Lądowanie (1) | Lot poradnik Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Lądowanie
Otwieramy okno ATC, wybieramy Select Airport, z listy wybieramy Jasionkę, potem Rzeszów Tower i ostatecznie Request Full Stop Landing. Dostaniemy teraz instrukcję podejścia na pas. Może być ona różna w zależności od danego lotu, u mnie jednak wieża nakazała podejść na right downwind runway 27. Oznacza to, że musimy minąć lotnisko równolegle z prawej i "pod prąd", a następnie wykonać nawrót w lewo o 180 stopni, na pas 27. Wieża podała też "Altimeter 2992". W ten sposób otrzymaliśmy instrukcję wyskalowania wysokościomierza wg ciśnienia 2992. Jest to akurat wartość standardowa - widać ją na wysokościomierzu w mały okienku jako 299 (bez dwójki na końcu). Jeśli wieża poda inne ciśnienie, np. 2982, musimy ustawić takie wskazanie na wysokościomierzu za pomocą czarnego, nieopisanego pokrętła znajdującego się w jego lewym dolnym narożniku.
Czas rozpocząć schodzenie. W panelu radia, w okienku autopilota zmieniamy dotychczasowe 5500 na 4000. Samolot natychmiast rozpocznie schodzenie. Wiąże się to ze wzrostem prędkości, co zaobserwujemy na prędkościomierzu. Jeśli prędkość zacznie przekraczać 120 węzłów, delikatnie zmniejszamy moc silnika. Po wyrównaniu na 4000 możemy znów dodać mocy. Schodzimy znów niżej, tak, by 10 mil od lotniska (wg DME) być na 3000 stóp. Poniższy obrazek z GPS pokaże naszą pozycję oraz żółtą, dorysowaną przeze mnie linię, oznaczającą zaplanowane podejście wg wskazań wieży.
Wynika z niego, że przetniemy oś podejścia na pas 27, skręcimy w lewo żeby lecieć równolegle w przeciwległym do lądowania kierunku a następnie zawrócimy w lewo na pas. 2 mile od lotniska wieża daje nam zezwolenie na lądowanie, co potwierdzamy. Przecinamy po chwili oś podejścia na pas.
Włączamy pauzę. Teraz bezpośrednio na naszym przykładzie wyjaśnię na czym polega system ILS (Instrument Landing System). Nadszedł moment, by dowiedzieć się więcej o pasie 27 na lotnisku Jasionka w Rzeszowie. Otwieramy menu górne klawiszem ALT, a następnie z menu World wybieramy Map View. Otworzy to dla nas mapkę, podobną do tej z planera lotu. Korzystając ze strzałek i przycisku powiększenia centrujemy mapę na lotnisku w Rzeszowie i klikamy cienką czerwoną kreseczkę, która je oznacza. Otworzy się okienko z licznymi informacjami na temat lotniska. Nas interesuje sam dół, gdzie są informacje o pasach. Wynika z nich, że pas 27 leży dokładnie na kierunku 268 stopni (oznaczenia numerów pasów na świecie wynikają właśnie z zaokrąglenia ich kierunku do 2 liczb, np. 268 daje pas nr 27, a np. 162 stopnie dałoby pas nr 16. Czasami dodane są też literki L oraz R. Występuje to wtedy kiedy lotnisko ma dwa równoległe pasy. Wówczas np. 13L oznacza LEWY pas nr 13, a 13R leżący obok PRAWY pas.). Mamy też informację o ILS pasa, czyli że pas wyposażony jest w nadajnik pomagający w podejściu do lądowania (na GPS takie pasy oznaczone są zielonym, wąskim stożkiem, co łatwo zauważyć). ILS pasa 27 ma częstotliwość 110,30. Teraz dostroimy się do ILS, aby podczas podejścia do lądowania wiedzieć dokładnie, czy jesteśmy na osi podejścia. Otwieramy panel radia i w NAV1 zamiast VOR Rzeszów ustawiamy teraz 110,30. Zamykamy radio. Kręcimy teraz OBS-em na NAV tak, aby tarczę ustawić na kierunek 268, czyli na oś pasa. Na razie to wystarczy, wyłączamy pauzę. Kiedy miniemy oś pasa tak jak było to na poprzednim obrazku, lecimy w tym kierunku jeszcze około 30 sekund a następnie skręcamy w lewo na kierunek przeciwny do kierunku pasa. Jak go obliczyć? Po prostu od kierunku 268 odejmiemy 180 stopni i wyjdzie nam 88 stopni. Taki kurs ustawiamy pokrętłem HDG na kompasie. Na GPS wygląda to tak: