Norland: Jak dbać o potrzeby chłopów? Norland poradnik, porady
Ubrane na zielono postacie to przedstawiciele chłopstwa w Norland. To oni stanowią większość Waszego królestwa, dlatego ważne jest, by dbać o dobre relacje z nimi. Na stronie tej przedstawimy Wam podstawowe informacje związane z chłopami, a także pomożemy Wam kontrolować ich nastroje.
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2024
Chłopi stanowią najliczniejszą i w wielu kwestiach najważniejszą część społeczeństwa w Norland. Te odziane w zielone stroje postacie stanowią główną siłę napędową rolnictwa, produkcji oraz nierzadko, także armii. Utrzymywanie dobrych relacji z chłopami i spełnianie ich potrzeb jest zatem kluczowe dla tworzenia sprawnie funkcjonującego państwa. Na stronie tej przedstawimy Wam wszystkie najważniejsze mechaniki związane z tą warstwą społeczną, a także podpowiemy Wam, jak zdobyć sobie zaufanie i lojalność poddanych.
- Czym zajmują się chłopi?
- Czym jest nastrój chłopów i jak na niego wpływać?
- Jak zarządzać finansami chłopów?
Czym zajmują się chłopi?
Chłopi to najliczniejsza klasa w niemal każdym królestwie w Norland. Ubierają się w zielone stroje i na co dzień zajmują się utrzymywaniem podstawowej infrastruktury w królestwie: pracują w polu, produkują żywność i inne towary, a także wznoszą nowe budynki. Nie możecie kontrolować ich bezpośrednio, ale ich działania koordynowane są przez lordów, którym możecie już wydawać polecenia.
Statystyki związane ze społecznością chłopów w Waszym królestwie możecie podejrzeć klikając w ikonę ludzika w lewym górnym rogu ekranu gry. Liczba znajdująca się bezpośrednio pod symbolem wskazuje, ilu chłopów zamieszkuje Wasze miasto, zaś ta w nawiasie podpowiada Wam, ile z tych osób pozostaje bezrobotna.
W okienku podsumowania znajdziecie informacje na temat majętności Waszych chłopów, informacje na temat poszczególnych podgrup (fanatycy, uzależnieni od nektaru, poszczególne grupy kulturowe). Znajdziecie tutaj również uśrednioną wartość nastroju chłopów, nad którą zatrzymamy się nieco dłużej.
Czym jest nastrój chłopów i jak na niego wpływać?
Nastrój chłopów, podobnie jak w przypadku lordów (o których więcej możecie przeczytać na tej stronie poradnika), to uśredniona wartość zadowolenia z życia. Zależy ona od spełnienia czterech podstawowych kryteriów. Są to kolejno:
- Sen - regenerowany podczas nocnego spoczynku. O spełnienie tego warunku chłopi zwykle zatroszczą się sami, a Waszym zadaniem będzie jedynie zorganizowanie im wygodnych miejsc do spania (baraki mieszkalne);
- Jedzenie - niski współczynnik tej potrzeby może w konsekwencji prowadzić nawet do śmierci głodowej. Dzienną wartość zaspokaja zjedzenie przez wieśniaka 1 jednostki żywności (np. brukwi), którą ten zakupi po pracy - o ile będzie dostępna na rynku i będzie go na nią stać.
- Odpoczynek - związane jest z odprężeniem mentalnym i realizowane jest poprzez bezczynność (dość wolno) lub poprzez spożywanie alkoholu (znacznie szybciej). Choć niska wartość Odpoczynku raczej nie doprowadzi do śmierci chłopa, to znacznie obniży jego nastrój. Jeżeli chłop zaspokoi już dzienny głód, to za pozostałe pieniądze spróbuje kupić alkohol w karczmie (o ile jest dostępny).
- Pobożność - potrzeba duchowego spełnienia. Załatwiana jest automatycznie w czasie modlitwy, ale jej dużo skuteczniejsza odmiana może być realizowana tylko przy specjalnie wybudowanych ołtarzach oraz świątyniach (do zbudowania tej drugiej konieczne będzie zgłębienie wiedzy w bibliotece).
Jak widzicie, cztery podstawowe potrzeby zwykle realizowane są przez chłopów we własnym zakresie. Waszym zadaniem będzie jednak zapewnienie im ku temu możliwości. Dbajcie zatem o odpowiednią infrastrukturę budując baraki, wyznaczając wystarczającą ilość pól uprawnych, pędząc alkohol i stawiając świątynie.
Niezaspokojenie podstawowych potrzeb może prowadzić do pojawienia się negatywnych myśli. Myśli pojedynczego chłopa podejrzycie klikając na niego, a następnie wybierając zakładkę "Nastawienie" w okienku postaci. Myśli pozytywne zaznaczone zostały na zielono, zaś te negatywne na czerwono, a obok każdej z nich możecie dodatkowo podejrzeć, jak mocno wpływa ona na ogólny nastrój bohatera.
Zamiast jednak doglądać nastroju każdego obywatela z osobna, powinniście raczej skupić się na tabelce dostępnej w lewym górnym rogu ekranu. Na samym dole znajdziecie tam podsumowanie negatywnych myśli mieszkańców, które pojawiają się najczęściej. Występowanie danej myśli u wielu chłopów zwykle świadczy o jakimś problemie, któremu powinniście jak najszybciej zaradzić.
Często pojawiające się problemy nierzadko dotyczyć mogą dość kluczowych rzeczy, jak brak miejsc do spania lub braku jedzenia. W takich wypadkach koniecznością będzie błyskawiczne uporanie się z problemem poprzez uzupełnienie braków w infrastrukturze. Bardziej rozwinięte miejscowości mogą jednak z czasem paść ofiarą bardziej zniuansowanych problemów. Z naszego doświadczenia wynika, że chłopi dość szybko tracą zainteresowanie brukwiami oraz bimbrem, czyli podstawowymi produktami żywnościowymi w Norland. Rozwiązaniem tego problemu jest szybkie zorganizowanie produkcji bardziej wykwintnych produktów jak mąka, mięso czy piwo. By móc tego dokonać, konieczne będą jednak dodatkowe inwestycje w struktury takie jak plantacja żyta i chmielu, młyn, chlew czy gorzelnia.
Jak zarządzać finansami chłopów?
Kontrolując potrzeby mieszkańców Waszego królestwa z pewnością będziecie musieli dostosować ich płace oraz ceny podstawowych towarów. W tym celu udajcie się do zakładki "Finanse" w dolnej części ekranu gry (trzecia zakładka od lewej).
W okienku będziecie mogli dostosować, ile Wasi chłopi zarabiać będą w czasie pracy, a także ile kosztować będą podstawowe produkty potrzebne do życia. W sekcji po prawej stronie, pod napisem "Płace" możecie dostosować wysokość pensji każdej z grup w Waszym mieście (chłopów, wojowników oraz bezrobotnych).
- Zadbajcie o to, by każdy z chłopów zarabiał dość pieniędzy, by mógł raz dziennie kupić jedną jednostkę pożywienia, a pozostałe pieniądze pozwoliły mu dodatkowo raz na kilka dni kupić jakiś alkohol (który zwiększa pasek odpoczynku).
- Ustalanie pensji wymaga odpowiedniego zbalansowania. Zbyt niska płaca doprowadzi obywateli do frustracji, ale zbyt hojne wypłaty szybko mogą doprowadzić Wasz kraj do bankructwa.
- Gdy Wasz kraj zacznie już dobrze prosperować, możecie zacząć rozważać zwiększenie pensji chłopów, by Ci mogli budować prywatne oszczędności (wpływające pozytywnie na nastrój społeczny), czy nawet zorganizować pomocowe zasiłki dla bezrobotnych.
W zakładce "Finanse" dostosujecie także dzienny przydział jedzenia dla jeńców. Więźniowie jedzą za darmo, ale nie oznacza to, że należy ignorować och potrzeby. Niskie zadowolenie jeńców prowadzić może bowiem do buntu. Więcej na temat jeńców znajdziecie na stronie poradnika Co robić z jeńcami?.
Lewa strona zakładki finanse służy dostosowywaniu cen danych towarów. Wskazówka pod napisem "Liczba" służy określaniu, ile produktów danego typu ma zostać przekazanych na sprzedaż jednego dnia. "Cena za sztukę" określa zaś dokładną wartość pojedynczej jednostki.
- Zadbajcie, by każdy z chłopów (nawet taki pozbawiony wcześniejszych oszczędności), mógł zaspokoić swoje potrzeby.
- Jeżeli wśród chłopów pojawi się negatywna myśl dotycząca monotonnego jedzenia (brukwi i bimbru), postarajcie się dostosować cenę lepszych towarów (piwa i mąki) w taki sposób, by mogli sobie na nie pozwolić.