Norland: Religia Norland poradnik, porady
Kościół Kochającego Rodu to jedna z najpotężniejszych organizacji w uniwersum Norland. Na tej stronie poradnika zdradzimy Wam wszystko na temat religii oraz wiążących się z nią mechanik.
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2024
Religia pełni istotną rolę w świecie przedstawionym Norland. Dominujący kościół Kochającego Rodu spenetrował większość dziedzin życia, które wpływają nie tylko na zwykłych obywateli, ale również lordów. Wpływ ten manifestuje się w formie licznych mechanik ściśle związanych z instytucją kościoła, na które będziecie musieli zwracać uwagę w czasie gry. Na stronie tej znajdziecie podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących religii i jej miejsca w świecie Norland.
Czym jest Kochający Ród?
W uniwersum Norland, Kochający Ród to dominująca instytucja religijna sprawująca patronat nad całym kontynentem. Na znaczeniu zyskała po Wojnie świętego Płomienia - odległym o stulecia konflikcie religijnym, podczas którego doszło do obalenia dawnego Szkarłatnego Imperium.
Główna siedziba kościoła znajduje się w twierdzy Kamień Wiary (widoczny na mapie świata, niedanego północnych wybrzeży kontynentu). Władzę w organizacji sprawują dwie postacie.
Pierwszą z nich jest Matrona, czyli duchowa przywódczyni kościoła. W zależności od jej relacji z Waszym władcom zmianie ulec mogą takie rzeczy jak:
- Dostępność towarów u Świętej Karawany odwiedzającej Wasze miasto;
- Ostrzeżenia przed nadchodzącymi katastrofami;
- Błogosławieństwo nałożone na królestwo.
Jeżeli zależy Wam na utrzymywaniu dobrych relacji z Duchową Matką, jej przychylność możecie zdobyć poprzez:
- Utrzymywanie przyjaznych stosunków z biskupem;
- Zwiększanie liczby fanatyków wśród obywateli;
- Eliminowanie leśnych bandytów;
- Wystrzeganie się zbrodni na innych lordach.
Chcąc podejrzeć Wasze aktualne stosunki z głową kościoła, kliknijcie w ikonę krzyża w lewym górnym rogu ekranu. Znajdziecie tutaj dokładne informacje na temat tego, co Matronie podoba się w Waszym królestwie, a co wywołuje jej niezadowolenie.
Drugą postacią na czele Kochającego Rodu jest Surowy Ojciec. Stoi on na czele Inkwizycji - zbrojnego ramienia kościoła. W normalnych warunkach nie będziecie mieli z nimi zbyt wiele do czynienia, ale ich niepożądaną uwagę możecie na siebie sprowadzić gdy mocno osłabicie swoje stosunki z kościołem. Może tak się stać gdy np. zaatakujecie Świętą Karawanę lub zaangażujecie się w liczne zbrodnie na dworach innych lordów. Zaalarmowana Inkwizycja pojawi się w takim wypadku w Waszym królestwie, niszcząc wszystko na swojej drodze. Jeżeli planujecie zatem wejść na drogę wojenną z kościołem, bądźcie bardzo dobrze przygotowani do wyczerpującej wojny.
Angażowanie się w dworskie zbrodnie ma również dodatkową konsekwencję. Zdejmuje z Was Ochronę Kochającego Rodu, czyli zapis stanowiący o nieagresji pomiędzy szlacheckimi rodami. Brak ochrony z strony kościoła sprawi, że Wasi sąsiedzi będą mogli swobodnie zaatakować Was, bez obaw o reprymendę ze strony Matrony.
Kim jest Biskup?
Biskup to przedstawiciel struktur Kochającego Rodu na Waszym terenie. Do Waszej osady zawita, gry tylko przekroczy ona 40 mieszkańców.
Po przybyciu, ikona biskupa pojawia się na prawo od ikon Waszych lordów, a on sam stanie się stałym gościem Waszego królestwa. By nie pozostał bez dachu nad głową, zbudujcie dodatkowy Dom lorda, do którego się wprowadzi.
Biskup jest przedstawicielem kościoła w Waszym regionie i od jego zadowolenia zależy to, jak postrzegać będzie Was najwyżsi hierarchowie Kochającego Rodu. Dbajcie zatem o potrzeby Waszego gościa i starajcie się utrzymywać z nim przyjacielskie relacje. Jego aktualne myśli oraz nastrój podejrzycie w okienku postaci, po kliknięciu w portret biskupa. W indywidualne relacje z duchownym zaangażujcie się natomiast klikając na przycisk z plusem, wybierając "Społeczne" a następnie "Spędź wspólnie czas".
Choć nie możecie wydawać bezpośrednich poleceń biskupowi, to możecie wykorzystać jego obecność jako okazję do nauki. Podejrzyjcie statystyki duchownego i zobaczcie, czy nie jest on w stanie nauczyć czegoś nowego któregoś z Waszych lordów. Więcej na temat edukacji znajdziecie na stronie Wszystkie umiejętności.
Kim są fanatycy?
Fanatycy, to najbardziej oddani wyznawcy kościoła Kochającego Rodu. Ich oddanie Świętej Zofii symbolizowane jest przez złocisty krzyż noszony na piersi. Co bardzo istotne, religijny fanatyzm nie jest związany z żadną konkretną grupą społeczną i może dotknąć każdego - od chłopa, przez wojownika czy jeńca, aż po lorda. Gdy postać staje się fanatykiem, w jej głowie pojawia się długotrwała, pozytywna myśl wynikła z religijnego uniesienia.
Fanatycy to dość niebezpieczna grupa poddanych, gdyż ich działania w dużym stopniu determinowane są przez Wasze relacje z kościołem. Oto kilka przykładów:
- Fanatycy będą odczuwać niezadowolenie, jeżeli z samego rana nie będą mogli uczestniczyć w nabożeństwie w lokalnej świątyni. Z tego też powodu musicie zadbać o to, by w Waszej mieścinie było dostatecznie dużo miejsc kultu, które pomieszczą wszystkich wiernych.
- Fanatyczni chłopi chętnie dołączą do Waszej armii, jeżeli Wasz lord otrzyma błogosławieństwo od Kochającego Rodu. Ten specyficzny bonus możecie otrzymać od biskupa, jeżeli Wasze relacje z Matroną są na dobrym poziomie (przynajmniej +25) i uiścicie opłatę 300 sztuk złota. Stosowną opcję znajdziecie w Menu "Działanie" króla, w zakładce "Biskup".
Bardzo niebezpieczną sytuacją, w którą zaangażowani są fanatycy jest bunt religijny. Szansa na jego wystąpienie pojawia się w sytuacji, kiedy średni nastrój chłopów utrzyma się przez jakiś czas na poziomie poniżej 25. Przed rozpoczęciem zamieszek zażądają jednak głowy lorda, którego uznają za winnego nieszczęściom. Jeżeli odmówicie, zjednoczone oddziały fanatyków ze wszystkich grup społecznych zaczną palić budynki w mieście i mordować nie fanatycznych obywateli. Spróbują także dobrać się do lorda, którego obwołali winnym.
Religijne zamieszki może dodatkowo podsycić lokalny biskup, jeżeli tylko wśród Waszych lordów znajdzie się ktoś, kogo uzna za swojego wroga (ma z nim kiepską relację).
Choć posiadanie fanatyków wśród swoich obywateli ma pewne zalety (lepszy nastrój, potencjalni rekruci do wojska, pozytywna reakcja kościoła), tak należy uważać, by Ci nie stali się nagle zbyt liczni. Istnieje jednak kilka mechanizmów, które pozwolą Wam kontrolować religijny fanatyzm w królestwie.
- Fanatycy mają tendencję do pojawiania się, gdy poziom zadowolenia chłopów jest dość niski. Jeżeli jednak uda Wam się utrzymać wysoki poziom życia, w miejsce fanatyków zaczną pojawiać się lojaliści. Są to osoby oddane w całości królowi, których lojalność zawsze pozostaje na maksymalnym poziomie. Chętnie także zaciągają się do armii, a w czasie pracy są o 30% bardziej wydajni. Co jednak najważniejsze, lojaliści nie mogą stać się fanatykami religijnymi.
- Innym sposobem na zmniejszenie ilości religijnych fanatyków jest wygłoszenie tzw. Kazania zwątpienia przez jednego z lordów w czasie porannej mszy. W jego trakcie, lord zaszczepia wśród wiernych idee odwodzące od kościoła, co ma przyczynić się do zmniejszenia liczby fanatyków i zwiększenia liczny agnostyków. Ci drudzy funkcjonują zresztą jako polarne przeciwieństwo fanatyków: otrzymują trwałą, negatywną myśl, ale wszystkie myśli i akcje związane z religią mają na nich dużo mniejszy wpływ. Większe szanse na pojawienie się agnostyków występują w królestwach o wysokiej jakości życia, gdzie ogólny nastrój ludności jest dość wysoki.
Jeżeli zależy Wam na zwiększeniu liczby fanatycznych mieszkańców możecie wygłosić również kazanie wiary. Ma ono odwrotny efekt: zwiększy liczbę fanatyków, a zmniejszy populację agnostyków. Niezależnie jednak na jakie kazanie się zdecydujecie, to jego skuteczność zależna będzie od poziomu Perswazji wygłaszającego.