Spalone | Podstawowe zasady gry | NHL 06 poradnik NHL 06
Ostatnia aktualizacja: 17 października 2019
Two line pass
Zasada tego spalonego jest dość skomplikowana i do dziś wzbudza kontrowersje. Żeby jednak nie rozpisywać tego w formie elaboratu, spróbuję wyjaśnić to w miarę prosto i bez zbędnych szczegółów. W gruncie rzeczy cały ten przepis nie pozwala graczowi ze strefy defensywnej podawać do kolegi, który jest w strefie neutralnej i przekroczył czerwoną linię na środku lodowiska. Posługując się powyższym obrazkiem można opisać to tak:
Zawodnik nr 1 jest w strefie defensywnej. Zawodnik nr 2 wjechał w strefę neutralną i jest blisko przekroczenia linii czerwonej. W tym momencie można jeszcze podawać krążek. Jednak gdy zawodnik nr 2 przekroczy linię środkową (czerwoną) i krążek do niego trafi po przejechaniu linii, wtedy odgwizdywany jest spalony tzw. "Two line pass". Przepis ten nie obowiązuje, gdy zawodnik nr 1 wjedzie w strefę neutralną. Tu można rozgrywać akcję w dowolny sposób.
Offside
Ten rodzaj spalonego jest już o wiele łatwiejszy do wytłumaczenia. Zawodnik z krążkiem jako pierwszy musi wjechać w strefę ofensywną, czyli w stronę bramki przeciwnika. Obrazek doskonale wyjaśnia tą regułę. Zawodnik nr 1 jest w posiadaniu krążka, natomiast zawodnik nr 2 chce wspomóc kolegę w ataku. Musi jednak poczekać, zanim 1 wjedzie za niebieską linię. Wtedy reszta zespołu może wjechać za nim. Należy bacznie przestrzegać tego przepisu, bo obowiązuje on również wtedy, gdy przeciwnik wybije krążek i przejmiemy go w strefie neutralnej. Wtedy ponownie należy przeczekać, aż zespół się wróci do strefy neutralnej/defensywnej. Zresztą w razie zagrożenia "zrobienia" spalonego będziecie widzieli ostrzegawczy sygnał w postaci napisu w prawym górnym rogu - "Offside warning".