Farming Simulator 22: Ciągniki - cechy i parametry FS 22 poradnik, wskazówki
Na tej stronie poradnika do Farming Simulator 22 opisane zostały ciągniki (tractors) – najważniejsze różnice i cechy. Dowiecie się na co zwracać uwagę i jakimi cechami różnią się traktory, poza mocą.
Ostatnia aktualizacja: 27 maja 2022
Poniższa strona zawiera główne informacje na temat traktorów / ciągników w Farming Simulator 22: czym się sugerować przy wyborze ciągnika, jakie cechy specjalne mogą posiadać, czym się różnią szerokości kół pojazdu.
Na co zwracać uwagę przy zakupie ciągnika?
W Farming Simulator 22 różnorodność ciągników nadal jest wysoka, jednak została nieco ograniczona - ciągniki mniej różnią się od siebie. Dzielą się na trzy kategorie: lekkie (do 200 KM), średnie (do 300 KM) i ciężkie (300KM+). Wraz z mocą ciągniki często posiadają też szczególne cechy, jak masa i domyślnie montowane obciążniki czy dostępność pojazdów gąsienicowych. Decydując się na zakup ciągnika, należy wziąć pod uwagę wiele różnych czynników:
- Moc - wyrażana w koniach mechanicznych (KM). To od niej zależy, czy urządzenie będzie działać z maksymalną wydajnością, wpłynie także na szybkość rozpędzania się ciągnika. Maszyny posiadają wskazania, ile mocy potrzebują, by pracować z pełną wydajnością w zróżnicowanym terenie: użycie ciągnika słabszego o przykładowo 30 KM nie powinno drastycznie wpłynąć na jego pracę.
- Klasa - nie bierze się ona tylko z mocy ciągników. W parze idzie także rozmiar oraz określone funkcjonalności. Przykładowo klasa ciężka często nie posiada przedniego zaczepu, możliwości podpięcia ładowacza oraz wąskich opon do wyboru.
- Prędkość maksymalna - szybkość, jaką może rozwinąć pojazd. Jeśli potrzebujecie specjalnej maszyny do intensywnej orki i tak nie przekroczycie szybkości pracy - wtedy szybkość pojazdu jest pomijalna. Jeśli jednak często przemieszczacie się między polami lub zamierzacie transportować przyczepy po mapie, lepiej wykorzystać szybszy pojazd.
- Skrzynia biegów - większość nowszych ciągników korzysta z automatycznej skrzyni biegów, co jest nieodczuwalne dla użytkownika. Manualne skrzynie mogą być nieco uciążliwe, gdy czujecie spowolnienie przy każdej zmianie biegów. W niektórych jednak modelach zmiana nawet przy manualnej skrzyni jest niemal nieodczuwalna. Niestety ta własność może zostać zaobserwowana dopiero podczas użytkowania.
- Dostępność ulepszeń - najważniejsze modyfikacje to możliwość używania ładowacza czołowego, połączenie trzypunktowe na przedzie pojazdu oraz możliwości zwiększania mocy silnika. Nie każdy ciągnik posiada te opcje (szczególnie ciężkie ciągniki często posiadają na przedzie obciążnik zamiast uchwytu oraz brak możliwości używania ładowacza).
- Opony - większość ciągników posiada podobne konfiguracje opon. Typy opon zostały opisane poniżej.
- Kąt skrętu - jest to parametr, którego nie możecie sprawdzić, dopóki nie rozpoczniecie jazdy ciągnikiem. Nie każdy traktor posiada taki sam kąt skrętu kołami: przyczynia się to do łatwości manewrowania i nawracania na polach. Pojazdy gąsienicowe w tym przypadku potrafią niemal obrócić się w miejscu.
- Cechy specjalne - niektóre ciągniki posiadają nietypowe cechy, jak skręt przegubowy, możliwość pracy w trybie odwróconej kabiny czy cztery koła skrętne.
Do prac przy sadach zostały przeznaczone specjalne małe ciągniki z opisem sugerującym zastosowanie w sadach: przy tych zajęciach istotne jest to, by ciągnik mieścił się w alejkach między roślinami.
Różnice w oponach
Każdy ciągnik posiada różne opony do wyboru. Zasada jest prosta: im szersze, tym więcej trakcji zapewniają. Jeżdżąc obciążonym pojazdem nie będziecie np. potrzebować dodatkowy obciążników dla zachowania balansu pojazdu. Szerokie opony jednak będą łatwiej niszczyć pola uprawne (jeśli opcja ta jest włączona), przyczynią się także do zmniejszenia kąta skrętu maszyny, przez co będzie gorzej manewrować nią na polu. Sam ciągnik będzie również szerszy, co utrudni manewrowanie w ciasnych miejscach.
Wąskie opony zapewniają bardzo słabą trakcję - na drodze można niemal przewrócić niektóre ciągniki pod obciążeniem. Pozwalają one jednak oszczędzić plony, gdy jeździcie po nich (np. wykonując prace odchwaszczania / nawożenia, czy rozładowując kombajn) oraz zapewniają nieco większy kąt skrętu. Kompromisem pomiędzy wąskimi a szerokimi oponami, są podwójne wąskie opony (Narrow twin wheels).
Ostatnią formą napędu są nie koła, a gąsienice. Pojazdy te z reguły nie mogą rozwijać bardzo dużych prędkości i należą do grupy najdroższych, ciężkich ciągników. Zapewniają świetną trakcję i stabilność, potrafią także prawie obracać się w miejscu. Posiadają także modyfikator rozstawu gąsienic: gdy są bardziej oddalone, pojazd wolniej się obraca - eliminuje to nadmierną wrażliwość na sterowanie.
Warto sprawdzić w sklepie różne marki opon - niektóre konfiguracje są dostępne tylko u wybranych producentów.