Granaty | CS GO poradnik CS GO
Granat błyskowy (flashbang), granat dymny (smoke), koktajl mołotowa, wabik i granat zaczepny (nejd, nade) - porady rzucania granatami.
Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2019
Granaty to nieodzowna część rozgrywki w CS:GO ponieważ za ich pomocą jesteś w stanie kontrolować przebieg meczu. W grze występuje aż 7 rodzajów granatów, a każdy z nich znajdzie zastosowanie w wielu sytuacjach.
- Rzut granatami - porady
- Granat błyskowo-hukowy
- Granat zaczepny
- Granat dymny
- Koktajl Mołotowa/Granat zapalający
- Wabik
Rzut granatami - porady
Granatami można miotać na 3 różne dystanse:
- Przytrzymując LPM wyrzucisz granat na daleką odległość.
- Przytrzymując PPM rzucisz granatem tuż pod nogi przeciwnika.
- Przytrzymanie LPM+PPM sprawi, że granat zostanie rzucony na średni dystans. Przy tym rodzaju rzutu bardzo ważne jest, aby przyciski wcisnąć i uwolnić jednocześnie.
- Przytrzymując LPM+PPM możesz także zmienić decyzję i płynnie przejść do rzutu dalekiego lub bliskiego poprzez zwolnienie odpowiedniego przycisku.
Gdy nabierzesz wprawy w rzucaniu granatami, będziesz w stanie intuicyjnie dostosować rodzaj rzutu do aktualnej sytuacji na mapie. Przykładowo, gdy przeciwnik znajduje się tuż za rogiem możesz użyć PPM, aby rzucić granat tuż pod jego nogi co znacznie zwiększy Twoje szanse na zdobycie fraga. Warto pamiętać także o tym, że po odbezpieczeniu granatu możesz zmienić swoją decyzję jeśli jeszcze nie zwolniłeś rzutu i wybrać np. inny granat lub przejść do używania broni.
Granat błyskowo-hukowy
Granaty błyskowo-hukowe wykorzystywane są do oślepiania przeciwników co umożliwi Tobie i Twojej drużynie sprawne wykonanie akcji i wyeliminowanie celów zanim ich widoczność wróci do normy. Przy używaniu granatów błyskowo-hukowych warto pamiętać o kilku rzeczach:
- Gracz patrzący centralnie w kierunku wybuchu zostanie oślepiony na znacznie dłuższy czas niż ten, który widział wybuch zaledwie kątem oka.
- Skuteczność oślepienia granatem maleje wraz ze wzrostem odległości od wybuchu.
- Osoba stojąca plecami do centrum wybuchu nie odczuje negatywnych skutków oślepienia.
Można wyróżnić dwa podstawowe rzuty granatem błyskowo-hukowym:
Popflash
Technika polegająca na rzucie granatem w taki sposób, aby przeciwnik nie miał czasu na reakcję wycofania się lub odwrócenia wzroku. Rzut tego typu przeważnie kończy się wybuchem w powietrzu lub tuż przed przeciwnikiem, aby upadający granat nie wydał alarmującego dźwięku.
Błysk za własnymi plecami
Kolejną techniką jest rzut granatem w taki sposób, aby wybuchł on za Twoimi plecami, czyli w przeciwnik kierunku niż będziesz podążać. Technika ta jest skuteczna na krótkim dystansie kiedy nie masz możliwości wykonać Popflash'a.
Przykładowo, przechodząc na miejsce podłożenia bomby B na mapie The Dust II możesz rzucić granatem błyskowo-hukowym w pełnym biegu w taki sposób, aby wybuch nastąpił za Twoimi plecami gdy tylko wyjdziesz z tunelu. Przeciwnicy broniący punktu i patrzący w tym kierunku zostaną oślepieni, a Ty zyskasz nieco czasu na ich wyeliminowanie.
Granat zaczepny
Typ granatu, który wybucha po określonym czasie od wyjęcia zawleczki i wyrządza bardzo duże szkody na sporym obszarze wszystkim Graczom znajdującym się w zasięgu eksplozji. Maksymalne obrażenia granatu zaczepnego wynoszą aż 98 przeciwko Graczom nieopancerzonym i 57 gdy Gracz dysponuje pancerzem. Granat zaczepny może być śmiertelną bronią dla przeciwników grających rundę ekonomiczną. W zależności od tego po której stronie konfliktu się znajdujesz, granat zaczepny może mieć konkretne zastosowanie.
Antyterroryści
- Granaty zaczepne są świetnym sposobem na spowolnienie ataku drużyny Terrorystów.
- Przydają się w trakcie próby przejęcia kontroli nad miejscem podłożenia bomby.
- Jeden granat może zlikwidować przeciwnika starającego się podłożyć bombę.
- Granaty zaczepne są w stanie wyrządzić poważne szkody Graczom znajdujących się w ciasnych przejściach lub korytarzach.
- Jeśli wiesz, że przeciwnik chowa się tuż za rogiem, możesz użyć granatu zaczepnego, aby wywabić go z ukrycia.
Terroryści
- Jeśli znajdujesz się po stronie atakującej możesz użyć granatów zaczepnym do wyrządzenia szkód Graczom chowającym się tuż za rogiem lub w ciasnych pomieszczeniach.
- Granaty zaczepne są skutecznym sposobem na wywabienie użytkowników AWP z ich kryjówki.
- Granaty zaczepne przydają się także w trakcie przejmowania kontroli nad miejscem podłożenia bomby.
Granat dymny
Granaty dymne są podstawą dobrej obrony w CS:GO. Odpowiednie ich rozmieszczenie pozwala na kontrolowanie przebiegu rozgrywki. Granat dymny aktywuje się dopiero w momencie, gdy przestanie się ruszać dzięki czemu masz możliwość rzucania nimi na bardzo daleką odległość. W zależności od drużyny w której się znajdujesz, granaty dymne mogą mieć określone zastosowanie.
Antyterroryści
- Granaty dymne są świetnym sposobem na spowolnienie agresji ze strony Terrorystów. Używaj ich przede wszystkim w kluczowych miejscach z których często wybiegają przeciwnicy. W ten sposób, Terroryści będą zmuszeni do użycia części swoich zasobów, aby bezpiecznie przejść przez zasłonę dymną lub poszukać innej drogi przez co stracą sporo czasu.
- Jeśli Terroryści nie śpieszą się z atakami, warto wstrzymać się z używaniem granatów dymnych ponieważ mogą nie spełnić swojego zadania. Zamiast od razu ich używać, poczekaj nieco do rozwinięcia akcji.
- Obstawienie wejść na miejsce podłożenia bomby granatami dymnymi sprawi, że przeciwnicy nie będą w stanie zorientować się ilu Antyterrorystów broni punktu.
Terroryści
- Grając po stronie terrorystów należy wykorzystywać granaty dymne w taki sposób, aby ułatwić sobie przejęcie kontroli nad mapą lub wejście na punkt podłożenia bomby.
- Po podłożeniu bomby możesz pokusić się o postawienie zasłony dymnej w wejściach na punkt, aby uniemożliwić Antyterrorystom zorientowanie się w sytuacji ilu przeciwników znajduje się na miejscu.
Koktajl Mołotowa/Granat zapalający
Granaty, które wybuchają po określonym czasie, tworząc na podłożu dość spory obszar objęty płomieniami. Gracze, którzy znajdują się w obszarze objętym płomieniami zaczną otrzymywać dość poważne obrażenia, które mogą ich wykończyć jeśli nie ewakuują się w ciągu 3.5 sekundy. Warto pamiętać o tym, że używając granatu dymnego na obszarze objętym płomieniami, całkowicie zgasisz pożar.
Antyterroryści
- Granat zapalający kosztuje aż 600$ dlatego zawsze postaraj się używać go w odpowiedni sposób, aby nie stracić tak dużej sumy pieniędzy.
- Granaty zapalające mogą skutecznie ostudzić ataki przeciwnika ponieważ będą musieli przedrzeć się przez obszar objęty płomieniami i otrzymać nieco obrażeń w zamian lub skorzystać z granatu dymnego w celu unieszkodliwienia negatywnego efektu.
- Jeśli przeciwnicy wykonują atak i znaleźli się w ciasnym przejściu lub pomieszczeniu, wrzucenie tam jednego granatu zapalającego może wyrządzić poważne szkody w szeregach wroga.
- Jeśli przeciwnicy zaczęli podkładać bombę, rzucenie w to miejsce granatu zapalającego może zyskać dla Twojej drużyny nieco czasu na przejęcie kontroli nad punktem.
Terroryści
- Koktajl Mołotowa może być wykorzystywany do kontrolowania planszy.
- Przydaje się także do zdobywania kolejnych odcinków mapy poprzez rzucanie go do ciasnych pomieszczeń lub w rogi mapy, gdzie kryją się przeciwnicy.
- Koktajl Mołotowa przydaje się także w trakcie szturmu na punkt podłożenia bomby, szczególnie w rundach ekonomicznych. Dysponując odpowiednią ilością koktajli można dosłownie usmażyć przeciwników.
Wabik
Granat, który wybuchając imituje dźwięk wystrzału z pistoletu/karabinu. Wabiki mogą być przydatne do zamaskowania kierunku ataku lub do wywabiania większej ilości przeciwników.