Farming Simulator 22: Monitorowanie wzrostu FS 22 poradnik, wskazówki
Niniejsza strona poradnika do Farming Simulator 22 omawia tematy takie jak: kalendarz upraw, filtry mapy, magazynowanie i sprzedaż upraw.
Ostatnia aktualizacja: 2 grudnia 2021
Na tej stronie opisane zostały sposoby monitorowania upraw i zbiorów w Farming Simulator 22: jak posługiwać się mapą używając filtrów, jak określać ceny skupu, jak posługiwać się kalendarzem upraw, jak sprawdzać stan zmagazynowanych roślin.
Posługiwanie się mapą - filtry
Domyślne ustawienia mapy pokazują typy roślin, które rosną na polach. Używając zakładki po prawej stronie możecie sterować filtrami. Najbardziej interesują Was pozycje "Wzrost (Growth)" oraz "Skład gleby (Soil composition)". Pierwsza zakładka wskaże Wam przede wszystkim, na jakim etapie wzrostu są rośliny oraz przypomni, które nadają się do zbioru. Podejrzycie także, czy ziemia na polu jest przygotowana: kultywowana bądź zorana.
Kolor czerwony "Usuń łęciny (Remove foliage)" dotyczy buraków i ziemniaków: przed zbiorem należy obciąć ich górne części, nim będzie można je zbierać kombajnem.
Druga zakładka będzie zapewne używana nawet częściej, bowiem wskazuje:
- Czy na polach pojawiły się chwasty,
- Poziom nawiezienia pól (może zostać przesłonięty przez chwasty),
- Czy pole wymaga okresowej orki,
- Czy pole wymaga okresowego wapnowania (wapnowanie także jest konieczne na nowo utworzonych polach).
Z mapy nie dowiecie się:
- Czy pole zostało mulczowane i czy tego wymaga,
- Czy pole było wałowane lub tego wymaga (chyba, że wykonacie wałowanie przed sianiem / sadzeniem),
- W jakim etapie wzrostu są chwasty,
- Kiedy ani czym zostało nawiezione pole,
- Czy na polu pozostało do zebrania coś poza zbiorami: np. skoszona trawa lub słoma.
Mapa znikła?
Jeśli przypadkiem "coś naklikaliście i wszystko znikło", tj. nie widzicie prawej ramki filtrów ani kolorów na mapie, zapewne przeszliście w tryb budowy: naciśnijcie drugi przycisk z dolnego panelu, by przejść z powrotem do podglądu działek.
Kalendarz upraw
Kalendarz upraw (Crop Calendar) to jedna z zakładek w menu gry. Określa ona, kiedy można sadzić i zbierać określone rośliny, z podziałem na miesiące. Jeśli ustalicie więcej dni na miesiąc w opcjach gry (domyślnie dzień to miesiąc), układ kalendarza nie ulegnie zmianie. Używajcie go, by skutecznie zaplanować, kiedy sadzić i zbierać.
- Kolor zielony oznacza czas siewu / sadzenia, pomarańczowy - zbioru,
- Kalendarz jest taki sam dla każdej mapy dostępnej w grze,
- Żadna roślina ani kombinacja roślin nie umożliwia uzyskania podwójnego zbioru w ciągu roku,
- Nie ma znaczenia, czy siejecie /zbieracie w pierwszym czy drugim miesiącu. Wydłużenie czasu, ile spędzą rośliny na polach nie wpłynie na plon.
Jeśli zapomnicie zebrać roślin w okresie zbiorów, stracicie je. Warto zacząć więc zbiory jak najwcześniej, szczególnie że zbiory w deszczu / śniegu zmniejszą plon, dlatego macie wystarczająco dużo czasu, by zaplanować prace.
Ceny skupu
W piątej zakładce sklepu możecie podejrzeć stan magazynowy roślin zgromadzonych w silosach (nie są liczone surowce zgromadzone w maszynach / na ziemi). Z listy tej, wybierając konkretną pozycję, ujrzycie punkty skupów, które po wybraniu możecie oznaczyć na mapie (domyślnie Enter). Ujrzycie i porównacie także ich aktualnie oferowane ceny za 1000 litrów produktu.
Aby wiedzieć dokładnie, kiedy sprzedawać zapasy, wybierzcie z dolnego panelu drugi przycisk "Pokaż wahania cen (Show Price Fluctuations)" ukazujący wahania cen w skali roku. Wahania te są stałe dla każdej rośliny: tzn. pszenica zawsze będzie posiadać najwyższe ceny skupu w styczniu, a najniższe w sierpniu. Pomimo tego wskazania, nadal należy pamiętać o dwóch elementach:
- Niezależnie od wysokości teoretycznej ceny w skupach, każdy będzie posiadał własne limity.
- Zakupując fabryki z mapy eliminujecie potencjalne ceny skupów.
- Ceny zmieniają się w ciągu całej doby: jeśli chcecie uzyskać najbardziej lukratywną ofertę, przewijajcie czas aż do momentu, gdy ceny u handlarza nie ustabilizują się przy górnej granicy.
- Ekonomia w grze posiada system podaży i popytu: jeśli przykładowo będziecie sprzedawać od razu każdy zbiór rzepaku, i to szczególnie w jednym skupie, popyt na ten towar spadnie, gdyż jest go wiele na rynku - wtedy spadnie i jego cena. W takim przypadku lepiej będzie zmagazynować zbioru i poczekać na lepszą cenę, przetworzyć je lub zasiać dla odmiany coś innego.
Ceny w skupach zależą także od poziomu trudności, a dokładnie Trudności ekonomicznych: opcji, którą możecie zmienić w opcjach gry podczas rozgrywki.