Minecraft: Układy redstone'owe - podstawowe Minecraft poradnik, porady
Układy redstone'owe: Przekazywanie sygnału, Repeater, Płyta naciskowa, Płyta wagowa, Komparator, Czujnik światła, Hak - instrukcje, porady.
Ostatnia aktualizacja: 24 czerwca 2020
Na tej stronie naszego poradnika do Minecrafta znajdziesz opis podstawowych układów redstone'owych oraz dokładne instrukcje, jak je stworzyć.
Układy
By zbudować dowolny układ potrzebujesz źródła zasilania oraz odbiornika/odbiorników. Dodatkowo można włączyć także elementy aktywne jak bramki logiczne czy komparator.
Przykładowy układ może wyglądać tak jak na zdjęciu powyżej. Dźwignia (Leveler) połączona redstonem z dowolnym blokiem. Typowy blok bez funkcji nie zacznie od tego świecić, jednak założyć można, że jest on teraz ostatnim elementem obwodu. Jeśli położysz coś na nim, to blok przekaże mu zasilanie, tak jak w tym przypadku latarni.
Jako, że nie jest to całkowity symulator oparty o prawdziwe działanie elektryki, stąd nie wymagane jest podłączanie masy (-) itp. Są to bardzo proste układy. Wystarczy, że przesuniesz dźwignię i "prąd" zacznie płynąć w obwodzie, co zostanie zasygnalizowane podświetleniem czerwonego proszku. W podobny sposób jak dźwignia działają inne elementy jak przyciski, płyty naciskowe, wagowe, czy czerwona pochodnia.
Przekazywanie sygnału
By przekazać sygnał na wyższe lub niższe pozycje możesz zrobić schodki. Redstone na zakończeniach pojedynczych różnic wysokości będzie nadal przekazywał zasilanie.
Czasem jednak jest mało miejsca, by robić schodki. Wtedy należy wykorzystać czerwone pochodnie i ułożyć je jak powyżej (jeśli będzie ich nieparzysta liczba wymagane będzie dobudowanie bramki NOT, gdyż sygnał będzie dodatni (+), gdy włącznik będzie wyłączony (-).
W podobny sposób zasilania działa redstone torch (czerwona pochodnia), która niewyczerpanie podaje sygnał w miejscu gdzie jest podłączona. Nie da się jej wyłączyć w przeciwieństwie do dźwigni, można ją tylko zniszczyć.
Zauważyć możesz podczas rozgrywki, że redstone przy długiej ścieżce wykazuje problem z działaniem. Wynika to z tego, że ma on ograniczoną długość przekazywania sygnału, która wynosi 15 bloków. Możesz ją wydłużyć budując obiekt o nazwie redstone repeater lub budując niejako "układ zastępczy" podany w kolejnym rozdziale o nazwie repeater.
Repeater
Redstone repeater podłączamy szeregowo w układzie (w przerwę między końcami linii redstone'a). Gdy masz już gotową konstrukcję, a zapomniałeś o nim, wstaw go w odpowiednich miejscach na linii z proszku (po odległości 15 bloków z redstonem w jednej linii lub mniejszej.
Płyta naciskowa
W prosty sposób możesz otwierać drzwi ustawiając przed i za nimi płytę naciskową z desek lub bruku. Spowoduje to chwilowe otwarcie drzwi. Płyta może stać przy drzwiach bezpośrednio bez potrzeby kładzenia redstone'a.
Płyta wagowa
Płyta wagowa działa podobnie jak płyta naciskowa z tą różnicą, że zależnie od tego, ile przedmiotów na niej umieścisz, o takiej mocy wytwarza sygnał. Znajduje zastosowanie głównie w układach związanych z automatyzacją i magazynowaniem przedmiotów.
Komparator
Komparator - szczególny rodzaj elementu, który zwraca uwagę na to, jak mocny sygnał do niego dociera. Przykładowe zastosowanie to zbudowanie płyty wagowej z boku elementu, wejście od tyłu i wyjście od przodu. Obiekt po prawej stronie stanowić będzie wzorzec wagowy tzn. sygnał zostanie przekazany dopiero, gdy waga na wejściu będzie wyższa niż na płycie z boku. Różnice te muszą być jednak dość znaczne, by układ rozróżnił moce sygnałów.
Czujnik światła
Z ciekawych obiektów można wyszczególnić także czujnik światła, który generuje sygnał w zależności od ilości światła (tylko światło słoneczne!). Możesz z niego zbudować także układy bezpieczeństwa czy automatycznie włączane światła.
Hak
Wykorzystanie w pułapkach znajduje Tripwire Hook (Zaczep/Hak), do których umieszczonych po obu stronach danego przejścia wiążesz nić (string). Po przejściu przez nią zostanie wykonana akcja jaką zaplanujesz używając redstone'a. Zaletą tej konstrukcji jest to, że jest niemal niewidoczna.