Gran Turismo 7: Sterowanie PS4 i PS5 Gran Turismo 7 poradnik, najlepsze porady
Ta strona poradnika do Gran Turismo 7 zawiera informacje na temat ogólnych schematów i przycisków sterowania, a także wspieranych kierownic.
Ostatnia aktualizacja: 16 marca 2022
Na tej stronie poradnika do gry Gran Turismo 7 możecie znaleźć najważniejsze informacje na temat sterowania. Objaśniamy dostępne schematy sterowania, prezentujemy przyciski sterowania w przypadku używania pada oraz zestawiamy kierownice, z którymi gra oficjalnie współpracuje. Dodatkowo odpowiadamy na pytanie czy w GT7 można grać komfortowo na padzie.
- Schematy sterowania (pad)
- Przyciski sterowania - PS4 i PS5
- Oficjalnie wspierane kierownice
- Gra z użyciem pada zamiast kierownicy - czy ma sens?
Schematy sterowania (pad)
Uruchomienie Gran Turismo 7 po raz pierwszy mając podłączonego pada spowoduje, że gra wyświetli dostępne schematy sterowania pozwalając na wybranie ulubionego. Pierwszy schemat dotyczy skręcania auta na boki.
- Rekomendowany i domyślnie ustawiony jest tryb, w którym pojazdem steruje się lewą gałką analogową i najlepiej jest przy nim pozostać, bo jest identyczny z tym co oferują inne gry wyścigowe.
- Pierwszy alternatywny schemat zakłada skręcanie pojazdem z użyciem przycisków na krzyżaku. Jest to zgodne z tradycją pierwszych odsłon serii, ale nie oferuje żadnej precyzji przy ustalaniu siły skrętu.
- Drugi alternatywny schemat zakłada wykorzystanie sensorów ruchowych pada i polega po prostu na przechyleniu kontrolera w lewo lub w prawo na potrzeby skręcania pojazdem. Wymaga to dużego przyzwyczajenia, ale po odpowiednim treningu może oferować ciekawe wrażenia podobne do grania z użyciem kierownicy.
Drugi schemat dotyczy przyśpieszania i hamowania.
- Rekomendowany i domyślnie ustawiony jest tryb, w którym do operowania pedałami gazu i hamulca używane są przyciski R2 i L2. Ponownie jest to najlepszy wybór, zwłaszcza w wersji na PS5, która dzięki adaptacyjnym triggerom jest w stanie zwiększać imersję oraz przekazywać więcej informacji np. na temat siły hamowania i oporów obu pedałów.
- Pierwszy alternatywny schemat zakłada przyśpieszanie i hamowanie X i Kwadratem. Nie jest to dobry wybór, gdyż używanie pedałów ma wtedy charakter zero-jedynkowy i nie możecie płynnie regulować przyśpieszania czy siły hamowania. Może to z kolei prowadzić do problemów z utrzymywaniem kontroli nad autem czy właściwym wyhamowywaniem przed zakrętami.
- Drugi alternatywny schemat zakłada zastąpienie przycisków prawą gałką analogową - wychylanie jej w górę lub w dół jest w stanie symulować korzystanie z pedałów gazu i hamulca. Jest to w naszej ocenie mniej wygodne od używania triggerów, które również są w stanie zapewnić duży poziom precyzji.
Przyciski sterowania - PS4 i PS5
Poniższa tabela sterowania dotyczy domyślnych schematów sterowania, tzn. tych powiązanych z lewą gałką analogową oraz przyciskami R2/L2.
Sterowanie pojazdem. | |
Załączanie świateł. | |
Rozglądanie się. | |
Nitro / przyśpieszenie (Overtake) - dotyczy to wyłącznie pojazdów z zakupionym i zainstalowanym nitro, a także unikalnych maszyn posiadających boost lub funkcję Overtake (np. bolidy single seater). | |
Niższy bieg (musicie mieć wybraną ręczną skrzynię biegów). | |
Hamulec ręczny. | |
Wyższy bieg (musicie mieć wybraną ręczną skrzynię biegów). | |
Wsteczny bieg. | |
Pedał gazu. | |
Pedał hamulca. | |
Zmiana widoku - dostępne są 4 różne kamery. | |
Obejrzenie się za siebie - jest to pomocne przy planowaniu obrony przed innymi pojazdami. | |
Zmiany na ekranie komputera pokładowego (np. podgląd czasów, radar, regulacja siły kontroli trakcji). | |
Zmiany na ekranie komputera pokładowego (np. podgląd czasów, radar, regulacja siły kontroli trakcji). | |
Zmiany na ekranie komputera pokładowego (np. podgląd czasów, radar, regulacja siły kontroli trakcji). | |
Zmiany na ekranie komputera pokładowego (np. podgląd czasów, radar, regulacja siły kontroli trakcji). | |
Włączanie świateł awaryjnych - możecie też wciskać boki touchpada żeby załączać jedynie lewe lub prawe kierunkowskazy. | |
Menu pauzy. |
Oficjalnie wspierane kierownice
W menu opcji możecie przejść do zakładki sterowania. Znajdziecie w nim listę oficjalnie wspieranych kierownic. Ich zaletą jest to, że mają one już przygotowane rekomendowane ustawienia i łatwiej możecie je dalej dostosowywać do swoich preferencji (np. inne obłożenie przycisków, zmiana siły FFB). Oto zestawienie kierownic:
- Fanatec GT DD Pro
- Thrustmaster T-GT
- Thrustmaster T300RS
- Thrustmaster T150 Force Feedback
- Thrustmaster T80 Racing Wheel
- Logitech G29/G293
- Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Gra z użyciem pada zamiast kierownicy - czy ma sens?
Gran Turismo 7 na pierwszy rzut oka może wydawać się wymagającym symulatorem, w przypadku którego zabawa bez kierownicy jest pozbawiona sensu. Gra nie jest jednak aż tak hardkorową produkcją, jak np. Assetta Corsa Competizione. Możecie z powodzeniem grać także na padzie. Domyślne ustawienia pada są ponadto optymalne i dla większości graczy okażą się one wystarczające. W razie potrzeby możecie jednak dokonywać licznych modyfikacji związanych np. ze zmianą obłożenia przycisków czy regulacją czułości gałek i triggerów.
GT7 posiada także liczne asysty przygotowane z myślą o początkujących graczach, zarówno bardziej subtelne pokroju regulacji siły kontroli trakcji, jak i większe, z asystentami sterowania i hamowania włącznie. Przystąpienie do gry powinno więc być możliwe niezależnie od posiadanych umiejętności oraz kierownicy (lub jej braku).