Pathway: Walka, porady Pathway poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 18 czerwca 2020
Walka w Pathway opiera się na systemie turowym. Po rozstawieniu jednostek na mapie jedna ze stron rozpoczyna przemieszczanie swoich jednostek na arenie (gracz zawsze zaczyna pierwszy). Tura kończy się dopiero, gdy wszystkie jednostki po jednej ze stron zakończą swoje działania. Każda jednostka może wykonać tylko dwie akcje, lecz tylko po jednej z danego typu: ruch, atak, umiejętności / przedmioty pomocnicze, w dowolnej kolejności.
- Interfejs walki
- Rozmieszczanie jednostek
- Akcje specjalne i punkty odwagi
- Osłony
- Szansa na trafienie
- Leczenie
- Wybuchowe beczki
Interfejs walki
Interfejs walki jest całkiem prosty w Pathways:
- (1) Ikony pozwalające na przełączanie się między postaciami; między jednostkami możesz przełączać się także klikając na nie.
- (2) Informacje o bohaterze: od góry - poziom zdrowia, pancerza i punktów odwagi,
- (3) Aktualnie dzierżona broń wraz z ilością amunicji, przedmiot dodatkowy oraz aktualnie używany pancerz.
- (4) Przełączanie między funkcjami a podglądem informacji o jednostkach wroga.
- (5) Przyciski funkcji ataku i umiejętności: zmieniają się w zależności od postaci, dzierżonej broni i noszonego pancerza.
- (6) Przycisk zakończenia tury - naciskaj dopiero, gdy wykonasz ruch wszystkimi jednostkami.
Rozmieszczanie jednostek
Na początku starcia możesz rozmieścić swoje jednostki na mapie w nieznacznym obszarze, nim walka się rozpocznie. Wielkość pola, na którym możesz rozmieścić bohaterów zależy głównie od areny oraz tego, kto zainicjował atak: jeśli ty, obszar będzie większy; jeśli wróg - mniejszy. Ma tu znaczenie również element zaskoczenia, który potęguje zjawisko. Gracz zawsze rozpoczyna turę, dlatego nie musisz od razu chować się za osłonami - będziesz mógł się przemieścić.
Akcje specjalne i punkty odwagi
Akcje specjalne opierając się o parametr Odwagi (Bravery) - pomarańczowy pasek przy ikonie postaci. Każda specjalna akcja zużywa określoną ilość punktów, przy czym mogą one zostać łatwo odnowione dzięki wykonywaniu skutecznych działań, jak trafienie w cel lub wykonanie uniku. Ilość maksymalna punktów odwagi zależy od parametru siły woli (Willpower [WIL]) bohatera, która jest jedną z pozycji na liście Statystyk postaci. Punkty odwagi odnawiasz:
- skuteczny atak: +1
- atak krytyczny: +2
- uniknięcie wrogiego ataku (Evade): +1
- leczenie siebie lub sojusznika: +1
- naprawa zbroi swojej lub sojusznika: +1
Osłony
Osłony zapewniają pełną (ściany) lub częściową (obiekty, mury itp.) ochronę przed ostrzałem i odłamkami granatów. Ponadto osłony dzielą się na słabsze i mocniejsze: słabsze zmniejszają szansę na trafienie o 20%, mocniejsze - o 40%. To, za jaką osłoną się znajdujesz wskaże ci niebieski znacznik tarczy przy postaci za osłoną: jeśli jest niezapełniony oznacza to, że osłona jest tylko częściowa (jak na obrazku powyżej - ikona cegieł wskazuje mur, przez który nie można strzelać ani widzieć jednostek: jednostka na ilustracji jest chroniona przez wzrokiem wroga i ostrzałem z lewej i prawej strony oraz ma dużą szansę na unik od południa. Od północy wróg ma czystą linię strzału - 100% celności).
Ważne: osłona zapewnia jedynie osłonę przed strzałami tylko, gdy jesteś bezpośrednio przy niej i tylko, gdy przylegasz do niej od boku, nie skosem (na krawędzi). Wróg, który strzela do ciebie po ukosie, gdy stoisz za poziomą osłoną, może cię trafić ze zmniejszoną karą do szansy na trafienie. Osłony są bardzo istotnym elementem taktyki w czasie walk.
Szansa na trafienie
Domyślnie szansa na trafienie we wroga, na otwartej przestrzeni wynosi 100%. Szansa na trafienie we wroga za osłoną zależna jest od parametru zręczności (Dexterity [DEX]), typu broni i modelu (przy charakterystyce broni widnieje parametr Celność [Accuracy]) lub dodatkowych akcji specjalnych, które posiadają niektórzy bohaterowie specjalizujący się we władaniu bronią. Współczynnik ten maleje, gdy przeciwnik znajduje się za osłoną. Szansa na trafienie dotyczy także wrogich jednostek. Ataki wręcz mają zawsze 100% skuteczności ataku.
Leczenie
Jednostki mogą leczyć się podczas walk, korzystając z apteczek (medkits). Jeśli bohater straci wszystkie punkty zdrowia, będzie nieprzytomny. Jeśli nie pomożesz powalonemu sojusznikowi (znaczek KO i liczba nad głową, która pokazuje ile masz czasu na pomoc sojusznikowi - zależna od parametru Endurance [END]) prowadzi do konieczności jego hospitalizacji (postać jest niedostępna podczas dalszej i kolejnej ekspedycji). Apteczki mogą przywrócić świadomość nieprzytomnej jednostce. Możesz również regenerować pancerz bohaterów używając zestawów naprawczych (repairkit).
Ponadto, jeśli nie chcesz wykorzystywać apteczek, możesz zregenerować zdrowie i naprawić przedmioty podczas odpoczynku w określonych punktach na mapie, oznaczonych ikoną Namiotu (nieodpłatnie, dowolną ilość razy).
Apteczek możesz również użyć w menu ekwipunku poza walką, w tym także, gdy otwarte jest okno wydarzenia i wiesz, że za chwilę czeka cię walka.
Wybuchowe beczki
Znane z wielu gier, czerwone beczki z paliwem wybuchną, gdy do nich strzelisz. Ranią one wrogów w promieniu jednej kratki wokoło, także tych za osłoną - i jest to w zasadzie jedyne zastosowanie beczek. Opcjonalnie przy większej ilości szczęścia, gdy więcej niż jeden przeciwnik stanie przy beczce, warto będzie ją wysadzić zamiast strzelać do każdego z przeciwników z osobna. Szansa na trafienie w beczkę jest taka sama, jak w innego przeciwnika - jeśli beczka znajduje się za murkiem, szansa na trafienie maleje.