Misja 5 | Kampania 5 poradnik Heroes of Might & Magic V
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Ta misja ma rekordowy poziom trudności. Trzeba często zapisywać stan gry i nastawić się na powtarzanie bitew. Tu należy działać szybko , by wróg nie zdążył się dozbroić.
Technika walki: Kiedy dojdzie do bitwy z niebieskimi oddziałami, w tym z Nicolaiem, używać zdolności "Imbue Arrow" w połączeniu z magią destruktywną. Najbardziej pożyteczny okazuje się czar powielania jednostek (Phantom Forces), zwłaszcza strzeleckich, czary masowej zagłady, a także gromadzenie w armii możliwie największej liczby Master Hunterów. Duchy wykańczać czarami, bo atak konwencjonalny często okazuje się marnowaniem inicjatywy. By zadziałał czar Phantom Forces, obok kopiowanej jednostki musi być miejsce na jej duplikat. Powielanie kilkuset, a nawet kilkudziesięciu Master Hunterów czyni cuda! Dobre wyniki można uzyskać ograniczając działalność Findana na polu walki do rzucania Phantom Forces na strzelców ustawionych za bezpiecznym murem Treantów.
Zadania:
Zniszczyć Nicolaia, Lorda Wampirów.
Findan musi przeżyć.
Podbić kopalnie wokół miast, skracając czas, jaki to zajmuje do minimum, najlepiej opuścić swój ląd w drugim, lub trzecim tygodniu . Odwiedzić punkt widokowy pomiędzy miastami, który pokazuje miejsca pobytu sześciu grup Spectral Dragonów. Po drodze będzie należało je pozabijać, chociaż nic nie szkodzi, jeśli po pokonaniu Nicolaia zostaną te trzy grupy, które stoją na jego lądzie. Można też sobie odpuścić odwiedzanie obelisków.
Pokonać załogę posterunku (1) i od niego iść na północ do teleportu , którego wylot znajduje się na południowo wschodniej wyspie. Koniecznie odwiedzić żółtą chatę jasnowidza (2) , którą widać od razu po wyjściu z teleportu.
Zadanie:
Zebrać cztery krasnoludzkie artefakty.
Na północy wyspy, na której się ląduje, jest teleport do podziemi (3) . Zanim się go przekroczy, zrobić porządek na wyspie. Na tym lądzie grasuje bardzo silny bohater, ale można go pokonać, jeśli zrobi się to szybko , zanim zdąży nazbierać wojska. Jeśli mimo wszystko walka z tym przeciwnikiem wydaje się zbyt trudna, można stosować następującą sztuczkę: wysłać bohatera pomocniczego na zachodni skraj wyspy, bo pociągnął za sobą wroga, a po upływie jednej lub dwóch tur pozwolić Findanowi wyruszyć ku teleportowi na północy. Wówczas przeciwnik podąża za nim, ale ma już wystarczająco duże opóźnienie, by zarówno Findan, jak i bohater pomocniczy zdążyli dotrzeć do swoich teleportów. Jednak ta metoda uniemożliwia zajęcie niebieskiego miasta na tej wyspie, które później okazuje się przydatne.
Oddziały stąd nie przekraczają teleportów, więc nie trzeba chronić własnych miast. Findan powinien przywoływać dla siebie jednostki z miast typu Sylvan. Przed opuszczeniem tej wyspy zająć miasto na południowym wschodzie i zatłuc Spectral Dragony, które pilnują pożytecznych artefaktów na południowym zachodzie wyspy. Jeden z 10-poziomowych bohaterów powinien zbierać z podbitych miast wroga nieumarłą armię pomocniczą i iść z nią obok Findana. Na razie ta armia może służyć do wykańczania co mniejszych pokrak zagradzających drogę, by nie marnować jednostek typu Sylvan, pozostających pod dowództwem Findana, a przeznaczonych tylko do głównych zadań.
W podziemiach pokonać załogi posterunków strzegących krasnoludzkich artefaktów (A) . Są to: Dwarven Mithral Cuirass, Greaves of Dwarven King, Dwarven Mithral Shield i Dwarven Helmet. Wędrówkę przyspieszają teleporty łączące skrzyżowanie w kształcie litery T na zachodzie, z południowo wschodnim rogiem mapy. Zająć miasta w centrum i na południowym zachodzie, a jednostki nich włączyć do armii pomocniczej. Po drodze należy przejmować wszystkie kopalnie wroga.
Zadanie:
Pokazać jasnowidzowi artefakty.
Wrócić do jasnowidza, gdzie artefakty zostaną wymienione na pięć Feniksów. To bardzo ważne!
Na północnym wschodzie podziemi znajduje się teleport na powierzchnię (4) . Nie należy w ogóle wychodzić nie mając przy sobie Feniksów . Zaraz po wyjściu zapisać grę. Warto jeszcze na dole przywołać jednostki z pierwszego własnego miasta, a na górze od razu skorzystać z punktu odnawiania many, który znajduje się zaraz nad wylotem teleportu. W tej okolicy grasuje Nicolai, którego można poznać po tym, że jest mały i biega piechotą. Trzeba się za nim rozejrzeć. Z reguły sam zmierza w kierunku wrogów. Jeśli Findan nie jest w stanie sam spuścić mu lania, warto przetrzebić wojska Nicolaia przy pomocy armii pomocniczej (nie szkodzi, że bohater zginie), a potem natychmiast przystąpić do ataku generalnego. Bohater pomocniczy nie powinien mieć przy sobie artefaktów, by nie przeszły w ręce wroga. Z każdym tygodniem armia Nicolaia się powiększa i warto o tym pamiętać.
Feniksy muszą stać na polu bitwy , gdy walczy Findan, ale najlepiej ustawić je w kącie, by przynajmniej jeden przeżył walkę. Gdy w chwili pomyślnego zakończenia bitwy z Nicolaiem Findan nadal ma przy sobie Feniksy - misja kończy się sukcesem . W przeciwnym razie trzeba będzie Nicolaia lać w kółko, aż nie pokona się go w jakimś mieście. Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, by Feniksy przeżyły starcie .