi. Zbyt zuchwała seria ataków może zakończyć się brutalną kontrą ze strony Władcy burz.
Menolias, Strzała Przeznaczenia
Były towarzysz Sargona, łucznik i mistrz walki wręcz Menolias to kolejny trudny przeciwnik, z którym przyjdzie Wam się zmierzyć. Oto kilka rad, które pozwolą Wam uporać się z nim uporać:
- Łucznik jest diabelnie szybki i reaguje na ruchy gracza odskakując, by chwilę później zaatakować z dystansu. Jego podstawową bronią jest łuk, z którego wystrzeliwuje czerwone, naprowadzane strzały. Unikajcie ich dashem gdy zbliżą się do Was na małą odległość. W ten sposób pocisk nie zdąży poprawić trajektorii. Starajcie się także unikać strzał pędząc w kierunku bossa, by dopaść wrażliwego przeciwnika i wyprowadzić kontratak.
- Co jakiś czas, Menolias rozsiewać będzie po mapie utrudniające sprawną nawigację, złote gwiazdki. Pozbędziecie się ich celnym strzałem z łuku.
- Pomimo porażającej mobilności, wrogi członek Nieśmiertelnych jest też bardzo lekki. Przy stosownej okazji spróbujcie wybić go w powietrze i zadać mu kilka dotkliwych ciosów mieczem. Gra nie pozwoli Wam "żonglować" bossem w nieskończoność, ale kilka skutecznych kombinacji w powietrzu z pewnością pomoże Wam w walce.
- W sekwencji ze spadającymi z nieba strzałami musicie zwyczajnie wyczuć odpowiednią porę na uniki i przeczekać atak.
- Grad żółtych strzał możecie odbić. Pośle to jeden z pocisków w stronę bossa.
- W drugiej fazie walki Menolias skupi się na atakach wręcz. Za wszelką cenę unikajcie szybkiego ataku, który nastąpi po rzuceniu czakrama. Możecie spróbować go odbić, ale uwaga - okienko do skutecznego sparowania jest małe i trudne do wyczucia.
- Nie podchodźcie do bossa, gdy pojawi się wokół niego pomarańczowa aura. Błąd ten spotka się z bolesnymi konsekwencjami.
Menolias zmusi Was do błyskawicznych reakcji i powściągliwego wyprowadzania celnych kontrataków. Stosując się jednak do powyższych wskazówek, z czasem na pewno sprostacie wyzwaniu rzuconemu przez dawnego kompana Sargona.
Vahram, Biały Lew
Po cofnięciu się w czasie, ponownie staniecie naprzeciw dawnego mentora - Vahrama. Wasz drugi pojedynek z przywódcą Nieśmiertelnych odbędzie się jednak na dużo równiejszych zasadach, niż jednostronne starcie z wczesnego etapu gry. Oto zestaw wskazówek związanych z tym starciem:
- Pierwszą fazę walki odbędziecie u boku młodszej wersji Sargona. Choć mniej doświadczona, pomoże Wam ona odwrócić uwagę przeciwnika. Wyczekujcie sytuacji, w której Vahram zajęty będzie sterowanym przez komputer Sargonem i wtedy zaatakujcie.
- Vahram przy okazji różnych ataków przywoływać będzie zadające obrażenia, białe sfery. Unikajcie ich gdy tylko będziecie w stanie. Zadają one dotkliwe obrażenia i narażają Was na kolejne ataki.
- Podobnie groźna jest czerwona sfera spowolnionego czasu wokół bossa. Jeżeli nie uda Wam się jej opuścić, Vahram Was dopadnie.
- Nieudaną próbę pochwycenia Sargona w czerwoną sferę Vahram lubi komplementować swoim sygnaturowym atakiem w postaci czerwonego cięcia z góry oraz obszarowym, obrotowym atakiem. W późniejszych fazach walki liczba wertykalnych cięć może się zmieniać więc miejcie się na baczności. Cierpliwie wyskakujcie spoza zasięgu i cierpliwie oczekujcie na zakończenie animacji po której nastąpi okazja do kontrataku.
- W kolejnych fazach, Vahram zacznie wysyłać ze swojego miecza czerwone fale energii. Te są dość proste do ominięcia.
- W sekcji, w której na ekran gry "rozcięty" zostanie licznymi liniami, koniecznie będziecie musieli znaleźć wolną przestrzeń pomiędzy nacięciami. W przeciwnym wypadku otrzymacie bardzo dotkliwe obrażenia.
- Irytującą właściwością tego bossa jest jego umiejętność cofania czasu i otrzymanych obrażeń. Niestety na tę przypadłość nie jesteście w stanie nic poradzić, więc przygotujcie się na to, że co jakiś czas Vahram przywróci sobie nieco zdrowia. Dowódca lubi także atakować z wyskoku zaraz po cofnięciu czasu, więc bądźcie przygotowani do szybkiego uniku.
Walka z Vahramem stanowi test umiejętności w skutecznym pozycjonowaniu się na arenie. Nie zniechęcajcie się po nieudanych próbach, gdyż z czasem na pewno wyłapiecie subtelne zasady rządzące tą konkretną walką.
Dariusz, Król Królów
Walka z powstałym z grobu władcą przypomina nieco wcześniejsze starcie z Orodem. Potężny przeciwnik dysponuje atakami o olbrzymim polu rażenia. Pokonanie go jest jednak możliwe o ile pamiętać będziecie o kilku istotnych kwestiach:
- W pierwszej fazie walki, Król korzystać będzie z żywiołu lodu, a jego ruchy będą ociężałe i powolne. Zamaszyste sieknięcia mieczem na ziemi możecie odbijać.
- Dużo bardziej niebezpieczne są obszarowe ataki lodem. Pierwszy z nich poprzedzony będzie atakiem z powietrza. Drugi zaś pokryje lodem całą dolną część mapy. Wejście w kontakt z lodem zamrozi Was na jakiś czas i wystawi na gniew rozszalałego bossa. By skutecznie uniknąć tego przykrego losu, często wykorzystujcie zawieszone u góry mapy uchwyty, do których możecie się przyciągnąć. Ich sprawne wykorzystanie pozwoli Wam szybko przemieszczać się po arenie.
- W drugiej fazie miecz Dariusza zajmie się ogniem, a sam Król znacząco przyspieszy. Jego sygnaturowy ruch podpali podłogę, zaś w Waszym kierunku wyprowadzone zostaną nakierowywane ataki. Unikajcie ich pola rażenia za wszelką cenę.
- Serię ataków zakończą skok na środek areny oraz płomienne okręgi. Jeżeli uda Wam się uniknąć ataku ogniem, szybko doskoczcie do bossa. Okres trwania animacji ataku płonącymi okręgami stanowi idealne okienko na kontratak.
- Podczas ataku okręgiem z piorunów ważne będzie pozycjonowanie się z daleka od obszaru działania efektu.
- Atak białymi płomieniami ponownie wymusi na Was unikanie naprowadzanych ciosów. Ostatni z nich (zabarwiony na żółto) możecie odbić, co aktywuje spektakularną animację kontrataku Sargona i zada Dariuszowi spore obrażenia.
Główną trudnością w przypadku tej walki będzie odpowiednie wyczucie zasięgu działania poszczególnych ataków przeciwnika. Starajcie się wyciągać lekcje z porażek i ostrożnie uczcie się kolejnych zachować potężnego oponenta.
Vahram, Czasoprzestrzeń
Finałowe starcie z przepełnionym boską mocą Vahramem. Walka ma aż 4 fazy i przetestuje Wasze umiejętności w posługiwaniu się różnorodnymi umiejętnościami. Oto kilka porad:
- Kolisty atak żółtymi kulami może zostać odbity lub przechwycony Szponem Wymiarów. Wykorzystajcie tę właściwość lub zwyczajnie omijajcie nadlatujące pociski.
- Atak z dwiema płonącymi sferami wymaga dobrego wyczucia czasu. Dobrym pomysłem może być pozostawienie widma na dole areny, przyciągnięcie się do Vahrama, zaatakowanie go, a następnie cofnięcie się do ducha, gdy płonące "słońca" zbliżą się na niebezpieczną odległość.
- Atak szerokim promieniem zmusi Was do utrzymania się w powietrz jak najdłużej. Maksymalnie opóźniajcie wyskok i w razie problemów wspomóżcie się teleportacją do widma.
- Vahram zamknięty w krysztale może być łatwo atakowany, ale musicie pamiętać o zwolna zamykającym się okręgu ognia. Poza jego obwód wyjdziecie teleportując się do rzuconego czakramu. W tym etapie się nie śpieszcie i nie przesiadujcie w polu rażenia fali ognia zbyt długo.
- Pomiędzy fazami, gra zmusi Was do zniszczenia kuli nad klęczącym Vahramem. Możecie wykorzystać ten moment, by wypić miksturę leczenia.
- Dynamiczny atak od boku możecie odbić lub przeskoczyć. Seria cięć zostanie zakończona atakiem z wyskoku. Przebiegnijcie pod adwersarzem i zaatakujcie, gdy wyląduje.
- By uniknąć ataku ze spadającymi z nieba cieniami konieczne będzie wykorzystanie umiejętności teleportowania się do cienia.
- Atak z porozcinanym ekranem przypominać będzie nieco poprzednie spotkanie z Vahramem. Tym razem zakończony zostanie jednak możliwym do odbicia, żółtym atakiem, po którym Sargon zada przeciwnikowi poważne obrażenia.
- Trzecia faza wprowadzi klona Vahrama, który dodatkowo wzmocni i utrudni posiadany już przez bossa arsenał ruchów.
- Ostatnia faza ma w zasadzie charakter fabularny. Przepełniony nową mocą protagonista zacznie poruszać się zdecydowanie szybciej, a ataki Vahrama zaczną zadawać mu znacznie mniejsze obrażenia. Spokojnie dokończcie tę sekwencję.
Choć trudna, to walka z finałowym bossem gry stanowi interesujący miks wielu różnorodnych mechanik. Jej ostateczne zaliczenia zapewnia również masę satysfakcji.