Atakowanie graczy (2) | Walki (Fight) | Mafia Wars poradnik Mafia Wars
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Staczanie walk
ATAKOWANIE INNYCH GRACZY
Zacznijmy od atakowania, gdyż to właśnie ono podległa pełnej kontroli. Do atakowania innych graczy potrzebne są punkty wytrzymałości (Stamina), a ponadto Twoja postać musi mieć aktualnie więcej niż 20 punktów zdrowia (nie może się więc znajdować w osłabionym stanie).
Gra pozwala na pełną swobodę przy wyborze celów ataku. Nic więc nie stoi na przeszkodzie żeby zaatakować osobę, która Cię okradła czy nawet... znajomego. Rozkaz do wyprowadzenia ataku możesz wydać na dwa zasadnicze sposoby, a mianowicie z poziomu profilu danego gracza oraz z poziomu zakładki walk. W tym drugim przypadku musisz wybrać z głównego ekranu gry przycisk Fight, a wyświetlona zostanie podobna lista do powyższej. Zauważ, że z użyciem przycisków Fighters i Rivals możesz wybierać pomiędzy losową listą graczy oraz osobami, które niedawno Ciebie lub które sam niedawno zaatakowałeś.
Przed przystąpieniem do ataku warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
1) Poziom doświadczenia i wielkość mafii (Mafia Size) potencjalnego celu. Tak jak wspominałem już w poprzednich rozdziałach poradnika, warto atakować przede wszystkim tych graczy, którzy mają mniej liczne mafie i są na niższych poziomach doświadczenia. Przemawia za tym to, iż taki atak w zdecydowanej większości przypadków kończy się sukcesem. Zaatakowanie gracza o liczebności mafii podobnej do Twojej lub nawet większej wiąże się z ryzykiem przegranej.
2) To czy potencjalny cel jest osłabiony czy nie. Gracze oznaczeni na szaro i z czerwonymi znaczkami X są osłabieni. Zaatakowanie ich jest możliwe, ale nie zdobędziesz w ten sposób gotówki, ani nie będziesz miał szansy na ich zamrożenie (Ice) lub zabicie (Kill). Najlepiej wybierać te cele, które nie mają dodatkowych oznaczeń.
3) Stosunek wygranych walk potencjalnej ofiary do przegranych potyczek oraz lista zgromadzonych przez nią przedmiotów. W obu przypadkach wymagane jest zajrzenie do profilu atakowanego gracza. Nie warto ignorować jednak tego kroku, gdyż informacje te są pomocne w ustaleniu orientacyjnej siły drugiego gracza.
Atak na drugiego gracza może przybrać dwie formy. Jeżeli ataku dokonujesz z poziomu zakładki Fight to dostępny jest jedynie zwykły atak. Jeżeli natomiast atakujesz z poziomu profilu drugiego gracza to możesz wybrać pomiędzy dwoma rodzajami ataków:
1) Attack - Jest to zwykły jednorazowy atak.
2) Power Attack - Jest to wykonanie pięciu ataków pod rząd, co jest bardzo pomocne w szybkim osłabianiu drugiego gracza. Warto jednak w tym miejscu dodać, iż nie zawsze dochodzi do pięciu ataków w serii. Sekwencja może zostać przerwana jeżeli jedna z walczących stron (Ty lub cel) zostanie w wyniku jednego z wcześniejszych ataków osłabiona lub zginie.
Każdy atak w Twoim wykonaniu może się zakończyć Twoim zwycięstwem lub przegraną. Przykładowy ekran zwycięstwa zaprezentowany został na powyższym screenie. Najważniejszy jest pasek informujący o ilości zdobytej gotówki (odpowiada ona lokacji, w której miał miejsce atak), liczbie zdobytych punktów doświadczenia (od jednego do sześciu za pomyślny atak), o zadanych obrażeniach (Dealt) oraz o otrzymanych obrażeniach (Took). Jeżeli atakowany gracz nadal żyje, to gra pozwoli Ci wyprowadzenie kolejnego ataku lub ich serii.
Podsumowanie ekranu o odniesieniu zwycięstwa jest czasem wzbogacane o dodatkową informację, że oponenta pokonałeś niewielką (kolor żółty) lub bardzo niewielką (kolor pomarańczowy) przewagą. W takich przypadkach warto rozważyć sens kolejnych ataków, gdyż mogą się one już zakończyć porażką.
Okno walki jest niekiedy wzbogacane dodatkowymi funkcjami i informacjami o charakterze społecznościowym. Gra może Cię na przykład poinformować o tym, że ktoś ze znajomych odnalazł skrytkę i zaproponować podesłanie takiej osobie stosownej informacji. To czy z tego typu szans skorzystasz czy nie leży już wyłącznie w Twojej gestii.
Korzystając z okazji warto też zwrócić uwagę na wyświetlone poniżej podsumowanie obu graczy, dzięki któremu możesz w ograniczonym zakresie porównać swoje statystyki ze statystykami przeciwnika. Kolor zielony zawsze oznacza, że Twoja wartość jest wyższa, a czerwony, że jest niższa. W szczególności radzę zwrócić uwagę na kolor swojego pola pokazującego siłę ataku oraz zestawić całkowitą siłę ataku swojej mafii z całkowitą siłą obrony mafii przeciwnika. Znacznie wyższa wartość po Twojej stronie oznacza zazwyczaj, że zwycięstwo nie było przypadkowe. Gra nie pozwala na podejrzenie liczby punktów obrony przeciwnika, ale dzięki pozostałym ujawnionym informacjom można dość dobrze ocenić jego ogólną siłę.
Niektóre ataki mogą zakończyć się osłabieniem atakowanego przeciwnika i są tu możliwe dwa warianty:
1) Informacja o tym, że udało Ci się "zamrozić" (Iced) przeciwnika (powyższy screen). Oznacza to, że go nie zabiłeś, ale doprowadziłeś do spadku jego pasku zdrowia poniżej pułapu 20 punktów.
2) Informacja o tym, że udało Cię zabić (Killed) przeciwnika. Występuje to zdecydowanie rzadziej, a to dlatego, że zabicie wroga jest możliwe tylko wtedy, gdy w wyniku Twojego ataku jego pasek zdrowia spadł do 0 punktów.
Oba opisane powyżej warianty nie wiążą się niestety z żadnymi dodatkowymi nagrodami dla Ciebie.
Ekran porażki (powyższy screen) stosunkowo niewiele różni się od ekranu zwycięstwa, tak więc skupię się jedynie na dwóch istotnych kwestiach:
1) Jeżeli miałeś jakąś gotówkę na koncie, to w momencie przegranej możesz część z niej utracić.
2) Przegrana w większości przypadków kończy się tym, że nie zdobywa się żadnych punktów doświadczenia. Jeżeli jednak sam zostaniesz osłabiony, to możesz stracić 6 punktów doświadczenia. W rezultacie ważne jest to żeby nie atakować potencjalnie silnych przeciwników w sytuacji dysponowania niewielką liczbą punktów zdrowia.
BYCIE ATAKOWANYM PRZEZ INNYCH GRACZY
W przeciwieństwie do procesu atakowania innych graczy, który znajduje się pod Twoją całkowitą kontrolą, na to przez kogo jesteś atakowany nie masz już żadnego wpływu. Informacje o ostatnich atakach wyświetlane są na samym dole głównego ekranu gry, w sekcji oznaczonej jako Player Updates (powyższy screen). Polecam wybrać zakładkę Recent News lub Combat, gdyż ta pierwsza (Top News) wyświetla jedynie wybrane informacje. Gra zawsze informuje Cię o liczbie ataków, jak również o liczbie straconych punktów zdrowia i ilości straconej gotówki. Dodatkowo może dojść do sytuacji, w której zostaniesz zabity przez drugiego gracza i stracisz w ten sposób 6 punktów doświadczenia. Oczywiście jeżeli atak innego gracza zakończył się niepowodzeniem, to pomimo straty pewnej liczby punktów zdrowia możliwe jest pozyskanie niewielkiej ilości punktów doświadczenia oraz części jego gotówki.
Powstaje pytanie, jak można się zabezpieczyć przed atakami graczy lub chociaż ograniczyć częstotliwość ich występowania?
- W początkowej fazie rozgrywki zdecydowanie warto dbać o powiększanie liczebności swojej mafii, gdyż to właśnie gracze z mało licznymi mafiami są najchętniej atakowani przez inne osoby. Problem ten zdecydowanie traci na znaczeniu po awansowaniu o kilkaset poziomów doświadczenia, gdyż wtedy nikt nie może się czuć bezpiecznie.
- Warto inwestować w punkty umiejętności obrony (Defense) oraz w przedmioty podwyższające siłę obrony całej Twojej mafii. Dobrze wiedzieć, iż w momencie ataku innego gracza brane są pod uwagę jedynie Twoje parametry obronne, tak więc dysponowanie przedmiotami o bardzo silnym współczynniku ataku na nic się nie zda.
- Bycie osłabionym graczem, czyli posiadanie mniej niż 20 punktów zdrowia, powstrzymuje ataki innych graczy i niweluje szansę poniesienia śmierci.
SPECJALNE ODMIANY WALK
Zadania - Na identycznych zasadach do walk rozgrywane są zadania (Jobs), w których wykorzystuje się punkty wytrzymałości (Stamina). Konkretnie mowa tu o zadaniach z dwóch najnowszych lokacji - Las Vegas i Włoch. Bardziej szczegółowe informacje na ich temat odnajdziesz w rozdziale poświęconym zadaniom.
Kuba - Walki rozgrywane na Kubie różnią się od pozostałych lokacji tym, że bierze w nich udział maksymalnie 50 członków mafii, a nie 500. Oznacza to, że na szansę odniesienia zwycięstwa wpływ ma tylko 51 najlepszych broni, pancerzy, środków transportu i zwierząt.
Bangkok - Walki rozgrywane w Bangkoku różnią się od pozostałych lokacji tym, że każdy z graczy jest członkiem jednego z dwóch zwalczających się wzajemnie ugrupowań (Triady i Yakuza). Przed przystąpieniem do każdego ataku warto więc sprawdzić pokazaną na powyższym screenie kolumnę, nie atakując członków tej frakcji, z którą utrzymuje się lepsze stosunki. Więcej informacji na temat znaczenia frakcji w Bangkoku odnajdziesz w rozdziale dotyczącym zaliczania zadań.
Moskwa - Walki rozgrywane w Moskwie wyróżniają się szansą zadawania poważniejszych obrazów w wyniku każdego z ataków. Mechanizm ten działa oczywiście w obie strony, tak więc z jednej strony możesz łatwiej osłabiać innych graczy, ale z drugiej możesz zostać sam skuteczniej zneutralizowany.