DiRT Rally 2.0: Komendy pilota DiRT Rally 2.0 poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 5 sierpnia 2021
Komunikaty pilota na trasie rajdowej mogą wydawać się na początku nieco trudne do opanowania, zwłaszcza skumulowane w wypowiedzi jeden po drugim. Z poradnika do gry DiRT Rally 2.0 dowiesz się jak odczytać komendy swojego pilota i jak dzięki temu czysto i szybko przejechać rajdowy odcinek specjalny.
Kluczem do szybkiego i bezwypadkowego przejechania trasy rajdowego odcinka w grze DiRT Rally 2.0 - zwłaszcza przy pierwszym kontakcie z grą i dostępnymi rajdami - jest słuchanie wskazówek swojego pilota. To, co początkowo może wydawać się dziwnym szyfrem, dokładnie opisuje drogę przed nami oraz jak powinniśmy się zachować. Pilot sugeruje nam prędkość wejścia w zakręt, informuje o tym, jak jest ciasny, jak długa jest prosta przed nami, czy nie czekają nas jakieś niespodzianki w postaci wystających głazów, wybojów itp.
Słuchanie pilota w rajdach jest bardzo istotne, gdyż kierowca jest trochę jak saper - jedna duża pomyłka i z samochodu zrobi się wrak uniemożliwiający dalszą jazdę. Nie możesz nauczyć się trasy na pamięć, nie masz przed sobą szerokiego, asfaltowego toru czy zaoranego pola, na które można bezpiecznie wypaść. W rajdach są jedynie wąskie korytarze najeżone drzewami i głazami po bokach. Warto przygotować się na to, co czyha za kolejnym zakrętem, a mamy na to zaledwie sekundy.
Sama lista komend nie jest zbyt skomplikowana czy długa. Największą trudnością będzie jednak zapamiętanie całych sekwencji zakrętów, które następują szybko po sobie. Ułatwiają to specjalne ikonki pokazujące się na ekranie, choć dla największej immersji i realizmu możesz je wyłączyć. Wskazówki nawigatora można podzielić na te główne - dotyczące zakrętów i całą resztę dodatkowych.
Zakręty
Zakręty dyktowane są ze wskazaniem kierunku "prawy", "lewy" oraz stopnia ciasności od 6 do 1. Im większa cyfra, tym łagodniejszy jest zakręt. Do tego dochodzi jeszcze nawrót (hairpin), czyli zmiana kierunku o 180 stopni, zakręty 90 stopniowe (square) oraz najostrzejsze wersje nawrotów - acute.
?
Graficzna wizualizacja oznakowania zakrętów.
Każdy zakręt wymaga trochę innych przygotowań i oczywiście innej techniki pokonania go. Oto jak poszczególne cyfry przekładają się na sposób prowadzenia. Potraktuj to jako dość ogólne wskazówki, a nie ścisłe wymagania, gdyż każdy zakręt jest nieco inny i może wymagać szczególnych poprawek.
Ikona | Rodzaj zakrętu | Opis |
6 | bardzo łagodny łuk, możliwe przejechanie z gazem do dechy i łagodnym ruchem kierownicy | |
5 | również łagodny łuk, zwykle trzeba odrobinę puścić gaz | |
4 | delikatny zakręt - będzie trzeba trochę przyhamować lub nawet zmienić bieg na niższy | |
3 | klasyczny zakręt - przygotuj się na odpowiednią zmianę toru jazdy, przyhamowanie, zmianę biegów lub wejście w lekkim uślizgu | |
2 | podobnie jak numer 3, ale musisz jechać jeszcze wolniej | |
1 | bardzo ostry zakręt - przygotuj się na dohamowanie przed nim i redukcję biegów nawet do pierwszego - pamiętaj, że ważniejsza jest prędkość wyjścia z zakrętu niż wejścia | |
90 stopni (square) | zakręt bardzo podobny do numeru 1, do przejechania na pierwszym biegu - pamiętaj, że ważniejsza jest prędkość wyjścia z zakrętu niż wejścia | |
Acute | najbardziej skrajna zmiana kierunku jazdy, zwykle droga układa się kształt liter "V" | |
Nawrót (hairpin) | łuk w kształcie litery "U" - przygotuj się na zrobienie nawrotu o 180 stopni, najlepiej z lekkim uślizgiem |
Pozostałe komunikaty pilota
Oprócz rodzajów zakrętów, pilot będzie uprzedzał nas o ich długości, odległości do nich, szerokości trasy czy różnych przeszkodach. Oto najważniejsze z nich:
Ikona | Komunikat | Opis |
Zacisk (tightens) | zakręt lub droga robi się węższa u wylotu | |
Otwiera (opens) | zakręt lub droga robi szersza u wylotu | |
Zwężenie (narrow) | droga robi się szczególnie wąska | |
Ostrożnie (caution) - wykrzyknik | zachowaj ostrożność, łatwo o błąd lub kolizję | |
Nie tnij! (Don't cut) - DC | Nie ścinaj zakrętu po wewnętrznej - możliwe głazy lub inne przeszkody | |
siodło (deep) | gwałtowne obniżenie w trasie, dziury | |
Hopa, przez hopę (jump, over jump) | możliwy wyskok samochodu i strata przyczepności - przygotuj się na dobre lądowanie | |
Do (into) | łącznik do kolejnych zakrętów następujących tuż po poprzednim | |
Sześćdziesiąt, Trzydzieści itp | długość zakrętu, prostej w metrach lub odległość do kolejnej sekwencji zakrętów | |
Brak | Może (maybe) | decyzja, czy jechać ostrożniej, czy na całego zależy od Ciebie |
Brak | Przez szczyt (over crest) | droga wznosi się pod górkę |
Brak | Ukryty (unseen) | ostry zakręt jest zaraz za innym, ciasnym łukiem lub pagórkiem, drzewami itp. |
Brak | Lewą (keep left) | Trzymaj się lewej strony |
Brak | Prawą (keep right) | Trzymaj się prawej strony |
Brak | Płasko (flat) | Trasa bez wzniesień i wybojów, często można dać gaz do dechy. |
Brak | Brama (through gate)<br>most (bridge) | Ostrzeżenie przed wąskim przejazdem przez bramę lub mały mostek |
Brak | Szykana (chicane) | Wąski przejazd zygzakiem pomiędzy belami lub innymi przeszkodami - zwolnij do minimalnej prędkości |
Brak | Tnij (cut) | Możesz ściąć zakręt po wewnętrznej, by zyskać na czasie |