Etap IV | Budujemy miasto w Imperium Romanum poradnik Imperium Romanum
Ostatnia aktualizacja: 9 października 2019
Etap IV
Magazyn dodaje 20 niewolników, poza tym umożliwia szybszą wymianę towarów między gospodarstwami oraz uzupełnianie materiałów do utrzymania domostw. Magazyn umożliwia również budowę osiedli/koloni w dziczy daleko poza miastem. Pełni rolę kolejnej "centrali miejskiej" podległej głównemu forum. Wszystkie magazyny współpracują ze sobą dość nierealnie - magazyn zaopatrywany w kamień na jednym krańcu mapy, zaopatruje weń wszystkie pozostałe. Znacznie ułatwia to jednak utrzymanie miasta.
Do stworzenia nowego osiedla niezbędna jest: kapliczka, rynek i kilka domostw (na późniejszych etapach rozwoju również tawerna oraz świątynia). Odizolowane osiedla nie potrzebują farm i niczego innego, ponieważ zaopatrywane są przez inne, specjalizujące się w danej produkcji. Można stosować osiedla o wybranym przeznaczeniu na przykład plantacji winorośli, kopalniane, rybackie - służące wyłącznie do zaopatrywania w dobra centralną część miasta.
Uwaga: Domy, które nie otrzymują materiałów budowlanych, mogą z łatwością złapać ogień.
Tak mniej więcej powinno wyglądać początkowe stadium osiedla górniczego. Od tego momentu daje nam pełne zaopatrzenie w marmur oraz kamień. Zwróćcie uwagę, że dodałem dwa schroniska niewolników - warto zwiększyć ich liczebność w momencie powstania pierwszych koloni tego typu poza miastem. Będę musiał dobudować w niedługim czasie tawernę, a świątynię zbudowałem od razu tylko dlatego, że miałem akurat w zapasie trochę marmuru, a jej wymóg w tym osiedlu był tylko kwestią czasu.
Gdzieś daleko na południe od miasta, zbudowane i w pełni obsadzone strzelnice łucznicze. Jak widać na minimapie, pozbyłem się już jednej z osad barbarzyńców.
Czas na plantację wina i winiarnię w jednym. Wymaga 3xK. Powinna być umieszczona gdzieś z boku miasta. Farma oliwy zatrudnia również 3xK.
Tawerna, zatrudnia 2 osoby. Musi obejmować swoim zasięgiem każde domostwo, w przeciwnym razie ludzie będą narzekać. Winiarnia awansuje w rozbudowie wraz z dostarczaniem do niej drewna, bądź gdy znajduje się w pobliżu budowli o dużym znaczeniu.
Szkoła jest wymagana, by domy mieszkańców mogły "ewoluować". Zatrudnia 1xM, powinna jak najbardziej znajdować się w centrum miasta.
Do obsadzenia winiarni, tawerny oraz szkoły potrzebne są zaledwie 2-3 domy, z obecną rozbudową na przykładowej mapie miasto wygląda tak:
Budowa terenu ma niewielkie znaczenie. Rozsądny władca zawsze znajdzie odpowiedni styl rozbudowy miasta. Od tej chwili miasto ma w pełni ustabilizowany rozwój. Kolejna rozbudowa powinna być wprost proporcjonalna do wzrostu ludności i stosowanych obiektów rozrywki/kultury. Zwróćcie uwagę, jak niewielką powierzchnię na jednym krańcu centrum miasta (forum) zajęło mi stworzenie gospodarki stabilizującej rozwój na dłuższy okres gry. To dzięki temu właśnie miasto może rosnąć na potęgę.