Age of Empires 4: Surowce Age of Empires 4 poradnik, solucja
Na tej stronie poradnika Age of Empires 4 znajdziecie informacje na temat surowców w grze.
Ostatnia aktualizacja: 8 grudnia 2021
Na poniższej stronie poradnika przeczytacie o surowcach w grze Age of Empires 4. Wyjaśniamy jak zbierać materiały oraz jak wygląda magazynowanie surowców.
Gra Age of Empires 4 oferuje 4 rodzaje surowców, niezbędnych do produkcji jednostek, konstruowania budynków oraz przeprowadzania badań nad nową technologią. Zbieranie jak największej liczby materiałów jest niezbędne do stworzenia silnej gospodarki, która zapewni Wam zwycięstwo w rozgrywce.
Ilość zebranych surowców jest wyświetlana w lewym dolnym rogu ekranu. Wszystkie materiały mogą być przechowywane w Centrum Miasta (Town Center), istnieją jednak specjalne magazyny dla poszczególnych surowców.
Ilość wymaganych surowców znajdziecie po najechaniu na wybrany budynek, w akcjach jakie mogą wykonać robotnicy, lub po najechaniu na ikonę jednostki lub technologii w danym budynku.
Jedzenie, drewno oraz kamień możecie sprzedawać i kupować za złoto w Markecie.
Jedzenie
Robotnicy mogą zbierać jedzenie na kilka sposobów:
- Pracując na farmach;
- Zabijając owce zebrane wcześniej przez Zwiadowcę (Scout);
- Zabijając dzikie zwierzęta, takie jak jelenie czy dziki. Wyjątkiem jest Dynastia Abbasydów oraz Sułtanat Delhijski, cywilizacje te nie mogą pozyskiwać pożywienia z dzików;
- Zbierając owoce z krzaków jeżynowych;
- Łowiąc ryby.
Jedzenie magazynowane jest w Młynach, w których dodatkowo możecie wykupić pewne ulepszenia, takie jak zwiększona prędkość zbierania zasobów przez robotników lub większa pojemność niesionych przedmiotów. Ryby mogą być magazynowane również w Dokach.
Cywilizacja Rusi posiada unikalny budynek zastępujący typowy młyn, który dodatkowo generuje złoto.
Zawsze stawiajcie nowy Młyn w pobliżu dzikich zwierząt, farmy zaś powinny być budowane bezpośrednio przy nim.
Drewno
Drewno uzyskuje się poprzez ścinkę drzew i jest magazynowane w Chacie Drwala (Lumber Camp). Budynek tek powinien zawsze stać w pobliżu lasu, jeśli Wasi robotnicy wytną większość drzew w jego okolicy, zniszczcie Chatę Drwala i postawcie nową, bliżej drzew.
Chata Drwala posiada kilka ulepszeń, dzięki którym robotnicy szybciej poradzą sobie z rąbaniem drewna oraz zwiększą ilość przynoszonego surowca.
Złoto
Złoto może być pozyskiwane na kilka sposobów:
- Wydobywane z kopalni złota;
- Przynoszone przez Kupców (Traders), przemierzających szlaki handlowe. Szlak handlowy powinien być poprowadzony od Marketu, znajdującego się w Waszej osadzie, do Punktu Handlowego (Trade Post). Gdy odnajdziecie Punkt Handlowy, zostanie on zaznaczony na minimapie w postaci białej ikony budynku z dachem. Market będzie odblokowany gdy Wasza osada awansuje do II wieku;
- Święte Miejsca (Sacred Site) przynoszą stały dochód w postaci złota. Więcej o tym przeczytacie na osobnej stronie poradnika: Święte Miejsce - co to?;
- Budynki religijne generują złoto. Relikty zaniesione do budynków religijnych dają premię do generowanego złota. Więcej o tym dowiecie się z osobnej strony poradnika: Relikty - co to?
Obiektem magazynujących złoto jest Obóz Górniczy (Mining Camp). Powinien on być zawsze budowany w bliskiej odległości od znalezionej kopalni. Wykupione w nim ulepszenia pozwolą Waszym robotnikom na szybsze zbieranie materiału.
Niektóre unikalne budynki, bonusy i systemy poszczególnej cywilizacji pozwalają na generowanie dodatkowego złota. Chińczycy posiadają jednostkę urzędnika, który pobiera podatki ze wszystkich budynków będących w jego zasięgu. Rusini zaś zbierają złoto również poprzez zabijanie dzikich zwierząt.
Kamień
Kamień pozyskiwany jest z kamieniołomu. Tak jak w przypadku złota, magazynowany jest w Obozie Górniczym. Materiał ten będzie Wam potrzebny przede wszystkim do stawiania kamiennych murów i budynków obronnych oraz Twierdz (Keeps).
Cywilizacja mongolska nie wydobywa kamienia w tradycyjny sposób. Nie może również handlować tym materiałem w Markecie. Do zbierania kamienia wykorzystują unikalny budynek Ovoo. Więcej o tym przeczytacie na osobnej stronie poradnika: Mongołowie.
Jeśli zaczynacie scenariusz od I ery, nie będziecie potrzebować zbyt dużej ilości kamienia na początek. Warto jednak zatrudnić chociaż 1 robotnika do zbierania tego materiału, na pewno przyda się on w późniejszej fazie gry.