Minecraft: Bramki logiczne - układy redstone'owe Minecraft poradnik, porady
Bramki logiczne - konstrukcje, instrukcje: NOT, AND, OR, NOR, NAND, XOR, XNOR, Pulser, Rapid pulser, Repeater - porady.
Ostatnia aktualizacja: 24 czerwca 2020
Bramki logiczne są konstrukcjami, które spełniają określone funkcje logiczne. Dzięki nim zbudujesz, w Minecrafcie, układy oparte na warunkach, które można określić zdaniem logicznym o określonej strukturze. Buduje się je używając dźwigni, czerwonego proszku i czerwonych pochodni. Konstrukcje bramek znajdują się poniżej.
NOT
Bramka NOT, czyli zaprzeczenie. Jej zadaniem jest negacja sygnału. Dla przykładu: po naciśnięciu przycisku zamiast włączenia światła zostanie ono zgaszone. Podstawą takiej negacji jest umieszczenie czerwonej pochodni na ściance klocka, przez który przebiegać będzie sygnał. Jak na ilustracji powyżej - mimo, że dźwignia jest wyłączona, lampa świeci.
AND
Bramka AND, czyli koniunkcja działa w ten sposób, że sygnał na wyjściu będzie dodatni, tylko wtedy, gdy oba przełączniki są włączone. Przełączenie jednego włącznika nie wystarczy do uaktywnienia sygnału.
OR
Bramka OR, czyli alternatywa, jest po prostu połączeniem dwóch lub więcej sygnałów. Gdy jakikolwiek lub kilka (a nawet wszystkie) będą aktywne, lampa się zaświeci. Nie wymaga czerwonych pochodni.
NOR
NOR jest zaprzeczeniem alternatywy, tak zwana binegacja. Wygląda jak typowa konstrukcja bramki OR, dołożyć należy jedynie na wyjściu czerwoną pochodnię na ściance służącą za negację. Jej działanie wygląda w sposób, że jeśli jakakolwiek dźwignia jest aktywna, lampa nie będzie świecić - obie muszą być wyłączone.
NAND
Bramka NAND (dysjunkcja) realizuje założenie, że lampa zawsze będzie świecić, poza przypadkiem w którym oba przełączniki są włączone.
XOR
Bramka XOR (alternatywa wykluczająca) odpowiada sformułowaniu "tylko lub". Działa w ten sam sposób co OR, z pominięciem dodatniego sygnału na wyjściu, gdy oba przełączniki są aktywne.
XNOR
XNOR zwana bramką równoważności działa w następujący sposób: sygnał na wyjściu będzie dodatni tylko w przypadku, gdy oba przełączniki są włączone lub wyłączone. Nie podaje sygnału na wyjściu, gdy włączony jest tylko jeden przełącznik.
Pulser
Pulser jest układem pulsacyjnym, powodującym zmienne dostarczanie sygnału. Zastosowanie takiego układu spowoduje włączanie i wyłączanie odbiornika. Stosować go można dla uzyskania efektu np. migającej lampy.
Rapid pulser
Rapid pulser jest układem podobnym do Pulsera, jednak działający z dużo większą szybkością (na tradycyjnej lampie nie zauważalne są nawet mrugnięcia).
Repeater
Repeater zbudowany jako podwójna negacja zastępuje gotowy element o tej samej nazwie. Służy do przekazywania sygnału dalej, niż pozwala na to pojedynczy włącznik/pochodnia (dalej niż 15 klocków redstona).