Grecy | Nacje | Age of Empires Online poradnik Age of Empires Online
Ostatnia aktualizacja: 13 września 2019
Grecy
Grecy to klasyczna, zbalansowana nacja, w sam raz dla osób rozpoczynających swoją przygodę z grami strategicznymi. Choć ich rozwój jest wolniejszy, to posiadają silne, uniwersalne jednostki, takie jak Hoplita czy Konny. Sprawiają one, iż toczenie walk nie jest aż tak trudnym zadaniem, gdyż nie jesteśmy zmuszeni do formułowania skomplikowanej taktyki na polu bitwy. Warto rozwijać tę nację mając na względzie ulepszanie wojsk, ponieważ ich niezaprzeczalnym atutem jest siła.
Poniższy tabela przedstawia listę jednostek greckich wraz z podstawowymi informacjami i krótką charakterystyką. By poradnik był przejrzysty, zastosowałem następujące oznaczenia dla typów jednostek (znajdują się w prawym górnym rogu każdego z poniższych opisów):
P - piechota (Infantry)
S - strzelcy (Ranged)
J - jazda (Cavalary)
O - maszyny oblężnicze (Siege)
W - jednostka wsparcia (Support)
Ł - łódź (Boat)
F - jednostka floty (Warship)
Osadnik (Villager) Koszt: 50 żywności, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 150 / 6 / 12 Atak wręcz: 5 DPS Osadnicy zbierają surowce, budują i naprawiają budynki. Ich liczba i umiejętne rozdysponowanie pomiędzy źródłami surowców są kluczowe dla dynamicznego rozwoju. | |
Zwiadowca (Scout) J Zwiadowca jest dostępny od początku rozgrywki, nie można go rekrutować. Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 600 / 10 / 26 Atak wręcz: 4 DPS Idealna jednostka do poszukiwania nowych źródeł surowców czy najkrótszej możliwej drogi do bazy wroga. Bardzo dobrze radzi sobie z dzikimi zwierzętami. | |
Włócznik (Spearman) P Koszt: 45 żywności, 15 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 213 / 6 / 20 Atak wręcz: 10 DPS Podstawowa jednostka piechoty greckiej, jako jedyna dostępna już w pierwszym wieku. Włócznicy skutecznie bronią łuczników przed jazdą wroga. | |
Hypaspista (Hypaspist) P Koszt: 30 żywności, 25 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 245 / 6 / 20 Atak wręcz: 12 DPS Hypaspista to jednostka wybitnie skuteczna przeciw piechocie. Stanowi trzon armii w początkowych fazach rozgrywki, choć i później stanowi uzupełnienie dla oddziałów hoplitów. | |
Hoplita (Hoplite) P Koszt: 40 żywności, 40 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 414 / 6 / 20 Atak wręcz: 16 DPS Starożytni Hoplici nauczani byli bezlitosnej sztuki przetrwania. Kto widział wyczyny króla Sparty na wielkim ekranie wie, do czego zdolny jest oddział tych uniwersalnych żołnierzy! | |
Łucznik (Toxotes) S Koszt: 40 drewna, 20 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 127 / 6 / 20 Atak dystansowy: 12 DPS Skuteczni przeciwko piechocie. Łucznicy świetnie współgrają z Hypaspistami, także warto ich grupować razem. Pamiętaj by trzymać ich z tyłu w razie ataku wrogiej jazdy. | |
Peltasta (Peltast) S Koszt: 35 drewna, 25 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 159 / 6 / 20 Atak dystansowy: 13 DPS Jego nazwa pochodzi od tarczy, którą zawsze nosi przy sobie, czyli Pelty. Całkiem skuteczny przeciwko innym jednostkom strzeleckim lecz nie aż tak, jak chociażby Sarissophoroi. | |
Kusznik (Gastraphetes) S Koszt: 35 drewna, 25 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 207 / 6 / 27 Atak dystansowy: 15 DPS Jest to bardzo silny strzelec, który potrafi zdziesiątkować oddziały piechoty wroga. Co ciekawe gastraphetes - gr. wyzwalacz strzał - to autentyczna, antyczna kusza ręczna. | |
Władający Sarissą (Sarissophoroi) J Koszt: 55 żywności, 40 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 442 / 10 / 20 Atak dystansowy: 12 DPS Jeździec wyposażony w krótki oszczep, tzw. Sarissę. Skuteczny przeciwko strzelcom. W starciu z armią Egiptu, warto szkolić tych jeźdźców do walki z rydwanami. | |
Jeździec przodowy (Prodromos) J Koszt: 70 żywności, 50 złota, 2 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 469 / 11 / 20 Atak wręcz: 24 DPS W przypadku dłuższych rozgrywek, warto zrezygnować z włóczników na rzecz jeźdźców przodowych, gdyż są o wiele silniejsi. Dokładne tłumaczenie z greki to Ci, którzy jadą pierwsi. | |
Konny (Hippikon) J Koszt: 100 żywności, 65 złota, 3 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 1077 / 9 / 20 Atak wręcz: 33 DPS Konny to silna jednostka greckiej kawalerii. Potężny pancerz sprawia, iż jest świetnym tankiem. Najlepszym sposobem na konnych jest przejmowanie ich kapłanami. | |
Taran (Battering Ram) O Koszt: 250 drewna, 80 złota, 3 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 436 / 5 / 20 Atak wręcz: 37 DPS Taran był pierwszą maszyną oblężniczą antycznego świata. Niszczy budynki kilkoma atakami, jednak jest bardzo powolny. Przydzielaj mu mały oddział dla ochrony. | |
Balista (Ballista) O Koszt: 300 drewna, 160 złota, 4 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 322 / 5 / 39 Atak dystansowy: 37 DPS Bardzo przydatna jednostka oblężnicza. Choć nie jest tak skuteczna, jak Palintonon, to na pewno jej obecność na polu bitwy potrafi przeważyć szalę zwycięstwa na Twoją stronę. | |
Palintonon (Palintonon) O Koszt: 350 drewna, 250 złota 5 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 402 / 5 / 48 Atak dystansowy: 146 DPS Maszyna oblężnicza o największym zasięgu i mocy ataku w grze. Jest za to bardzo droga oraz powolna, przed atakiem przechodzi w tryb nieruchomy. | |
Łódź Rybacka (Fishing Boat) Ł Koszt: 100 drewna, 1 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 328 / 8 / 20 Atak dystansowy: 17 DPS Pozyskuje żywność z łowisk. Naprawia inne jednostki morskie. W odróżnieniu od jej odpowiedników w poprzednich odsłonach serii Age of Empires, może atakować. | |
Łódź Kupiecka (Merchant Transport) Ł Koszt: 150 drewna, 2 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 600 / 6 / 20 Atak dystansowy: 34 DPS Głównym zastosowaniem Łodzi Kupieckiej jest transport jednostek, jednak nie tylko - stanowi ona również morski odpowiednik karawany (Podróżując między portami generuje złoto). | |
Tiera (Trireme) F Koszt: 150 drewna, 100 złota, 3 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 863 / 10 / 31 Atak dystansowy: 58 DPS W starożytności Tiery były postrachem Morza Śródziemnego. Prócz udziału w bitwach, służyły do patrolowania wybrzeża Hellady. Silne przeciwko budynkom oraz wojskom lądowym. | |
Łódź Ogniowa (Fire Ship) F Koszt: 125 drewna, 75 złota, 3 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 902 / 12 / 30 Atak dystansowy: 54 DPS Bardzo szybka jednostka floty o małej odporności lecz potężnym ataku. Dosłownie kilka Łodzi Ogniowych potrafi zniszczyć niemałą flotę przeciwnika. | |
Tiera z Balistą (Ballista Trireme) F Koszt: 200 drewna, 150 złota, 4 p. populacji Wytrzymałość / Szybkość / Zasięg widzenia: 932 / 8 / 53 Atak dystansowy: 35 DPS Ten rodzaj Tiery jest bardzo skuteczny w burzeniu budynków. Stanowi idealne narzędzie do niszczenia murów, wież i fortec. Słaby w starciu z flotą wroga - konieczna eskorta! | |
Kapłan (Priest) W Koszt: 100 złota, 1 p. populacji Żywotność / Szybkość / Zasięg widzenia: 141 / 6 / 34 Atak wręcz: 30 DPS Ów starzec z laską ma moc leczenia rannych, a także przejmowania jednostek wroga. Po ulepszeniu zyskuje dar przejmowania budowli - niestety, kosztem własnego życia. |